תיירות ארץ הגליל בשיתוף
קרדיט אביתר ליכטמן

לצד מסלולי המים, האטרקציות והצימרים בגליל, מציעה עמותת "ארץ הגליל" מסלולי טיול באתרי מורשת, ציונות והיסטוריה, החושפים פנים נוספות של הגליל ומאפשרים זמן איכות משפחתי.

תצפית מדהימה מגן המצודה בצפת

בראש הגבעה עליה יושבת העיר העתיקה של צפת, מתנוססת מצודה רחבה וחזקה, שידעה שליטים רבים. ישבו בה הצלבנים והממלוכים, העות'מאניים וגם הבריטים. המצודה הגבוהה שבשיאה בימי הממלוכים התנשאה לגובה של כ-60  מטר, מאפשרת תצפית מדהימה על כל אגן הכנרת, רמת הגולן, התבור, הארבל והגליל העליון, מה שממחיש את הסיבה למיקומה האסטרטגי.

בסמוך לתצפית הוקמה אנדרטה לזכר חללי תש"ח, שעשרות מהם נפלו בקרבות לשחרור העיר צפת, לשחרור המצודה. לצד גן השעשועים במרומי הגבעה, המדשאה והספסלים, ניתן לטייל בזהירות בין שרידי המבנים המרשימים שרובם קרסו ברעידות האדמה במאות הקודמות. שיא הטיול הינו בור מים נסתר בצידה המזרחי של המצודה, כשהכניסה החשוכה אליו נמשכת לאורך כ-15 מטר (כניסה שנחצבה מהצד ולא מראש הבור) ושווה לגמרי את מה שיחכה לנו בפנים. אקוסטיקה מדהימה שגדולי בנאי הקתדרלות היו חולמים עליה. זה הזמן להוציא את כלי הנגינה, לנגן עם ההד המדהים ולנסות קולכם בשירה משפחתית. חוויה מיוחדת.

איך מגיעים? ב- Waze- גן המצודה. יש חניה בסמוך. שירותים ציבוריים בכניסה. מסבירן קולי עם סיפור המצודה. העלייה למדשאה ולגן השעשועים למעלה, מתאימה גם לעגלות. כניסה חינם ופתוח תמיד. (השירותים הציבוריים נסגרים לרוב בערב).

ניתן לשלב בטיול- סדנה משפחתית עם רעות פרלמן, המזמינה אתכם ליצור כלים בחומר, שתוכלו לקחת הביתה. לתיאום – 050-5647348.

תיירות ארץ הגליל בשיתוף "קשת יהונתן"
קרדיט אביתר ליכטמן

אתר המושבה משמר הירדן

היישוב 'משמר הירדן' שוכן על כביש 91 בין צומת מחניים לגשר בנות יעקב. ממש לא רחוק ממנו, שכנה עד מלחמת העצמאות מושבה שנשאה את אותו השם ועל שמה נקרא המושב כיום. ניתן לראות את אנדרטת הבזלת המרשימה, שמנציחה את עשרות הלוחמים שנפלו על הגנת המקום. המושבה הוקמה בסוף המאה ה-19 ועמדה כל השנים מול כנופיות שודדים, קדחת ומחסור במים. במלחמת העצמאות, מצאו עצמם עשרות אנשי המושבה, מול כאלף חיילים סורים, בקרבות שנמשכו 5 ימים. עם נפילת המושבה, נלקחו אנשיה לשבי והיא נהרסה על ידי הסורים. תוכלו להקשיב לסיפור המלא של היישוב באמצעות מערכת קולית המותקנת במקום, המלווה בשלטי הסבר.

איך מגיעים? ב- Waze- משמר הירדן הישנה. אתר חינמי, פתוח תמיד, ללא צורך בתיאום. בסמוך מוצבים שולחנות פיקניק לטובת המבקרים.

