דוברות שירותי בריאות כללי מחוז צפון

שמי שושי קרן ואני מנהלת את השירות לעבודה סוציאלית רפואית בכללית מחוז צפון
עבודה סוציאלית רפואית עוסקת במתן מענה פסיכו סוציאלי למטופלים ובני משפחה המתמודדים עם מצבי חולי, משבר ואובדן. במחוז צפון יש 58 עובדים ועובדות סוציאליות והשרות ניתן בפריסה רחבה במרפאות, במרכזי בריאות האישה, מרכזי בריאות הילד, התפתחות הילד, מרפאות לבריאות הנפש ועוד
ביום שלישי בערב, בסיפריה העירונית עפולה הוזמנתי להרצות בנושא זיהוי וטיפול באלימות במשפחה לפני הרצאתה המרגשת של שירה איסקוב, זאת במסגרת שיתוף פעולה של שרותי בריאות כללית מחוז צפון, עריית עפולה ורשת שחקים.
שמענו אישה אחת יקרה, אמיצה, מעוררת השראה, שעמדה בפנים גלויות והעבירה את הבושה צד.
הקהל התרשם מכוחותיה העצומים, שמע את הניצחון בקולה ואת הקושי והמאבק היומיומי שלה ושל בנה לשוב לחיים שלוים. ואני, בנוסף לכל זאת, שמחתי על המתנות ששירה העניקה לנו בהרצאתה. היא נתנה לנו במתנה כלים לזהות ולהבין צורות שונות של אלימות ושל סכנה, מתי לפנות ולקבל סיוע כאשר המצב מתעתעת ולא ברור.

שואלים אותי, "מה הקשר בין בריאות ובין שירותי בריאות לאלימות במשפחה?"
רגע לפני שאענה על זה אסביר מהי אלימות במשפחה?
אלימות במשפחה היא תופעה שכיחה מאוד. לפי ארגון ויצו, 200 אלף נשים וכ־500 אלף ילדים בישראל חשופים בכל רגע נתון לאלימות במשפחה ולהשלכותיה. בעשור האחרון נרצחו בישראל יותר מ־170 נשים על ידי קרוב משפחה; בין 10% ל־15% מהנשים בישראל הן קורבנות לאלימות במשפחה
אלימות המתקיימת במסגרת המשפחה ובהקשר ליחסים בתוכה. אלימות במשפחה מוגדרת לכל ביטוי השולל זכויותיו כוחו, חירותו וכבודו של האחר ו/פוגע בהם. האלימות אינה חייבת להגיע יום יום, היא יכולה להגיע בזמנים שונים וברמות שונות של עוצמה. אלימות היא אינה רק פגיעה פיזית, היא גם פגיעה מילולית, נפשית , כלכלית, מינית ואפילו רוחנית. מה שרבים אינם יודעים הוא, שבמקרה של ילדים וחסרי ישע גם הזנחה נחשבת כאלימות.

דוברות שירותי בריאות כללי מחוז צפון

הקשר בין אלימות לשרותי בריאות
אלימות במשפחה היא תופעה בעלת השלכות בריאותיות ישירות – פיזיות ונפשיות ומערכת הבריאות היא מקום בטוח להגיע אליו ולשתף את המצב הרפואי והרגשי..
כולם מגיעים למרפאה בשלב כזה או אחר, לרופא משפחה, לאחות, לבית המרקחת וכו וכאן לצוותים הרפואיים, סיעודיים ופרא רפואיים יש תפקיד חשוב באיתור זיהוי והפניה לטיפול.
בשירותי בריאות כללית, מחוז צפון הוקמה ועדה מחוזית בנושא, הוועדה אחראית להעלאת המודעות לתופעת האלימות במשפחה, להכשיר צוותים לזהות את תמרורי האזהרה ולייעוץ במקרים פרטניים. לאחר האיתור, מקומו של הצוות להעניק למטופל/ת מקום מוגן ובטוח לשתף, לקבל מענה ובעיקר להעניק להם את התחושה כי הם לא לבד.
כמובן שאנחנו פועלים לפי חוק ובמקרים שמדובר בילדים קטינים וחסרי ישע יש לנו חובת דיווח כאשר עולה לנו חשד של פגיעה. במקרים אחרים , שלא מדובר בחסר ישע החובה שלנו היא ליידע את המטופל/ת לאן לפנות, לסייע ולעודד אותם לעשות זאת.
אסיים בבקשה בקריאה, אל תשארו לבד! תסמכו על תחושת הבטן שלכם ושתפו את האדם עליו אתם סומכים במרפאה. מאוד חשוב להגיע לגורמים המקצועיים בתחום ואם קשה לכם לעשות את הצעד לבד , בואו אלינו למרפאה אנשי הצוות הרפואי והעובדות הסוציאליות במרפאה ילוו אתכם.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here