צילום: דניה סלינג'ר, ליגמ פרויקטים סביבתיים

ביום שלישי ה-2 בפברואר מציינים בעולם את יום השמירה על בתי הגידול הלחים

 

רשות ניקוז ונחלים כינרת מבצעת עבודות פיתוח ושיקום בבריכת החורף הטבעית בריחניה בעלות 900 אלף שקלים על שטח של 7.5 דונם

 

על פי תכנית המתאר של ריחניה יאסר בינוי בסמיכות לבריכה בישוב

העלול לפגוע בתפקודה של בריכת החורף כמערכת אקו-ביולוגית

 

צילום: דניה סלינג'ר, ליגמ פרויקטים סביבתיים

בהשקעה של כ-900 אלף שקלים, מבצעות רשות ניקוז ונחלים כינרת, רשות הטבע והגנים, בשיתוף מועצה אזורית מרום הגליל, במימון של הקרן לשטחים פתוחים ובתכנון משרד ליגמ פרויקטים סביבתיים, עבודות תשתית, פיתוח, שיקום ושימור של בריכת החורף הטבעית בריחניה.

 

על פי תכנית המתאר של היישוב,  בריכת החורף וסביבתה יישמרו ויאסר כל פיתוח העלול לפגוע בתפקודה כמערכת ביולוגית אקולוגית וכשלולית חורף. התכנון התחשב באופי המיוחד והטבעי של השטח. השלולית, בריכת החורף, ממוקמת בחלקו הצפון-מערבי של היישוב ריחניה, בשטח המשתרע על כשבעה וחצי דונמים. בבריכה ובסביבתה קיים מגוון ביולוגי עשיר של צומח ובעלי חיים. המים בשלולית , בריכת החורף, צלולים וגדלים בתוכה צמחי מים רבים כמו נורית המים ובצעוני מצוי. כחלק מהתכנון תבנה גם טיילת קונזולית (תלויה) המעניקה תחושת ציפה מעל מי הבריכה ובגדה מוקמו בולדרים על מנת להעשיר את בית הגידול.

 

בסקרים שנערכו במהלך ארבע השנים האחרונות, נמצאו בבריכת החורף בריחניה, ארבעה מינים של דו חיים הנמצאים בסכנת הכחדה: סלמנדרה מצויה, חפרית מצויה, טריטון הפסים וקרפדה ירוקה וכן אילנית מצויה. בבריכת החורף חיים גם חסרי חוליות מקבוצות שונות, כמו סרטנים, רכיכות וחרקים וכן עופות מים וקינון של טבלנים גמדיים וכן נחשי מים וצבי ביצות.

 

כאמור, על פי תכנית המתאר של היישוב ריחניה, בריכת החורף וסביבתה יישמרו ויאסר כל פיתוח העלול לפגוע בתפקוד המערכת ביולוגית-אקולוגית וכשלולית חורף. תכניות הפיתוח של היישוב בקרבת השלולית, יהיו בעלי אופי תואם את אלה של השלולית, לדוגמה- תכנית הפיתוח של שכונת המגורים הסמוכה לבריכה, כוללת בתוכה פיתוח משמר, אשר מסדיר את הממשק של דיירי השכונה אל הבריכה ללא כל פגיעה בה. הדבר אף יתאפשר באמצעות הקמה של גידור אסטטי, בטיחותי ואקולוגי, לתחימת אזור הבריכה לבל תפגע.

צילום: דניה סלינג'ר, ליגמ פרויקטים סביבתיים

פתח סיני, אקולוג גליל תחתון רשות הטבע והגנים: "מדינת ישראל חתומה על 'אמנת רמסר', לשמירה על בתי הגידול הלחים. ב-2 בפברואר מציינים את השמירה על בתי הגידול הלחים בעולם. רשות הטבע והגנים מתוקף החוק, אחראית על שמירת ערכי הטבע המוגנים בתחום ברכת החורף. ברכת חורף ריחניה היא ברכה גדולה ועמוקה ובה צמחי מים רבים כמו נורית המים ובצעוני מצוי. רשות הטבע והגנים שותפה בפרויקט ביחד עם רשות ניקוז ונחלים כינרת, מועצה אזורית מרום הגליל ותושבי ריחניה. רשות הטבע והגנים מלווה את הפרויקט מראשיתו, כמו כן, מפעילה ביחד עם השותפים פרויקט חינוכי בבית הספר היסודי בריחניה שמוקד הפעילות היא בריכת החורף. בעבר הרחוק היו בישראל הרבה מאוד בריכות חורף צמודות לישובים, אך פיתוח מואץ פגע בהן. בריכה זו חשובה היסטורית לריחניה, אך גם בגלל ערכי הטבע

שבה ולכן חשוב לשמור עליה. פיתוח משמר בבריכה שהיא לא שמורת טבע שנמצאת בתוך ישוב ומוקפת במבנים מאתגר במיוחד. בשיתוף פעולה של רט"ג עם כלל הגורמים, התווה דרך לביצוע פיתוח מינימלי בגוף הבריכה וכמו כן ניתנה התייחסות לשמירה על קישוריות צפונה וכן לנושא אופי הצמחים בשיקום על מנת לשמור על הבריכה איכותית ומתפקדת לדורות הבאים".

