קרדיט canva

נושאים רבים כמו התהפכות, זחילה, החזקת ראש ועוד, מלווים את התפתחותם של תינוקות ועשויים לגרום להוריהם דאגה רבה. חשוב לזכור שתינוקות מתפתחים בקצב שונה, אך כדאי לפנות לאבחון התפתחותי אם יש חששות לגבי קצב ההתפתחות. אבחון פסיכולוגי התפתחותי מאפשר לאיש מקצוע לקבוע אם התפתחות הילד תקינה או לקויה. ליקויים עשויים להתקיים ביכולות המוטוריות, הרגשיות, הקוגניטיביות או החברתיות שלו. כל האבחונים של מכון תושיה מוכרים על ידי משרד החינוך וביטוח לאומי, ובעזרת האבחונים המדויקים והמקצועיים של המכון תוכלו לקבל תשובות לשאלות רבות שפוקדות אתכם ביחס לילדכם.

מה ניתן לאבחון בעזרת אבחון הפסיכולוגי וההתפתחותי?

האבחון מתבצע על ידי פסיכולוג התפתחותי ומורכבת ממשימות המתאימות לגיל. מטרת אבחון פסיכולוגי התפתחותי היא לקבוע האם יכולותיו של הילד תואמות את המצופה מבני גילו ובמידת הצורך לפתח תכנית התערבות טיפולית. הפרוגנוזה ההתפתחותית מיועדת לילדים בגיל הגן עד גיל שש. בגילאים מבוגרים יותר, מקובל להפנות ילדים בתפקוד חלקי או לקוי להערכה פסיכודיאגנוסטית המתמקדת במאפיינים קוגניטיביים ואישיותיים כמו מנת משכל, קונפליקטים רגשיים, חוזקות ואזורי קושי. מדובר באבחונים המרוכזים ביכולות הלמידה של הילד: אבחון דידקטי ללקויות למידה ואבחון הפרעות קשב וריכוז.

מתי יש לקבל הערכה התפתחותית?

מטרת האבחון ההתפתחותי היא לקבוע האם היכולות המוטוריות, הרגשיות, הקוגניטיביות והחברתיות של הילד תואמות את היכולות הצפויות לגילו. מומלץ לפנות לייעוץ או לאבחון התפתחותי כאשר עולה כי יכולותיו של הילד באחד מהתחומים הללו לוקה בחסר, או כאשר נראה כי קיים פער משמעותי בין היכולות של הילד בתחומים שונים. התנהגויות שעשויות לדרוש אבחון פסיכולוגי התפתחותי:

  • קשיים בין אישיים: הילד אינו מגיב לניסיונות הסביבה ליצור עמו קשר, אינו מזהה אנשים מוכרים, אינו מפתח קשרים עם ילדים אחרים או נמנע מחברתם.
  • קשיים מוטוריים: התינוק לא מצליח לרכוש מיומנויות מוטוריות בסיסיות כמו התהפכות או הרמת ראש, קשיי זחילה/ישיבה/עמידה/הליכה התואמים את גילו או אסימטריה ניכרת בפעילות המוטורית. קשיים מוטוריים בגיל מבוגר לרבות קשיים באכילה, כתיבה, בנייה עם קוביות וכו'.
  • בעיות התנהגותיות: הילד נסער בצורה ניכרת, מתייפח לעתים קרובות, מתקשה מאוד להירגע, נראה חושש, לא ממוקד ובעל סף תסכול נמוך מאוד.
  • קושי שפתי: נראה שהילד אינו מבין את הנאמר לו ואינו רוכש הגייה או כישורי שפה מתאימים לגילו.

אם אתם חוששים שלילדכם קיים עיכוב התפתחתי צרו קשר עם מכון תושיה עוד היום!

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here