פטגוניה – ארץ האש וענקי הרגליים 1

פטגוניה, חבל ארץ המצוי בדרומה של ארגנטינה ובמזרח צ'ילה ומשתרע על פני כמיליון קמ"ר, הוא אחד האזורים המעניינים והיפים בעולם. מדוע זכה המקום לכינוי ארץ האש ומהיכן המיתוס על הענקים החיים בו? על זאת ועוד בכתבה הבאה.

מכירים את השם אמריקו וספוצ'י? זה האיש שעל שמו קרויה יבשת אמריקה. וספוצ'י היה מגלה ארצות וספן שהיה מראשוני המבקרים בחבל הארץ הקרוי היום פטגוניה, או ארץ האש, בדרומה של ארגנטינה ובמזרח צ'ילה. הוא אף תיאר את המקום ביומניו. אך מי שחקר את האזור לעומק והקדיש זמן רב לסייר בו הוא מגלה ארצות נוסף, הפורטוגזי פרננדו מגלן. כמו עמיתו קולומבוס, מגלן היה בשליחות האימפריה הספרדית לגלות ארצות ויבשות חדשות. חמשת ספינותיו אוישו בידי מלחים שלא היה להם עוד מה להפסיד בחייהם. אסירים לשעבר בבתי כלא.

מגלן הוא שהעניק לחבל פטגוניה את שמו. בנוסף לבעלי חיים שלא היו מוכרים לאנשי העולם המערבי, התגלו במקום גם שבטים רבים. למרות מזג האוויר הקר והטמפרטורות הנמוכות במרבית השנה, מפתיע היה לגלות שהילידים לא נוהגים להתעטף בלבוש חם. את התרבות השבטית תיעד מגלן בכתב, כמו החוקרים שלפניו, בשעה שהם מחממים את עצמם במדורות רבות שהבעירו בשטח. זו הסיבה בשלה זכה האזור לכינוי ארץ האש.

אז מהיכן השם פטגוניה? ובכן, המיתוס מספר כי את השם הזה העניק מגלן לאזור כשביקש להעניש את צוות המלחים שלו, שהתמרד באחת הספינות. כשנחתה המשלחת בחופי האוקיינוס האטלנטי הם הבחינו בטביעות רגל רחבות וגדולות שהזכירו אגדות על מפלצת מהמיתולוגיה הספרדית. פאטה משמעותה טביעות רגל. בפועל לא היו במקום ענקים. אלה היו טביעות הרגליים של שבט הטהואלצ'ה, שכפות רגליהם היו עטופות בדים והן שיצרו את צורת טביעת הרגל הגדולה והמאיימת. במקום התגלו גם בעלי חיים רבים שלא היו מוכרים לאנשי העולם המערבי. אזור זה שימש גם כר נרחב למחקריו של צ'ארלס דרווין, שם קיבל השראה לתורת האבולוציה.

כיום זוכים התיירים המגיעים לפטגוניה למפגש נדיר ומיוחד עם טבע פראי וחיות אקזוטיות ונדירות, קרחוני ענק הגולשים אל הים לצד אזורים מדבריים וצחיחים. שני אגמים גדולים מהווים אטרקציה תיירותית – "לאגו ווידמה" ו"לאגו ארחנטינו", המצויים במרכזו של "לוס גלסיירס" – אזור שופע קרחונים וסלעים גבישיים יפהפיים.

אם ברצונכם להתנתק מעט מהעולם המערבי ולנשום את האוויר הצלול והקריר מול מראה מיוחד של אורות וקרח עד, בשילוב של מדבר איסופי, סעו לפטגוניה למפגש עם חבל ארץ ייחודי ,שלא רבים זכו לראותו.

 

בשיתוף מחלקת דרום אמריקה מחברת מיי טריפ.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here