קרדיט – באדיבות "צבר רפואה"

יותר ויותר משפחות בוחרות עם ועבור יקיריהן המתמודדים על השלבים הסופיים של מחלה קשה וחשוכת מרפא, להישאר בבית בסוף החיים, עם משפחה עוטפת ובסביבה המוכרת, הנוחה והמכבדת. מעטים יודעים שאפשרות זו זמינה גם עבור המתמודדים עם מחלות דמנציה, כגון אלצהיימר, לקראת סוף חייהם, באמצעות ט שירות הוספיס בית במימון קופות החולים.

על פניו, מושג כמו "טיפול בסוף החיים" עשוי להישמע לאנשים רבים ככה המכיל ניגודיות מובנית. אל למעשה זוהי מהות הגישה של הטיפול הרפואי הפליאטיבי, שמהותו מניעת סבל והתמקדות באיכות ונוחות חיים ולאו דווקא בהארכת חיים בהקשר למחלות קשות וסופניות בשלביהן האחרונים.

הרפואה המודרנית אמנם התקדמה המון, גם בהקשר לטיפול והפחתת תסמינים של מחלות דמנציה למיניהן, אך אין לנו עדיין את היכולות והידע די לרפא אלצהיימר ומחלות דמנציה. עם אלצהיימר ודמנציה, ככל שהמחלה מתקדמת והפגיעה מחמירה, החולים והמשפחות צריכים להתמודד לקראת סוף חייהם עם תסמינים שמחמירים ואתגרים פיזיים ונפשיים רבים.

לכן, לסוג הטיפול שניתן לחולים דמנציה מתקדמת, יש השפעה מהותית על נוחות ואיכות החיים של החולים ושל בני משפחתם, כאשר עם מודל הוספיס בית לחולי דמנציה בהחלט אפשר לספק הקלה משמעותית לחולים ומשפחתם, למנוע סבל ולאפשר איכות ונוחות חיים מירביות בתקופה זו של חייהם, ללא אשפוזים ושינויים המכבידים משמעותית עליהם ועל בני משפחותיהם.

 

כיצד ניתן לקבל את שירות הוספיס הבית לחולי דמנציה?

כל קופות החולים מאפשרות זכאות מלאה לטיפול פליאטיבי ביתי, לכלל המטופלים ללא תלות בגיל, מצב ביטוחי וכיוצא באלו, כל עוד החולה מוגדר כחולה במחלה חשוכת מרפא ובשלבים הסופיים של אותה מחלה. בתהליך פשוט של בקשת הפניה מרופא משפחה או מבית חולים לאחר אשפוז – חולי דמנציה לקראת סוף חייהם מקבלים שירות הוספיס בית, טיפול השם דגש על הקלה ומניעת של סבל ותסמינים, איכות חיים משופרת ותמיכה בחולה ובמשפחתו בהיבטים רפואיים, סוציאליים ונפשיים.

תוך 24 שעות מקליטת החולה לשירות, מגיע אליו צוות של רופא, אחות ועו"ס, שילוו אותו ואת משפחתו מאותו רגע ואילך למשך כל תוקפת הטיפול בבית. הצוות לומד להכיר את המשפחה, את רצונות החולה ואת שגרת חיי הבית, ומתאים להם אישית את תוכנית הטיפול.  הצוות כולו מיומן ומתמחה בטיפול פליאטיבי בחולים בסוף חייהם, ומגיע לביקורים תקופתיים ובמקרי חירום וכמו כן זמין טלפונית למשפחה 24/7 בכל ימות השנה. הטיפול כולל איזון תסמינים והקלה על סבל, איזון תסמינים רגשיים-נפשיים של החולה, תמיכה סוציאלית ורגשית למשפחה וסיוע רחב ומותאם אישית לפי הצרכים והמצב בפועל. כמובן שהצוות מדריך את המשפחה והמטפל העיקרי מה ואיך לעשות מבחינת טיפול רפואי נדרש לחולה המטופל.