 

צביקה סלוצקי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים כינרת אומר: "אני רואה בפרויקט סביבתי ואקולוגי זה פרויקט חשוב עקב העובדה, כי בריכות ושלוליות חורף הולכות ונעלמות מהטבע בכל הארץ, בשל תהליכי עיור מואצים וכך נכחדים יצורים דו חיים התלויים בבריכות אלו. הכחדה כזו מפרה את האיזון האקולוגי ולכן קיימת מחויבות בינלאומית לשמרן. ישראל בין הארצות החתומות על 'אמנת רמסר' לשימור המגוון הביולוגי במקווי מים שחשיבותם הוגדרה. הגוף האחראי על אכיפת החוק לשמירה על מקווי מים הוא רשות הטבע והגנים ואנו פועלים בשיתוף פעולה במגוון תחומים ופרויקטים לשימור הסביבה והמרקם האקולוגי במרחב" אומר סלוצקי ומוסיף: "הוכנה תכנית עבודה לשיקום ושימור בריכת החורף בריחניה, על ידי רשות ניקוז ונחלים כינרת, מועצה אזורית מרום הגליל, הקרן לשטחים פתוחים ורשות הטבע והגנים, הכוללת הקמת "שביל צף" בצידה המזרחי עם מדרך עץ, פינות ישיבה ותכנית נוף של שתילות ונטיעות לאורכה של הבריכה, להנאת המטיילים ותושבי ריחניה".

 

אושרי ילוז, מהנדס רשות ניקוז ונחלים כינרת אומר: "כיום, קיימת יותר מודעות לחשיבות השמירה על בתי גידול לחים ובריכות חורף, לשמירת האיזון האקולוגי, זאת מאחר ועדיין נפגעות בריכות וסביבתן בשל השלכת פסולת או רמיסה לא מבוקרת של הצומח והחי הייחודיים ועל מנת לשמר את ערכי הטבע הרבים בבריכה ולאפשר לתושבי הכפר והסביבה ליהנות מיופייה. בריכות או שלוליות חורף הינן בעלות מערכת אקולוגית ייחודית, הנוצרת מהיקוות של נגר עילי, או עליית מי תהום במיקום בו קיימים חללים בקרקע. מאחר ושלוליות החורף הן זמניות, משתנים גם תנאי הסביבה שבהן, כמו מפלס המים, הטמפרטורה, המליחות, אחוז החמצן ועוד, שינויים קיצוניים לאורך העונה, המאלצים את היצורים והצמחים בבריכה להתאים את מחזור חייהם לסביבה המשתנה תדיר. עובדות אלה הופכות את בריכות החורף למעבדה אקולוגית, המהווה בית גידול המקיים מגוון ביולוגי עשיר וייחודי, כאשר בעלי חיים אחרים כמו עופות, זוחלים וכד', מגיעים לבריכות ליהנות משפע המים והמזון המצויים בהן".

 

היישוב ריחניה ממוקם בשטחה של מועצה אזורית מרום הגליל ונמצא בסמיכות ליישובים עלמה, כרם בן זמרה ודלתון. היישוב נוסד בשנת 1873, אך רק בשנת 1880 הגיעו אליו משפחות צ'רקסיות משבט אבזאח מצפון הקווקז. התיישבותו של שבט האבזאח מלווה באגדה על שלושה פרשים שיצאו לחפש מקום התיישבות שיתאים להם. הפרשים הגיעו לאזור והתרשמו מהקרקע ומבריכת המים והמעיין הסמוך והחליטו להתיישב במקום, לאחר שקיבלו את ברכת השלטונות. הכפר נבנה בצורה מלבנית, מוקפת חומה ושערים שננעלו בלילה ומקור השם בצמחי ההדס (ריחן בערבית), שצמחו ליד הבאר הנמצאת במקום.

צילום: דניה סלינג'ר, ליגמ פרויקטים סביבתיים
צילום: דניה סלינג'ר, ליגמ פרויקטים סביבתיים

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here