קרדיט: Photo by Sonder Quest on Unsplash

עולם הטיפול התחיל בשנות העשרים של המאה הקודמת. אבי תורת הפסיכולוגיה היה כמובן דיגמונד פרויד אשר היה הראשון לבחון ולעסוק במבנה הנפש והאישיות. אבל בעוד שהפסיכולוגיה הקלאסית עוסקת בעיקר בניסיון להבין מה היה בעבר ובאבחון של מחלות. הרי שהיום אנחנו רואים איך המחקר מתפתח בכיוונים נוספים. בין היתר, מנסים חוקרים מכל רחבי העולם להבין, איך אפשר לנבא הצלחה. האם יש אפשרות לשנות הרגלים וכן הלאה. CBT   הוא תחום חדש וחתרני. אשר למעשה עוסק לא ממש בבחינה של מה שהיה בעבר, אלא במתן כלים פרקטיים לשינויים בכאן ועכשיו. אם אתם מטפלים ואם אתם כבר עובדים עם מטופלים, אנחנו ממליצים לכם להוסיף עוד כלי לארסנל. דווקא היום, אין סיבה להישאר באותו מקום. אלא, כדאי להתשמש בטכניקות שונות בשביל להצליח ולעזור לכל מטופל. כאן נסביר בקצרה על השיטה וכמובן, נעביר כמה המלצות מעשיות לקהל המטפלים.

כמה מילים על ההיסטוריה של המחקר

כדי שנוכל לדבר על המתודה עצמה, אנחנו צריכים לחזור אחורה בזמן. הראשון אשר בחר לחקור את הנושא היה ד"ר אהרון בק בשנות השבעים. ד"ר בק פיתח שיטה אשר נקרה בשם המלא: Cognitive Behavioral Therapy בשם הקצר, CBT. הרעיון היה כי אנחנו יכולים על פניו לנסות ולחזור אחורה בזמן. להבין איך ההתנהגות של ההורים בבית השפיעה בצורה כזו או אחרת. אבל לעיתים, כדי לשפר את מצבו של המטופל, אנחנו רוצים לתת לו מענה אופרטיבי כאן ועכשיו. ד"ר בק סבר כי בדומה לבעלי חיים, גם בני האדם פועלים על בסיס התניות. אנחנו יודעים למשל כי רוב הפעולות שלנו בחיי היום, יום אלו פעולות קבועות. אם אנחנו פונים בדרך כלל ביציאה מהבית ימינה, נמשיך לעשות את זה במרבית המקרים. אנחנו נבחר לשבת באותו המקום באוטובוס ונמשיך להכין את כוס הקפה באותו האופן. הסיבה לכך היא שהמוח מייצר התניות. כלומר קשרים קבועים בין סיבה לתוצאה. עד כאן הכל טוב ויפה, אבל מה קורה כאשר ההתניה לא עוסקת רק בניסיון לזרז עניינים ולמנוע מאיתנו את המחשבה על מה אנחנו צריכים לעשות הלאה. אלא, זו למעשה מחברת בין רגש מסוים ובין פעולה ספציפית? לדוגמא, במקרים של חרדה, יש קשר במוח בין סיטואציה מסוימת, ריח וכן הלאה ובין רגש החרדה. אם למשהו קשה להירדם בלילה לדוגמא, הכניסה למיטה יכולה לעורר תחושה של חרדה. בשל אותה התניה של המוח. אם כך, אנחנו צריכים להבין איך לשנות את אותה התניה.

מה הופך את הטכניקה הזו למיוחדת

במהלך קורס CBT קצר, נלמד איך להשתמש בטכניקה כדי לעזור למטופלים שלנו. אתם תראו כי במסגרת קורס CBT קצר אנחנו לומדים קודם כל איך לתת מענה לבעיה ספציפית. במקרה אחד זה יכול להיות ניסיון לשנות דפוסים המובילים לדיכאון במקרה אחר, נשפר את איכות השינה של המטופל. היופי בטכניקה הזו הוא שמדובר הרבה פעמים על טיפולים קצרי מועד יחסית. על שיטה מעוגנת במחקר וכזו שיכולה להביא לשינוי בעולם האמיתי.

כמובן, קורס CBT קצר הוא רק קצה הקרחון. אבל אם אתם כבר עוסקים בטיפול אין ספק כי טכניקות מהתחום המסוים הזה, יכולות לשפר את העבודה שלכם בקליניקה בכל יום מחדש. דווקא היום, בעידן בו אנחנו חיים. אפשר להיעזר בתחומים חדשים מעולמות המחקר כדי לשנות למטופלים שלנו את החיים. אם מעניין אתכם ללמוד עוד, להעשיר את הידע שלכם ולרענן את ארגז הכלים, זה הזמן לפנות ולקבל מענה אישי המותאם לצרכים שלכם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here