צוות ההוספיס הביתי מספק למשפחה גם הדרכה לקראת כל שלב בהתקדמות לעבר סיום חיי המטופל, הן רפואית וטיפולית והן רגשית ומבחינת צעדים שיש לבצע ומיצוי זכויות. באופן כללי וגם מאוד מעשי ואופרטיבי, הוספיס בית לחולי דמנציה מספק הקלה משמעותית לסבל של החולה וגם עבור בני המשפחה הקרובים, מספק סביבה נעימה, מכבדת ואיכותית יותר, מאפשר תהליכי פרידה בריאים יותר, מוריד לחץ מבני המשפחה ומעניק הקלה חשובה מאוד לחולים עצמם בסוף חייהם.

ד"ר רוני צבר, מייסד ומנהל רפואי, צבר רפואה
קרדיט – באדיבות "צבר רפואה"

הבחירה הנכונה עבור חולי דמנציה מתקדמת

עבור חולים המתמודדים עם אלצהיימר ושאר מחלות הדמנציה, הגורמות להתדרדרות תפקודית ארוכת טווח, הבחירה האידיאלית היא לאפשר להם להישאר בביתם ובמיטתם בתקופת חייהם האחרונה. החולה נמצא בביתו, מקבל את כל הטיפולים הרפואיים והפליאטיביים המתאימים והנדרשים, באמצעות צוות קבוע של רופא, אחות ועובדת סוציאלית, המעניק מענה לכל הצרכים הפיזיים, הסיעודיים והנפשיים של החולה ומשפחתו, וכל זאת בסביבה המוכרת והבטוחה בנוחות מירבית ומתן התייחסות מכבדת לבחירות החולה ומשפחתו.

עם העלייה במודעות לרפואה הפליאטיבית ולאפשרויות המוצעות במסגרת הוספיס בית לחולים סופניים, מטופלים רבים, יחד עם בני משפחתם, בוחרים לסיים את החיים בבית, כאפשרות הנכונה והטובה ביותר עבורם במסגרת התנאים הנתונים ובתוך מציאות פיזית ונפשית מורכבת.

במסגרת הוראות חוק החולה הנוטה למות, חשוב לדעת כי מדינת ישראל וקופות החולים מאפשרות היום לכל חולי הדמנציה במצבים מתקדמים וסופיים של המחלה, לקבל טיפול פליאטיבי, בבתי חולים ומוסדות סיעודיים אך גם בבית, במימון מלא של קופ"ח ועם צוות רפואי ותומך הזמין למטופל ולבני משפחתו 24/7.

 

הוספיס בית לחולי אלצהיימר – באמצעות צוות רב מקצועי קבוע

הוספיס בית לחולי דמנציה כולל ליווי רפואי ורב-תחומי השם דגש על מניעת סבל ושיפור איכות חיים, יחד עם הענקת כלים פרקטיים להתמודדות אופטימאלית עם אתגרי המחלה הקשה ועם סיום החיים של המטופל, הן מבחינה רפואית וטיפולית והן מבחינה רגשית, מיצוי זכויות וכדומה.

עבור רבים, המחשבה על אשפוז הוספיס מעלה אסוציאציות של חולה סיעודי השוכב במיטת אשפוז בסביבה קרה ומנוכרת של בית חולים או מוסד סיעודי. אך היום, הלכה למעשה, ההוספיס כמבגרת רפואית וטיפולית פליאטיבית מיטיבה זמינה לחלוטין גם בסביבה הביתית של המטופלים.

במובנים רבים, הרבה מהעלייה במודעות ובשימוש בשירותי הוספיס בית, לחולי דמנציה מתקדמת וחולים סופניים אחרים, היא הודות לעבודה רבת השנים של ד"ר רוני צבר, המייסד והמנהל הרפואי של צבר רפואה, מומחה ברפואה פליאטיבית ומחבר הספר "בין החלמה לריפוי – מסע ברפואה פליאטיבית". ד"ר צבר מדגיש כי מחקרים רבים וכמו כן ניסיון מקצועי אישי שלו בליווי עשרות אלפי מטופלים, מוכיחים שהדרך הנכונה ביותר להענקת טיפול פליאטיבי בסוף החיים היא במסגרת הבית. חולי אלצהיימר ודמנציה הבוחרים יחד עם בני משפחתם להישאר בבית בתקופת החיים האחרונה, תורמת לאיכות ונוחות החיים, לסביבת טיפול מכבדת יותר וליצירת מקום מנחם ומתאים יותר בכל ההיבטים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here