טיפולי שיניים לילדים

מה הסכנה בהתייבשות תינוקות? – מים חיוניים לפעילות שוטפת של הגוף החל מרמת התא הבודד וכלה באדם כשלם. התייבשות הינה תהליך דינמי וללא טיפול ישנה סכנת פגיעה בתפקוד מערכות חיוניות בגוף עד כדי קריסה מוחלטת ומוות. האבר הראשון אשר מגיב לחסר במים הינן הכליות אשר מאטות את ייצור השתן עד כדי הפסקה מוחלטת ,חומרי פסולת רעילים אשר מסוננים ע"י הכליות ומפונים בשתן מצטברים בדם מצב הנקרא בשפה רפואית "אי ספיקת כליות חריפה".חומרים אלה בריכוז גבוה עלולים לגרום לנזק למוח. הדם נעשה סמיך יותר,הזרימה איטית יותר ושאר מערכות הגוף גם הן מתפקדות בצורה יעילה פחות ומחמירות את הנזק.

מה הסימנים להתייבשות? הסימנים הראשונים להתייבשות הינו מיעוט במתן שתן (מס’ החלפות הטיטולים הצפוי פוחת) והפה יהיה יבש (צריך לבדוק את הלשון ולא השפתיים). אם המצב יחמיר התינוק יהיה חסר שקט, יבכה ללא דמעות. ללא טיפול מיידי הוא יאבד את ההכרה

מה לעשות אם יש סימנים להתייבשות? מתי לפנות לרופא? או למיון? בכל מקרה של חשד להתייבשות אם התינוק עירני יש לנסות לתת לו לשתות מים,אסור לנסות להשקות תינוק שאינו בהכרה על מנת למנוע שאיפת מים לדרכי הנשימה ובמקביל יש לפנות למרפאה. לאחר שעות העבודה במרפאה יש לפנות למר"מ או לחדר מיון בהתאם לנהלי קופת חולים.

מה רמת השתייה המומלצת לתינוק? (על פי הגיל) לפני שמחשבים את כמות השתייה שצריך לתת לתינוק יש לזכור שמזונו הינו על בסיס מים שהינם חלק בלתי נפרד מכמות צריכת המים היומית. תינוק בגיל 3 חודשים זקוק ל 800 סמ"ק מים ליממה בממוצע , בגיל 6 חודשים לליטר ליממה בממוצע ובגיל שנתים , עד ליטר וחצי

זיהומים:

וירוסים נפוצים לקיץ? האם אפשר לחסן? בעונת הקיץ אין וירוס דומיננטי הגורם לשלשולים , בניגוד לחורף, אז רוב השלשולים הינם עקב רוטה-וירוס, כנגדו יש חיסון יעיל. לכן אין חיסון נגד וירוסים הגורמים לשלשולים בקיץ .כמו כן חלק מהשלשולים נגרמים ע"י חידקים ("הרעלות מזון" וכד’), במקרים אלה הטיפול היעיל ביותר הינו מניעה ע"י היגיינה אישית והקפדה על נהלי תברואת מזון

  • זיהומים של ארגז חול – ארגז החול הינו מקום משחק מועדף על ילדים קטנים אך הינו קרקע פורה למזהמים המופצים ע"י הפרשות כלבים וחתולים. בנוסף לחידקים העלולים לגרום לשלשולים החול עלול להיות מזוהם בביצי פרזיטים אשר לעלולים לגרום לזיהומים קשים. ההדבקה קורית כאשר התינוק מכניס את היד בה שיחק בחול לפיו ובולע את החידקים או ביצי הפרזיטים. הסכנה העיקרית בחול טמונה דוקא לאימהות. צואת חתולים עלולה להכיל ביצי טוקסופלזמה שהינו פרזיט העלול לגרום לזיהום ופגיעה קשה ביתור בעובר.
  • חררה – הינה פריחה אופיינית לקיץ , היא נגרמת עקב חום לחות הזעה חיכוך בעיקר באזור הצואר. התפרחת אינה נעימה למראה, גורמת לעקצוץ אך אינה מסוכנת, הטיפול הינו רחצה לעיתים תכופות , שימון העור (קרם לחות לתינוקות) ובמקרים חמורים גם טיפול קצר עם משחות על בסיס סטרואידים.
  • פריחות מבריכת שחייה – הכלור שבמי הבריכה לעלול לגרום לגירוי בעור, בעיקר לאחר חשיפה ממושכת או חוזרת, הגירוי בעור חמור יותר באזורים המכוסים בבגד הים מאחר ובגד הים הספוג במים בא במגע ממושך יותר עם העור. העור המגורה יהיה אדום ואם יתפתח זיהום חידקי יופיעו גם פצעונים ואבצסים. החידק השכיח במים הינו פסוידומונאס, והוא עלול לגרום גם לזיהומים בנחיריים ובתעלות האוזנים , "אוזן השחיין" הינה כינוי לדלקת בתעלת האוזן עקב חדירת חידקים לאוזן בזמן שחייה,אחד מגורמי הסיכון הינו ניקוי האוזן עם קיסם. שעוות האוזן אינה לכלוך או פסולת אלא הפרשה טבעית שומנית המגינה פיזית על העור של האוזן (דוחה מים ולחות) ומכילה חומרים הקוטלים חידקים. "ניקוי" האוזן חושף אותה לזיהומים כנ"ל הגורמים לכאב עז , ומחייבים גם המנעות מרחצה בבריכה ובים עד להחלמה .
  • תפרחת חיתולים – תפרחת החיתולים אינה אופיינית רק לקיץ. עורו הרגיש של התינוק אשר בא במגע עם השתן והצואה החומציים נעשה מגורה , בסביבה זו של חום ולחות תחת הטיטול והעור המגורה , נבגי הפטריות הנמצאים באופן טבעי על העור עלולים להתפתח לכדי זיהום פטרייתי מקומי. בקיץ הטיפול קל יותר מאחר וחשיפת העור לאוויר הצח , כלומר אוורור וטיפול במשחות אנטי פטרייתיות (לעיתים בתוספת סטרואידים להאצת ההחלמה) יביאו להחלמה מהירה יותר מאשר בחורף אז בד"כ קשה יותר להשאיר את התינוק חשוף.

