טיפולי שיניים לילדים

רפואת שיניים לילדים היא תחום המתמקד בבעיות הכרוכות במשנן מתחלף ומעורב, בבעיות ספציפיות שקיימות בשיניים נשירות (שיני חלב) ובהתחלפותן וכן בהתמודדות עם יכולת שיתוף הפעולה של ילדים בקבלת טיפול.

רופאים המתמחים ברפואת שיניים לילדים עוברים גם הכשרה בסדציה (הרגעה),בשימוש בגז צחוק והרדמה כללית.

המטרה העיקרית שלטיפולי השיניים היא להוציא את החלקים החולים והרקובים שבשן ואחר כך לשחזר את השן. חור בשן הינו תוצאה של תהליך עששתי. בפה אשר בו קיים תהליך עששתי במהלך תקופת המשנן המעורב ( בין גיל 6 ל- 12 שנים), השיניים הנשירות הנגועות בעששת מדביקות את השיניים הקבועות ואלו האחרונות נפגעות ונהרסות.

איך הרופא יודע שזו עששת?

ראשית לפי הצבע, חום או לבן בהיר מאד. שנית לפי ההרגשה. עששת מרגישה רכה לעומת השן, כאשר מרגישים אותה בעזרת ה"זונדה" – אותו מכשיר שפיצי בו ממשש רופא השיניים את השיניים. אם הזונדה נתקעת מעט בתוך חריצי השן, זהו סימן די קולע למציאות עששת. בין השיניים נאלץ רופא השיניים להעזר בצילומי רנטגן.

גילינו עששת, מה עושים?

מסלקים אותה! לא ממש חשוב איך.

עששת באמייל או בדנטין: מסלקים בכל דרך, כולל בעזרת מכשירים ידניים, חומר כימי, מקדחים שונים או לייזר. עששת בדנטין מתקדמת מהר יותר מאשר באמייל.

עששת מאד עמוקה. עלולה להיות רגישות למזון קר או חם. במקרה כזה, מניח הרופא, (במקרה של שיני חלב בלבד) כי מוך השן מודלק חלקית. החלק המודלק של המוך מוסר (לכן הטיפול נקרא "קיטוע מוך" או פולפוטומי) ומונח חומר לעצירת הדימום. סיכויי ההצלחה של הטיפול הזה תלויים מאד בנסיון הרופא ובדיוק במסירת פרטים

כאשר הילד סובל מכאב ללא קשר למזון, בייחוד בלילה, ו/או יש נפיחות ליד השן, או כואב מגע בשן או כשהתרשמותו של הרופא בזמן קיטוע המוך מרמזת על דלקת נרחבת, יש להוציא את כל המוך המודלק או המת. זהו טיפול שורש. את תעלות השורש ממלאים בחומר מילוי מיוחד לשיני חלב, שלא יפריע לספיגת השורשים ולנשירת השן בבא הזמן, ולא באותו חומר כבשן קבועה.

שחזור השן

אחר שסילקנו את העששת והחלקים הנגועים, צריך להביא את השן לתיפקוד

סתימה: יכולה להיות מחומר פלאסטי לבן או מחומר מתכתי כסוף

כתר טרומי: כאשר הנזק לשן מאד נרחב, ויש חשש ששרידי השן פשוט יתפוררו בעת אכילה, או שלסתימה אין על מה "לשבת", נאלצים להניח כתר טרומי. כתר טרומי עשוי פלדת אל חלד. בצבע כסף. (יש עכשיו נסיונות לכתרים טרומיים לבנים) אסטטיקה אינה הצד החזק של כתר כזה, אבל הוא חזק ועמיד ומצפה את כל כותרת השן

על שן קדמית לא נניח מתכת, שלא נבהיל אף אחד כל פעם שהילד יחייך. על שן קדמית נניח כתר עשוי מאותו חומר מורכב לבן.

ואם אין אפשרות לשחזר את השן?

אם אין ברירה, עוקרים. משתדלים שלא לעקור, כי עקירת שן לפני גיל שמונה, גורמת בהרבה מקרים לעיכוב בבקיעת השן הקבועה. עקירה אחרי גיל שמונה, גורמת לעיתים להקדמה בבקיעת השן הקבועה.

עקירת טוחנת או ניב, מצריכה לעיתים קרובות הנחת שומר מקום. הזנחת הצורך בשומר מקום שכזה, עלולה לגרום לצורך בטיפולי יישור שיניים מסובכים ויקרים.

ומה עם הפחד מטיפול שיניים?

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here