צילום דוברות כללית

ד"ר עזמי שחברי, מומחה למחלות של דרכי העיכול, מנהל המכון לגסטרו במרכז לרפואה יועצת בעפולה והרכז לתחום הגסטרואנטרולוגיה במחוז הצפון וד"ר זויה רחליס מומחית למחלות דרכי העיכול, מנהלת מכון גסטרו רקתי טבריה מסבירים על המחלה, התסמינים וחשיבות הגילוי המוקדם.

צילום כללית מחוז צפון

איך נגרם סרטן המעי הגס?
ראשיתו של סרטן המעי הגס – בדרך כלל – בפוליפים.
פוליפ הוא בליטה בשרנית הגדלה מהדופן הפנימי של המעי הגס אל תוך חלל המעי. קיימים סוגים שונים של פוליפים והם שכיחים מאוד בקרב מבוגרים בני 50 שנים ויותר: לאחד מכל ארבעה בני 50 יש כבר פוליפ אחד או יותר במעי הגס. לא ניתן להרגיש בקיומו של הפוליפ, הדרך היחידה לזהות אותו היא בבדיקה וחשוב לכרות אותו ועל ידי כך למנוע כמעט לחלוטין את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.
מהם התסמינים?
ברגע שישנם אחד או יותר מהתסמינים (הסימפטומים) הבאים יש לבדוק את החשד שמדובר בסרטן המעי הגס: דם ביציאות. שינויים בהרגלי היציאות (שלשולים או עצירות) שנמשכים יותר משישה שבועות, ואין להם סיבה ברורה, ירידה בלתי מוסברת במשקל, כאבי בטן חדשים חוזרים ונשנים,
תחושה של התרוקנות לא מלאה לאחר יציאה, אנמיה.
סרטן המעי הגס נמנה עם המחלות הממאירות הבודדות הניתנות לגילוי מוקדם, עוד לפני שהן פורצות. שני האמצעים העיקריים לגילוי מוקדם הם בדיקת דם סמוי בצואה ובדיקת קולונוסקופיה.
בדיקת דם סמוי בצואה:
הבדיקה נועדה לבדוק אם יש דימום סמוי שאינו נראה לעין.
המחשבה העומדת מאחורי הבדיקה היא שפוליפים במערכת העיכול נוטים לדמם. אם בדיקת הדם הסמוי בצואה חיובית, קיים חשד לכך שישנו פוליפ במערכת העיכול שעלול להתפתח לסרטן המעי הגס.
בדיקת קולונוסקופיה
קולונוסקופ הוא כלי אנדוסקופי, שמאפשר אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס. הבדיקה מאפשרת הסתכלות ישירה אל תוך חלל המעי. בדיקת קולונוסקופיה מאפשרת לעשות את הפעולות הבאות: חיפוש פוליפים, צילום של המעי, הסרה או צריבה של גידולים שפירים ללא צורך בניתוח, ונטילת דגימות רקמה לאבחון הגידול.

מהם גורמי הסיכון לסרטן המעי הגס?
5 הגורמים העיקריים הם:
1. צריכה מרובה של בשר אדום ושומן החי וצריכה מועטה של מזונות עתירים סיבים תזונתיים.
2. עישון
3. השמנה
4. חוסר בפעילות גופנית
5. צריכה מופרזת של אלכוהול
תחלואה בקרב אנשים צעירים מצריכה בירור של גורמים תורשתיים, גידול במעי צומח מנגע טרום סרטני לכן מאוד חשוב לזהות את האוכלוסיות שנמצאות בסיכון ולהציע להן בדיקות סקר בהתאם.
חשוב לציין שלא רק סיפור משפחתי של סרטן מעי הגס אצל קרוב משפחה בגיל פחות מ-50, מהווה גורם סיכון, אלא גם סיפור משפחתי של סרטן שד, רחם, שחלות, כליות, קיבה לבלב, מעי הדק ומוח יכולים להיות קשורים. ההמלצה למטופלים עם סיפור משפחתי של מחלה ממארת, בעיקר כאשר מדובר על קרוב משפחה שאובחן בגיל צעיר היא, לפנות לייעוץ ובירור גנטי.

מטופלים הסובלים מדלקת כרונית של המעי גם נמצאים בקבוצת סיכון וזקוקים להערכת מצב המעי בהתאם למשך המחלה, היקף מעורבות המעי ופעילות המחלה. למטופלים הללו מומלץ להיות במעקב מסודר במכוני גסטרו ולהישמע להוראות של הרופא המטפל. מתן טיפול תרופתי לאיזון הדלקת.

המומחים מציעים: לאוכלוסייה שאינה בסיכון, מגיל 50 חשוב לנשים ולגברים לבצע בדיקת דם סמוי בצואה פעם בשנה כדי למנוע התפתחות של סרטן המעי הגס או לגלות אותו בשלב מוקדם. אם התוצאה חיובית, חייבים להמשיך את הבירור ע"י בדיקת קולונוסקופיה. אוכלוסייה בסיכון גבוה יש לבצע קולונוסקופיה בהתאם להנחיות הרופא. מעקב מסודר יכול להוריד סיכון של גילוי הגידול המתקדם ולהציל חיים.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here