אסנת אלמליח מהישוב גן נר היא מנהלת הדוורים של נוף הגליל, עיר הולדתה, וסבתא טרייה במשרה מלאה.
לרגל יום הדואר הבינלאומי שיצוין בסוף השבוע, תפסנו אותה לשיחה קצרה על השינויים והנתונים בזווית המקומית-ישראלית. אלמליח: "אני יכולה לצאת מנוף הגליל, אבל נוף הגליל לא יכולה לצאת ממני"
אסנת אלמליח (52), נשואה ואם לארבעה, עובדת בדואר ישראל מזה 28 שנה, ובחצי שנה האחרונה חובקת את נכדה הראשון. את עבודתה בחברה החלה כדוורית מן המניין, וכיום אחראית על עשרה דוורים ודווריות, מנהלת ומנתבת את העבודה והעשייה סביב נושא חלקות המכתבים והחבילות בנוף הגליל, עיר הולדתה: "אני יכולה לצאת מנוף הגליל, אבל כנראה שנוף הגליל לא יכולה לצאת ממני", שיתפה אלמליח בפטריוטיות נוף-גלילית. "יש משהו מיוחד בעיר הזו שמחבר אותי אליה. האנשים, האוויר, האווירה. דואר ישראל בשבילי הוא בית שני. גדלתי והתפתחתי עם הדואר ואפילו ילדיי. כמו הדואר כך גם נוף הגליל – תמיד תהיה לי לבית".
בחציון הראשון של שנת 2021 חולקו לתושבי נוף הגליל 191.2 אלף חבילות, לעומת 139.9 אלף בתקופה המקבילה אשתקד (עליה של 136%). נתון הממקם את נוף הגליל במקום ה-38 ברשימת הערים והישובים המזמינים ביותר. מדובר בגידול של מעל 50 אלף חבילות, זאת במקביל לעלייה כלל ארצית בהזמנת חבילות שמקורה בהתנהלות קניות ורכישות בתקופת הקורונה. "הישראלים אוהבים לקנות ברשת וזו לא רק נחלת הצעירים. כולם קונים ברשת – בני נוער, צעירים, מבוגרים, חרדים, מגזרים ועוד", אומרת אלמליח, ומתייחסת לחלקם של הדואר והדוורים: "דואר ישראל הוא שחקן משמעותי מאוד בתחום הסחר המקוון והכמויות הולכות וגדלות מדי שנה. החבילות הרבות עושות דרכן לבתי הנמענים גם באמצעות דוורים".
נתון מעניין נוסף שניתן לציין, באופן ארצי, היא הירידה בזמני ההמתנה בסניפים בעקבות שירות "תור בקליק" שהוטמע גם בכלל סניפי הדואר בנוף הגליל, כשמעל ל-70% מהמגיעים לסניף הדואר לקבלת שירות, מזמינים תור בקליק מבעוד מועד ונמנעים מזמני המתנה. זמן ההמתנה לקבלת שירות עומד כיום על 7 דקות בממוצע, לעומת 12 דקות אשתקד. בנוסף לכך, מרכזי המסירה בעיר הפכו להיות נדבך חשוב וחיוני כשותפים לחלוקת חבילות, כשבאמצעותם חולקו מעל 140 אלף חבילות לתושבי נוף הגליל בחציון הראשון של 2021 (73.5% מסך החבילות), כשהמרכז המוביל הוא בית העסק "החמניה" בעיר עם 38 אלף מסירות בחציון הראשון של השנה.
"מרכזי החלוקה הם חלק ממשפחת דואר ישראל. כשהייתי דוורית, סחבנו שקים על גבי שקים, וכיום העסקים הקטנים, הבינוניים והמקומיים הם מענה משלים ושירותי לכלל הצרכנים. ישנם אלף דוורים בחברת דואר ישראל וכולם ראויים להערכה. נכון שבנוף הגליל אנו מחלקים באמצעות מרכזי חלוקה ולא גומעים קילומטרים רבים כמו דוורים אחרים בארץ, אבל מרגישים שהמשקלים עלו, השקיות גדלו והעבודה לא נעשית קלה יותר", משתפת אלמליח, ולא שוכחת את הצוות שלה: "כולם חרוצים, מקצועיים ומסבירי פנים. מספק אותי לדעת שהם ממש כמוני – תודעת שירות תמיד בראש, ואין כמו חיוך של לקוח – זה עושה את היום. גם לי וגם להם".
אין זה שכיח לראות מנהלת במקצוע שרבים משייכים מגדרית לגברים, אך עבור אלמליח זה נראה מובן מאליו: "זה לא קל וההתחלה תמיד לא פשוטה, אבל כולם מכבדים ועובדים בשיא הרצינות גם אם לעיתים ישנן חילוקי דעות. אני באה בגישה של נאה דורש נאה מקיים, ולנהל דוורים עם חומר אנושי כמו שיש לי, זה פשוט כיף", אומרת אלמליח. "לפעמים, אולי אפילו תמיד (צוחקת) צריך את הזווית הנשית. היא בדרך כלל עובדת" סיכמה.