כתיבת תוכן מקצועית
קרדיט PIXABAY

תחום התוכן התפתח רבות בעשור האחרון, וכמעט כל חברה קטנה כגדולה זקוקה למאמרים איכותיים כחלק מהנוכחות המקוונת שלה. מאמרים אלה מופיעים באתר הבית, בלוג או אתרים חיצוניים המקשרים לאתר המותג. במאמר זה נעמוד על ההיבטים השונים שצריך לקחת בחשבון כאשר מנסחים תוכן אינפורמטיבי. כמו גם על ההבדלים בין טקסטים אלה למאמרים שיווקיים.

מהו תוכן אינפורמטיבי?

המילה אינפורמטיבי מבוססת על "אינפו" – "מידע" בלועזית. כלומר, תוכן אינפורמטיבי מיועד להעניק מידע יקר ערך לקורא. הטקסט יכול להיות מבוסס על מחקרים מדעיים, מידע שהופיע קודם לכן ברשת או ידע שהכותב רכש בתחום התמחות מסוים. למשל, אם כותבים מאמר על נכסי נדל"ן במדינה מסוימת, ומעוניינים לייצר כתבה שמכילה מידע על מדינה זו יש לאסוף את הנתונים השונים הקשורים למדינה ורלוונטיים לקורא. נתונים אלה יכולים להיות כלכליים, היסטוריים ועוד.

בין טקסט שנועד למתן אינפורמציה לתוכן שיווקי

בעוד כתיבת תוכן אינפורמטיבי כוללת משפטים המנוסחים באופן אובייקטיבי, תוכן שיווקי כולל מילים המאדירות את הנושא המדובר. זאת משום שהמטרה של שני סוגי הטקסטים הללו שונה לחלוטין.

תוכן שיווקי מיועד להניע את הגולש לבצע פעולה מסוימת. לרכוש מוצר או שירות, לתרום לעמותה או להתחיל לפעול למען פעיל פוליטי. לעומת זאת, אינפורמציה המועברת ללא "סופרלטיבים" (מילים מאדירות), מיועדת להעשיר את ידיעתו של הקורא בלבד.

כיום, קיימים תכנים המשלבים את שתי המטרות. מחד, הם מעניקים את הנתונים החשובים כדי לקבל החלטה מושכלת, ומאידך הם מיועדים לכוון את האדם הנחשף לנתונים אלה לקבל החלטה. זאת באמצעות שזירה של משפטים שתוכננו היטב בתוך המידע "היבש". שיטה זו מאפשר לפרסם ללא פרסומת, ולהתגבר על מנגנוני ההתנגדות הטבעיים שלנו המסננים מסר שיווקי לא אמין.

חשיבות אמיתות התוכן

תהליך איסוף המידע לצורך כתיבה של תכנים אינפורמטיביים דורש מיומנות, ועמידה בסטנדרטיים כמעט אקדמיים. קיימת חשיבות גבוהה לאימות הנתונים הנכתבים במאמר. לכן, רצוי לבסס אותו על מאמרי חדשות באתרים מוכרים שביצעו את המחקר או מציגים את מקורותיהם. ניתן גם להשתמש במחקרים אקדמיים של ממש.

איתור מחקרים אקדמיים

הדרך לאתר מחקרים אלה היא באמצעות חיפוש באתרים המפרסמים אותם (בתשלום או בחינם) וכן באמצעות הממשק המתקדם של Google Scholar. ממשק זה מאפשר לאתר מידע בכל נושא באמצעות שאילתות פשוטות או שאילתות מורכבות.

מה ההבדל ביניהן? שאילתה פשוטה כוללת בקשה למידע על נושא A וגם נושא B. שאילתה מורכבת יכולה להורות למנוע החיפוש להסיר תוצאות שקשורות לתחום לא־רלוונטי. למשל, אם מחפשים מידע על בעלי חיים שונים, אפשר לצמצם את המידע רק לזן מסוים, תוך הסרה של תוצאות העוסקות בזן אחר.

כמובן, שחשוב שהתוכן שנכתב יהיה מקורי ולא העתקה או תרגום של המקורות מהן נלקח המידע. מקוריות הטקסט משמעותית הן כדי למנוע תביעות על זכויות יוצרים והן כדי שלא להיענש על ידי מנועי החיפוש. גוגל אינו מתייחס בסלחנות לטקסטים מועתקים ומעניק ציון איכות נמוך לדפים אלה.

כיצד ניגשים לכתוב תוכן כזה?

כעת אתם בוודאי תוהים – איך מתחילה כתיבת תוכן מקצועי שיכלול את כל המידע. ראשית, יש לבחור את כמות המילים שיכיל המאמר. ישנם מאמרים קצרים מאד של ארבע מאות מילים מול מאמרים ארוכים שיכולים להגיע גם לאלף או אלפיים מילים.

ככל שהתוכן ארוך יותר, כך נדרשת עבודת הכנה מקיפה יותר. המטרה היא שכל פסקה במאמר תדבר על נושא שונה לחלוטין ללא חזרות. למשל, תוכלו לראות כיצד המאמר הזה בנוי. הוא מחולק לפסקאות עם כותרות משנה המציגות בקצרה את התוכן.

בתחילת המאמר רצוי לכתוב פסקת מבוא המכינה את הקורא למהות התוכן שיקרא, וכן מציינת בקצרה על אילו שאלות חשובות תענו במאמר. בפסקה הבאה כדאי להתחיל לדבר על הנושא בכלליות, תוך מענה על שאלה בסיסית. אחר־כך אפשר לענות על שאלות מעמיקות יותר. בסוף, חשוב לסכם במספר שורות את המאמר, כדי שהקורא יזכור את המהות של הדברים.

מה התהליך שעובר הקורא?

מאמרים שנבנים בצורה זו יוצרים תהליך הדרגתי של הבנה. בתחילה, אתם מסקרנים את הקורא עם שאלות בתחומים שאינו מכיר. לאחר מכן, אתם חושפים בפניו טפח אחר טפח את הנושא. בתום המאמר, כשהוא הגיע לפסקת הסיכום, הקורא חש שחידשתם לו דבר מה. זה הערך המוסף שאתם מעניקים לו.

קהל היעד של המאמר

נציין, כי כל מאמר צריך להיכתב בהתאם לקהל היעד לו הוא מיועד. אם מדובר בקוראים בדרגת היכרות בסיסית עם הנושא, חשוב שלא להשתמש במושגים מורכבים מדי – ללא הסבר מתאים. ניתן לחדש לקורא מושגים, אך לא לבסס את כל המאמר על כך. חשוב שהקוראים ירגישו בתום המאמר שהם הבינו אותו היטב.

לסיכום, טקסטים אינפורמטיביים יכולים להעשיר את אתר האינטרנט שלכם ולסייע לבנות קהילה נאמנה של קוראים הנהנים מקבלת מידע חדש ומשמעותי עבורם. אם אינכם יודעים כיצד לכתוב מאמרים כאלה, אל חשש. חפשו חברות תוכן המעסיקות כותבים כאלה, ותוכלו ליהנות מטקסטים מלאי משמעות בנישה בה אתם עוסקים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here