ציור ככלי טיפולי לביטוי אישי ב
ציור ככלי טיפולי לביטוי אישי ב"אילנית" פרדס חנה

לעיתים, מטופל יצטרך למצוא כלים לבטא את עצמו ואת רגשותיו, על מנת "לשחרר" כאב ורגשות עצורים. רבים מאלו אשר עברו אירועים טראומטיים וכואבים, זקוקים למדיום של ביטוי עצמי – כלי שבאמצעותו הם מסוגלים להביע את שקרה להם, רגשותיהם העמוקים, והשינוי שנוצר בהם מאז אותו אירוע כאוב.

הדיבור וההבעה העצמית הם דברים קלים לחלקנו, ולחלק אחר, קשים עד בלתי אפשריים. לא כל אחד מסוגל לבטא את עצמו מילולית בצורה מוצלחת, ממגוון סיבות שונות – ביישנות, חרדות ו"פחד במה", גמגום או דיבור לא ברור, אי הכרת המילים המתאימות לתיאור העולם הפנימי, גיל צעיר, ועוד. רבים מרגישים כי לא ניתן להם לבטא את רחשי ליבם העמוקים ביותר באמצעות מילים, הברות ומשפטים. אי לכך, אחת הפרקטיקות הטיפוליות המשמעותיות במעון חוסים "אילנית" בפרדס חנה נסובה סביב התרפיה באומנות עם דגש על ציור ככלי טיפולי לביטוי אישי.

השפעת הביטוי האמנותי על המטופל

מטופלים רבים זקוקים לאמצעי תקשורת שונה עם המטפל, שלא מצריך מחשבה על מילים, חיבורן למשפטים, והגייה מילולית שלהם אל מול המטפל. הציור הוא אחד מהמדיומים האומנותיים הנפוצים למטרה זו – הבעה עצמית של רגשותיך ותפיסתך את המציאות, כלפי אחרים וכלפי עצמך. הציור מספק למטופל אמצעי לתאר למטפל את עולמו – הצורה בה הוא תופס את עצמו, את סביבתו, ואת יחסי-הגומלין ביניהם. בשל כך, רבים מתייחסים לאמנות כ"דיבור סימבולי" – תקשורת חלופית עם המטופל, עליה ניתן דגש מיוחד במוסד אילנית על מנת להעצים את דרכי ההבעה של מטופליה. האופן שבו המטופל מצייר אובייקטים מסוימים, כגון חפצים או אנשים מוכרים, יכול ללמד אותנו רבות על האופן בו הוא תופש את אותם אובייקטים. רבים מאתנו יודעים שהאופן בו ילדים מציירים את הוריהם, יכול ללמד אותנו על בריאות מערכת היחסים, והדינמיקה המשפחתית בבית – לעיתים, מטפלים מקצועיים יכולים למשל לזהות התעללות בבית, ולידע את שירותי הרווחה, וכל זאת כתוצאה מבחינה של ציור פשוט.

התהליך עצמו

נדרש מהמטפל לספק למטופל כלים – נייר, צבעים, מכחול וכו'. לאחר שמסתיים סשן הציור, המטפל והמטופל משוחחים על המתרחש בציור – מהם האובייקטים השונים המתוארים בו, הזמן והמקום בהם מתרחשת הסצנה המתוארת, תחושותיו ורגשותיו של המטופל כלפי האובייקטים המתוארים והציור בכללותו, וכו.'

כיום, הטיפול באמצעות ציור נמצא בשימוש עם קבוצות אוכלוסייה רבות ומגוונות – ילדים ומבוגרים, נשים וגברים, ובכל תחומי העיסוק והמעמדים הסוציו-אקונומיים. הטיפול מסייע לשיכוך הפרעות חרדה ולחץ, שיפור לקויות למידה, התגברות על הפרעה חברתית והתנהגותית, התמודדות עם טראומה, ועוד ומיושם בהצלחה גם במעון חוסים אילנית כבר שנים .

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here