כמו בן שהטיפול היעיל ביותר הינו טיפול מונע, החלפת טיטולים תכופה, מריחת משחות ייעודיות במפשעה בכל החתלה על מנת למנוע מגע של השתן והצואה עם העור.

עקיצות:

עקיצות יתושים: מה לעשות? האם יש בהן סיכון בעטיו פונים לרופא? מאיזה גיל מותר למרוח חומרים דוחי יתושים?

עקיצות יתושים הינן מטרד קיצי קבוע , הגורם לאי נעימות מינקות ועד בגרות, עוצמת התגובה משתנה בהתאם לחרק העוקץ והתגובה האינדיבידואלית. תינוקות וילדים קטנים נוטים לפתח תגובה מקומית נרחבת לאחר עקיצה – סביב מקום העקיצה מתפתח רובד אדום רחב וחם. זהו ממצא מרשים אך לא מסוכן, אפשר להקל על הגרד בעזרת משחות שונות. אם מופיע זיהום מקומי (פצע מזוהם , הפרשה מוגלתית) ישלפנות לרופא הילדים לשם החלטה על טיפול בזיהום (טיפול מקומי במשחה אנטיביוטית ובמקרים חמורים יותר של התפתחות דלקת בעור, צלוליטיס, אף טיפול אנטיביוטי בסירופ. בד"כ עם הגיל התגובה הדרמטית לעקיצות פוחתת.

ישנם אמצעי התגוננות שונים בפני יתושים. תינוקות קטנים אסור למרוח בחומרים דוחי יתושים, עדיף לכסות את המיטה בכילה יעודית, להשתמש בחומרים הדוחים יתושים , אך לא להניחם ליד ראש התינוק וכמובן לאוורר את החדר כל יום. עם הגיל ובהתאם להוראות היצרן אפשר להשתמש בחומרים דוחי יתושים הנמרחים על הגוף.

צריבות ממדוזות: מה הנזק? מה עושים אם יש צריבה? המדוזות המגיעות לחופי מדינת ישראל אינן קטלניות אך עלולות לגרום לסבל רב. הסכנה העיקרית הינה בפגיעה בעינים, אך אין לזלזל בכויות הכימיות עקב המגע עם זרועות המדוזה או הביצים הנסחפות במים. יש לשטוף היטב את המקום הנגוע במי – ים או חומץ, לא לשפשף את הכווייה ולמרוח משחה להרגעה מקומית. אם יש חשש לפגיעה בעין יש לפתוח את העין בעדינות לשטוף אותה עם מים ולפנות מיד לרופא.

כוויות ושמש:

מהי סכנת הכוויות מהשמש? ככל הכוויות כוויית שמש גורמת לכאב וחוסר נוחיות. כווייה מדרגה ראשונה נראית ככתם אדום ,חם ורגיש למגע. בכוויה מדרגה שנייה יופיעו שלפוחיות מלאות נוזל בגדלים שונים, וסביבן אזורים של כוויה מדרגה ראשונה. כווייה נרחבת ועמוקה עלולה להסתיים באשפוז לצורך טיפול.אך גם ללא אשפוז תינוק הסובל מכווייה בוכה מכאב וחסר שקט זמן רב הינו מחזה לא נעים ובר מניעה באמצעים פשוטים. בנוסף לנזק המיידי עלולים להיות נזקים לטווח הרחוק כגון סרטן העור (בעיקר מלנומה ממאירה) אך גם מחלות עור אחרות הנגרמות מחשיפה ממושכת לשמש.