ניתן לשלב הטיול בחוויה חקלאית וקולינרית בביקור במכוורת רייקין, המייצרת דבש כבר שלושה דורות בישוב שדה אליעזר. לתיאום סיור (בתשלום) – 054-3960424

תיירות ארץ הגליל בשיתוף "קשת יהונתן"
קרדיט אביתר ליכטמן

דרדרה

אל חורשת דרדרה הקסומה מגיעים בנסיעה על הכביש שבין צומת גדות לגונן. בימים עברו, בלב עמק החולה היתה ימה קטנה בשם "ימת החולה" (אגמון החולה מהווה שריד שנותר מהימה). ההגעה אליו דרשה שייט בימה, או הגעה בדרכים עקלקלות אחרות. לאחר שגואלי הקרקעות הציוניים רכשו את האדמות, נערכו במקום מספר ניסיונות התיישבות אל מול גבול סורי עוין (רמת הגולן הייתה בידי הסורים). האיזור המזרחי של רמת הגולן הקרוב לסוריה, היה אזור מאתגר מאוד להתיישבות.

אנשי קיבוץ אייל ששוכן במרכז הארץ וקיבוץ גדות הסמוך לדרדרה, התחילו את ההתיישבות במקום. במלחמת ששת הימים נערכו קרבות קשים להגן עליה בהגנת הישוב מפני מהפגזות אש המוצבים הסורים ששכנו מעליה. כיום במקום הוקמה חורשה עם שולחנות פיקניק, וליד שרידי הבתים והבונקרים, תוכלו למצוא הסברים על ניסיונות ההתיישבות. פלג נחל קטן שעובר בלב החורשה, וסיפור מורשת מרתק הופכים את הביקור לחוויה פסטורלית ביותר.

איך מגיעים? ב- Waze- חניון דרדרה. כניסה בחינם. פתוח תמיד. ללא צורך בתיאום.

ניתן לשלב חוויה לכל המשפחה בפארק המים והאטרקציות אינדי פארק בו שייט בירדן ומגוון פעילויות לכל המשפחה: פארק חבלים, חץ וקשת, מגלשת מים ועוד. לפרטים ותיאום – 04-8434444.

תיירות ארץ הגליל בשיתוף "קשת יהונתן"
קרדיט עיריית צפת

חורבת ירדה ועין ירדה

בשולי כביש 91, בדרך ממחניים למושב משמר הירדן, בלב שדות ומטעים, נמצאת חורבת ירדה. המבנה המרשים בצורת חאן, הוא שריד לאחוזה מפוארת שהייתה שייכת לבעלי הקרקע הלבנונים. בתוך האחוזה נמצא בור מים (סגור לכניסה). במלחמת העצמאות התנהלו במקום קרבות כבדים נגד הצבא הסורי שהצליח לתפוס את המבנה ואת הגבעה ששולטת על האיזור ועל הכביש הראשי אשר נמוכים ממנה. במהלך הקרבות לשחרור ירדה והאזור נהרגו עשרות מלוחמינו ובסופו של דבר כוחותינו הצליחו לדחוק את הסורים חזרה לכיוון הירדן. למרגלות הגבעה זורם נחל קטן בשם נחל מחניים אשר מוזן ממספר מעיינות, כשהראשי והגדול שבהם הוא עין ירדה, שבו ניתן לשמוע את פכפוך המים הזורמים וללכת לאורך כ- 300 מטרים בתוך החורשה לצד ערוץ המים, שלאורכו אפשר למצוא מספר מקומות בהם המים נקווים לבריכות, חלקן בעומק של כ- 120 ס"מ.

איך מגיעים? ב- Waze- חרבת ירדה. המרחק מהאוטו לחורבה 20 מטר. המרחק מהאוטו למים כ- 800 מטר בשביל עפר שכולל ירידה ועליה קצת תלולות (מתאים למשפחות מיטיבות לכת, לא מתאים לעגלות).

 

תיירות ארץ הגליל בשיתוף "קשת יהונתן"
קרדיט עיריית צפת

ניתן לשלב ביקור ב"נסתרות" צפת. קומפלקס מנהרות שהתגלה במהלך חפירות בלב העיר העתיקה צפת ובו נמצאו שרידיה של שכונה מהמאה ה-16. אפשרות לכניסה עצמאית או לסיור מודרך. לבירורים בנוגע לתשלום עבור כניסה ותיאום הדרכה – 052-3498804.

מוקד מידע לנופשים ומטיילים בגולן ובגליל –  073-7577572

תיירות ארץ הגליל בשיתוף "קשת יהונתן"
קרדיט אביתר ליכטמן

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here