קרדיט PIXABAY

נהוג לחשוב שהמרכיב החשוב ביותר בזוגיות הוא אהבה. האהבה כמובן תורמת לאיכות החיים המשותפים, אבל יש מפתח חשוב אפילו יותר ליציבות לאורך זמן: אמון. כשמסיבה כלשהי מתערער האמון בין בני זוג, התוצאה תהיה משבר חמור ובמקרים רבים אפילו פרידה. בעמוד זה תמצאו המלצות של נשות ואנשי מקצוע להתמודדות עם מצבים שבהם האמון ההדדי נפגע.

כל משבר הוא הזדמנות

הצעד הראשון בדרך לשיקום האמון והיחסים הוא התבוננות מפוכחת במציאות. אין טעם לנסות לטשטש את הגורמים לאי האמון (שיכולים להיות שקר/ים, חוסר ביטחון עצמי של אחד מבני הזוג, תשומת לב מועטה מדי וגם טראומות עבר – אדם שחווה בגידה בעבר עלול להרגיש שוב חוסר אמון גם עם פרטנר/ית נאמנ/ה לחלוטין).

כמו כן לא כדאי למזער את הפגיעה אלא רצוי להכיר בה: זו תחושה טבעית של אדם שסמך בעיניים עצומות על אדם אחר, וגילה שהמציאות שונה מכפי שחשב. מצד שני, משבר הוא תמיד גם הזדמנות – ובמקרה הזה, לצמוח באופן אישי ועל הבסיס הזה לחזק את הזוגיות.

מחשבה במקום פעולה

המלצה נוספת היא לא למהר לפעול. גם אם את בטוחה ש"אין טעם לחיות עם שקרן" או אם אתה משוכנע ש"לעולם לא אוכל להאמין לה יותר", מומלץ לנשום עמוק ולא לקבל החלטות תחת השפעת רגשות עזים – כאמור כן כדאי לאפשר לרגשות להתקיים, אבל לא לתת להם להשתלט על התודעה ועל מציאות החיים שלכם. מערכת יחסים שספגה חבטה עזה עלולה להישבר – אבל כמעט תמיד אפשר גם לתקן.

אחריות אישית

הצד הנפגע נוטה באופן טבעי להאשים את הצד שהפר את האמון. ההאשמה מוצדקת, אבל במקביל כדאי לברר – מתוך התבוננות עצמית, עם חבר או חברה שלא מפחדים להגיד את האמת או בעזרת מטפלת זוגית מנוסה – מה החלק שלנו במשבר. פעולה זו לא מבטלת את אחריות הצד השני ולא מפחיתה את חומרת המעשה, אלא הופכת אותנו מקורבן פסיבי לאדם אקטיבי, ויש לכך חלק קריטי ביכולת להמשיך הלאה (עם בן/בת הזוג או בלעדיהם).

שיפור התקשורת הזוגית והנחת יסודות חדשים

בני אדם משתנים כל הזמן, ולכן גם מערכות יחסים זוגיות הן לא סטטיות אלא דינמיות. הפרת האמון מעידה על תקשורת לא מספיק טובה וגם על יסודות שהגיע הזמן לחדש. כשבוחרים להישאר ביחד, חשוב לעשות זאת לא מתוך רצון לנקום או פחד להישאר לבד – אלא מתוך הבנה שיש בסיס אמיתי לזוגיות, ושעם עבודה נכונה היא תספק חיים טובים מאוד. שיפור התקשורת, במקביל להכרה אותנטית בטעות מצד מפר האמון וסליחה מכל הלב של הצד השני, יאפשרו למנף את המשבר לטובת צמיחה משותפת.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here