השמנת ילדים הינה תופעה כלל עולמית ההולכת ועולה בשלושת העשורים האחרונים. ארה”ב מובילה בהשמנת ילדים בין המדינות המפותחות, וסין בין המדינות המתפתחות. ממחקרים שונים עולה כי ישראל נמצאת במקום השלישי בקרב בני נוער הסובלים מהשמנה. משמעות התופעה הינה קשה. כבר היום ידוע שילדים אלו יחלו במחלות לב, לחץ דם , שבץ מוחי, סוכרת וסרטן, בשכיחות גבוהה יותר מהאוכלוסייה הכללית ובגיל צעיר יותר.

אבחנה :הינה רחבה וכוללת הערכה משקלית, פסיכו-סוציאלית, בירור הרגלי אכילה ותרבות אכילה, בירור תדמית עצמית וגופנית. מרכיבי האבחנה ישפיעו על אופן הטיפול. יש להתחיל באבחון מוקדם.

המדידה הראשונה המשמעותית חייבת להתבצע בין גיל שנתיים לגיל חמש, גיל שבו מגיעה גדילתם של תאי השומן בגוף לשיאה ובסוף תקופה זו מתקבע מספרם של תאי השומן ופוטנציאל גדילתם.

המדידה השנייה המשמעותית מומלץ שתעשה בסמוך להתחלת גיל ההתבגרות, בגיל שמונה עד עשר בבנות ובגילאי עשר עד 13 בבנים.

המדידה האחרונה מומלצת בסיום תהליך ההתבגרות הפיזית.

הגורם להשמנה : הרגלי צריכת המזון –זמינותו הרבה של מזון עתיר אנרגיה (כולל מזון מהיר וחשיפת הילדים לפרסומות), הנגישות הקלה לרשתות מזון מהיר והימצאות דוכני מכירה של מזון מסוג זה בצמוד לבתי הספר. שתיית משקאות קלים המכילים קלוריות רבות וגם מגבירים את תחושת הרעב . ירידה בפעילות הגופנית היומיומית בעולם המודרני.

טיפים לתזונת ילדים נכונה:

  • • ילדים שאוכלים ארוחת בוקר לפני תחילת הלימודים מגיעים להישגים טובים יותר ושומרים בקלות על משקל מאוזן. דגנים , יוגורט, טוסט, עוגיות בריאות. כל אלה אפשר לאכול לפני שיוצאים לבית הספר.
  • • כדאי לברר עם הילד מה ירצה בכריך לבית הספר. עדיף להכין כריך לטעמו של הילד.
  • • מומלץ להכניס לכריך גם ירקות, אפשרות נוספת היא לשים ירקות או פירות חתוכים בכלי פלסטיק קטן וסגור על מנת לשמור על טריות ולמנוע מעיכה.
  • • אל תשכחו לגוון את תפריטו של הילד, ככל שיהיה מגוון יותר ומאוזן יותר כך יהיה יותר קל לעמוד בו.

חשוב לבצע פעילות גופנית במתכונת יומית. כל פעילות הינה טובה גם משחק בגן השעשועים או רכיבה על אופניים. הפעילות הספורטיבית תורמת להקניית אורח חיים בריא, איכות חיים משופרת, וערכים של סובלנות וכבוד הדדי.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here