קרדיט: Freepik

לא מעט אנשים תוהים האם שיניים יכולות לזוז? במקרה שבו השיניים זזות ממקומן או מלכתחילה צומחות בצורה עקומה, יהיה צורך להיעזר באמצעי כלשהו ליישור שיניים אשר אורטודנט מקצועי יתאים למטופל ע"פ גילו ובהתאם לנתונים שונים הקשורים למבנה הפה שלו, לבעיה שבגינה הוא זקוק ליישור שיניים ועוד. במאמר הבא תקבלו את כל המידע אודות מקרים שבהם שיניים יכולות לזוז גם לאחר שהן מתקבעות בפה ומה צריך לעשות במקרים שכאלה.

שלב בקיעת השיניים

מהלך בקיעת השיניים הוא תהליך שבו השן שנבנית למעשה בתוך העצם של הלסת, נעה לכיוון של חלל הפה, דרך החניכיים ועד לפריצתם לחלל הפה ויציאתן לגובה הסגר. תהליך הבקיעה בכל הגילים, אך במיוחד אצל תינוקות לרוב מלווה בכאב. חשוב לדעת כי תהליך הבקיעה של שיני חלב שונה מעט מתהליך בקיעת השיניים הקבועות אשר בוקעות תחת שיני החלב ומחליפות אותן בבוא העת. במקרה זה, השן הבוקעת בכיוון השן הנשירה סופגת את השורש של השן הנשירה עד למועד שבו לשן הנשירה לא נותרת אחיזה בלסת והיא נושרת. חשוב לדעת כי בערך בגיל 6 מתחיל תהליך בקיעת השיניים הקבועות, כאשר בגיל זה לרוב בוקעות בדרך כלל השיניים הטוחנות הראשונות אשר מצטרפות מאחורי השיניים החלביות ומספר השיניים עולה ל24 שיניים, בערך באותו זמן נושרות גם שיני החלב החותכות המרכזיות התחתונות ובמקומן מתחילות לבקוע שיניים חותכות מרכזיות תחתונות קבועות. בערך בגיל 6 וחצי או 7 מתחלפות גם החותכות הצדדיות התחתונות ותוך כחצי שנה עד שנה נוספת מתחלפות גם החותכות העליונות. בגיל 9 לרוב יתחלפו הניבים התחתונים וכן שיני החלב הטוחנות האחוריות נושרות ובמקומן בוקעות ארבעת המלתעות השניות.

בערך בגיל 12 בוקעות גם ארבעת הטוחנות השניות ומצטרפות מאחורי הטוחנות הראשונות ומספר השיניים בפה עולה ל-28. בערך בגילאי 17-19 בוקעות ארבעת שיני הבינה שהם השיניים המוגדרות כטוחנת שלישית.

באיזה מקרים יכולות שיניים לזוז גם לאחר שהן מתקבעות?

ישנם מקרים שגם לאחר שבו השיניים מתקבעות הן זזות ממקומן. כך לדוגמא אם נגרמה טראומה לשיניים כגון: חבלה רצינית באזור זה, ייתכן מאוד כי השיניים הקבועות יזוזו ממקומן. מקרה נוסף הוא מקרה של חוסר שיניים מולד אשר עלול לגרום לשיניים לזוז מהמקום שלהן. מעבר לכך, ישנם מקרים בהם אדם סובל ממחלת חניכיים כרונית שהולכת וחוזרת, דבר שפוגע לו בחניכיים ובהתאם לכך גם גורם לשיניים לזוז מהמקום שלהן. ישנם גם מקרים של עששת לא מטופלת שעלולה לגרום לשיניים לזוז ממקומן וכן מקרים של עקירת שיני חלב מוקדמת. בכל מקרה שבו השיניים זזות ממקומן גם לאחר שהתקבעו, יש לפנות לאורטודנט מקצועי ומנוסה שיבחן את המצב ויעניק ייעוץ לגבי אמצעי יישור שיניים מתאים בהתאם למצב ולאדם. לרוב יישור שיניים שקוף יהיה יישור שיניים מהיר יותר מיישור באמצעות גשר העשוי מקוביות ברזל.

מה עושים אם השיניים זזות בגיל מבוגר?

בעוד שכאשר שיניים זזות ממקומן או לא צומחות בצורה ישרה בקרב ילדים, משתמשים לרוב בהתקנת גשר המורכב מקוביות ברזל המחוברות בגומיות על השיניים, דבר שיסייע בהשבת השיניים למקום הטבעי שלהן, הרי שמבוגרים לרוב יבחרו בפתרון אסתטי יותר שכולל הרכבת פלטה שקופה על השיניים לצורך יישור השיניים והשבתן למקומן. כמובן שחשוב שאורתודנט יתאים לאדם מבוגר את פתרון היישור לשיניו. כדי שהשיניים לא ישובו למצב העקום שלהן, לא פעם בתום הטיפול יש צורך בשימוש בסד ייעודי בלילה ולעיתים גם ביום.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here