אפשרויות טיפול עבור קלסטרופוביה בנסיבות שונות
קרדיט freepik

קלסטרופוביה היא אחת מסוגי הפוביות הנפוצות והידועות ביותר, עד כדי כך שאנשים עשויים לטעות ול"אבחן" את עצמם כסובלים ממנה, למרות שבפועל הבעיה היא שונה. אי לכך, הקשיים שמקרים מורכבים של פוביות יוצרים עבור האדם הסובל בהחלט אמיתיים ומוצדקים, כך שחשוב מאוד לבדוק כל מקרה לגופו, בעיקר כאשר התופעה גורמת לבעיות ממשיות בתפקוד היומיומי.

מה היא קלסטרופוביה?

בהגדרתה, קלסטרופוביה זהו פחד ממקומות סגורים. הפחד הזה עשוי להיות מופעל בחללים גדולים וקטנים כאחד. למשל, מעלית סגורה, אולם אירועים גדול שדלתותיו נעולות באופן זמני וכו’. 

החרדה באה לידי ביטוי גם באופן גופני: קוצר נשימה, לחץ בחזה, הזעה, ידיים קרות ותופעות אינדיווידואליות המתעוררות במצבי מצוקה נפשית.

החרדה שמתעוררת בקרב הסובל מהפוביה גורמת לו להימנע מאירועים חברתיים, פוגעת בתפקודו בעבודה, בלימודים ומסבה לו מצוקה רבה. מצבים אלה דורשים אבחון מעמיק של המצב לשלילת מצבים מורכבים אחרים, אם כי דומים, ובהמשך מתחילים לגבש את ההרכב המתאים והנכון של הטיפול, זאת במטרה ליצור את התנאים המיטביים לשיפור במצבו של המטופל.

הגישה הכללית הננקטת במסגרת טיפול פסיכותרפיה למבוגרים

טיפולים במבוגרים שונים במהותם מאלה של ילדים או בני נוער, משום שלקראת גיל מסוים אנשים צוברים אינספור חוויות המשפיעות על תפיסת עולמם והתהליך עשוי להיות ארוך יותר, אך גם להביא לתוצאות מרחיקות לכת, לפתור בעיות שהפריעו מזמן ולעזור להתקדם הלאה. טיפול בנושא קלסטרופוביה יכול להתבצע בשני מישורים במקביל, בהתאם לצורכיו של המטופל עצמו. המישורים הם התרופתי, הנועד לתת למטופל "קביים" לסמוך עליהם ברגעי קושי במהלך טיפול רגשי, בעוד שטיפולים שונים כגון cbt למבוגרים נועדו לתת מענה לטווח הארוך.

כיצד מתגברים על הפחדים והחרדות?

השיטה המקובלת כיום להתמודדות עם פחדים וחרדות טורדניות היא באמצעות חשיפה כמה שיותר הדרגתית של המטופל למקור הפחד שלו. היות ופעמים רבות הפחד אינו רציונלי בהכרח, באמצעות חזרה הדרגתית, אך קבועה, על הפעולה המעוררת את הפחד, ניתן ליצור את שרשרת החשיבה שתאותת למטופל: “כבר עשיתי את זה פעם, פעמיים, שלוש, ארבע והכול היה בסדר". זה כבר עשוי להרגיע חלקית את הפחדים. 

מתגברים על הפחד ונוטלים שליטה על חיינו

השלבים הבאים עשויים להיות ניסיון להכניס את מקור הפחד לחיים כמשהו קבוע, מעין "מנת ביטחון" שתאפשר לאדם לדעת שהוא מסוגל לעמוד במשימה במידת הצורך. הפחד ממקומות סגורים עשויי להופיע במטוס, אוטובוס או אפילו בחדר הרופא, אך כדאי להבדיל בין הפחד מחללים סגורים לבין תופעות אחרות, פוביות מסוג אחר או מצב חרדתי שנגרם מטראומה ספציפית כלשהי.

רכיב נוסף ליצירת מוח רגוע יותר – הוא יצירת פתרונות אפשריים לחרדה. צריך להכיר את נושא הפחד לעומק. למשל, אם החשש הוא ממעלית, צריך להכיר היטב את נהלי הבטיחות, על מנת לדעת מה לעשות. אם המעלית נמצאת בבניין שבו מתגורר המטופל, ניתן לבקש הדרכה מטעם וועד הבית על מנת לדעת מה עושים במקרה של תקלה. ידע הוא כוח, והוא נותן את תחושת הרוגע הדרושה לרובנו.

אימון משולב למבוגרים לטיפול בתופעת קלסטרופוביה

כל טיפול תמיד משתנה מאדם לאדם, שהרי כל אחד מתקדם לפי הקצב שלו, וכל אחד גם יוצר עם הזמן את מנגנוני ההגנה שהכי מתאימים לו על מנת להגיע לתחושת הרגוע הרצויה. באמצעות חשיפה הדרגתית לסיבת הפחד, יצירת מנגנוני הגנה פרקטיים שמביאים להפחתה אטית בהיקף הפחד, וכן באמצעות לימוד יכולת שליטה עצמית, ניתן להתמודד עם הפוביה ביעילות ולא לתת לה לנהל את אורחי חיינו. הצוות המהימן והמקצועי של הכח לשנות ישמח לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם את מלוא התמיכה בדרך לשגרת חיים נעימה וחסרת חרדות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here