איך למנוע? עורם של תינוקות בהיר ורגיש יותר מאשר עורם של מבוגרים ולכן נכווה יותר בקלות. לכן יש להמנע משיפה לשמש בשעות 10:00 -16:00 , בזמן חשיפה לשמש להלביש את התינוק בבגדים ארוכים וכובע , קרמים מסנני קרינה מומלצים בכל גיל וכמובן שככל שמקדם ההגנה (SPF) גבוה יותר הרי זה משובח. ישנם מסנני קרינה יעודיים לתינוקות ויש למרוח בהתאם להוראות היצרן. יש לזכור שבגד רטוב מאבד מיכולת סינון הקרינה עד 50! לכן אם התינוק נכנס למים עם בגד ארוך יש להושיבו בצל לאחר הרחצה ולא לתת לו להתייבש בשמש.

קרמים מסנני קרינה- מה מומלץ? מאיזה גיל מותר למרוח?

איך נראית הכוויה? מה עושים ? אם למרות אמצעי המניעה נגרמה כווייה יש לפנות לרופא הילדים לבדיקה ולקבלת משחה ייעודית לטיפול בכווייה. כמובן שאפשר לתת גם תרופות להקלת הכאב פארצטמול (אקאמול , נובימול, אברולט) או איבופרפן (נורופן, אדויל)

מזון מקולקל:

מה הם המזונות בסיכון גבוה להתקלקל? כל מזון שאינו נשמר כראוי עלול להזדהם ו"להתקלקל". ככל שהמזון מכיל יותר נוזלים ,סוכרים ושומנים המהווים קרקע מזון לחידקים , הוא יזדהם מהר יותר. לכן למשל סלטים על בסיס מיונז נשמרים לזמן קצר יותר בקיץ.

איך יתבטא קלקול קיבה? "קלקול קיבה" הינו השם העממי לזיהום בדרכי העיכול עקב מזון "מקולקל" (מזוהם). הסימפטומים הינם כאבי בטן לסירוגין, הקאות ושלשולים. בחלק מהמקרים גם יופיע חום. בחלק מהמקרים השלשול עלול להיות דמי.

מה עושים אם הילד מקיא ומשלשל? הטיפול העיקרי בילד המשלשל הינו מניעת התייבשות, ע"י מתן שתייה. הנוזל המועדף הינו תמיסות ייעודיות המכילות מלחים וסוכרים בריכוזים אופטימליים (אפשר לרכוש בכל בית מרקחת וללא מרשם רופא). אפשרות שנייה הנינה מים. לא מומלץ לתת משקאות ממותקים עקב ריכוז הסוכרים הגבוה שעלול להחמיר את השלשולים, משקאות מוגזים אשר בנוסף עלולים להחמיר הקאות ( הגזים המשתחררים בקיבה)

בתינוקות קטנים אפשר ורצוי להמשיך לתת את תחליף חלב האם , מאחר ואוכל מגרה את המעיים להחלמה.מקובל לחשוב שהחלב יגרום להחמרת השלשולים אך אין הדבר נכון, לפחות בשבוע הראשון לשלשולים. האנזים המפרק את החלב – לקטאז הינו האנזים הראשון להיעלם עקב דלקת מעיים, אך בד"כ הוא נעלם מרירית המעי לאחר שבוע ויותר של שלשולים. בהיעדרו שתיית חלב תגרום לשלשולים, אך מניעת חלב מהתינוק תפחית משמעותית את מס’ הקלוריות שבדיאטה ואת קצב ההחלמה. רק לאחר שבוע ויותר של שלשולים בייעוץ עם רופא הילדים יש לשקול החלפת תחליף חלב האם לתחליף היפו אלרגני.

אם התינוק מקיא מומלץ לתת לו לשתות כמויות קטנות – כפית מים ולנוח מס’ דקות ושוב לתת עוד כפית מים. כך לאורך זמן יקבל מספיק מים על מנת למנוע התייבשות ולא יקיא. אם ניתן לו לשתות כרצונו – כמות גדולה של מים , עקב הרגישות בקיבה הוא עלול להקיא מיד את הכול חזרה.בהמשך אפשר לתת באותו אופן כמויות קטנות של תחליף חלב אם.

נפילות וחבלות:

מתי לפנות לרופא? מיון? מהי חבלה מסוכנת?

בקיץ תינוקות וילדים שוהים יותר זמן מחוץ לבית ולכן תאונות מנפילות ממתקני משחקים וכד’ נפוצות יותר בקיץ. כמובן שכל חבלת ראש הינה מסוכנת , בעיקר אם היה איבוד הכרה , גם לזמן קצר. יש לפנות מיד לרופא. כמובן שכל חבלה שמלווה בשינוי בהתנהגות של התינוק מחייבת בדיקה מיידית, למשל הקאות לאחר חבלה בבטן, סירוב ללכת או להשתמש ביד

כאן המקום להזכיר שתינוקות וילדים קטנים חייבים בהשגחה צמודה של מבוגר. "קשר עין" אינו מספיק כאשר הזאטוט נמצא על מתקן משחקים ,או נוסע על תלת אופן וכו’

בריכת תינוקות הינה מקום מועד לפורענות, תינוקות עלולים לטבוע גם בבריכה בעומק מס’ סנטימטרים וללא רעש ופרפורים במים ולכן יש צורך בקשר עין קבוע וקרוב כל זמן שהתינוק במים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here