צילום - ארגון מגדלי הפירות

לאחר דיון ראשוני בוועדה החליט היו"ר מיכאל ביטון להוציא את חברי הוועדה לשטח והבוקר הגיעו חברות הכנסת ענבר בזק, יעל רון בן משה ולימור מגן תלם, עם חברי הכנסת אופיר סופר וניר ברקת לסיור שהחל ביקב אדיר שבגבול הצפון, עם ראשי רשויות וראשי ארגונים חקלאיים.

היו"ר ביטון שיבח את חברי הכנסת שהצטרפו לסיור ואמר: "החלום החקלאי של ישראל לא שייך רק לקיבוצים או למושבים, כשבן גוריון הקים את כפר ירוחם הוא חשב על חקלאות. החקלאות זו הזדמנות לפרנסה, שמירת גבולות וביטחון תזונתי והשילוב בין תיירות לחקלאות יכול להביא פרנסה לא רק לחקלאים". הוא אף הבהיר כי סיכם עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי כל הרפורמות בחקלאות יובאו לדיון רק בוועדת הכלכלה, ואמר: "החזון של החקלאות זה מה שיקרה בעוד 20 שנה והאם יקום דור חדש של חקלאים צעירים. סיפורה של החקלאות פרוס על פני כל הארץ, מדפנה שבצפון ועד ליישובי הערבה ועוטף עזה. זה הסיפור של עם ישראל, של עולים ממרוקו, פרס, אפגניסטן וקוצ'ין. זה סיפור של עם ומדינה שאין בו מקום לפיצול זהויות", עוד הוסיף היו"ר ביטון, כי, החקלאים מוכנים לשינויים, הם רק רוצים שזה יהיה בהסכמה ויש התקדמות להסכמות, "הודעתי לשר האוצר שכל דבר שיהיה בהסכמה הוועדה תאשר". 

היו"ר ביטון אף העלה בפני השר ליברמן את נושא פערי התיווך, ובהקשר זה אמר כי שר האוצר התחייב לטפל בנושא, והוסיף כי גם החקלאים צריכים לחשוב איך בינם לבין הסופר תהיה רק תחנה אחת, ואיך הסיטונאות הופכת להיות בבעלות חקלאים.

צילום – ארגון מגדלי הפירות

נציגי החקלאים הציגו בפני חברי הוועדה את המצב בצפון ואת החשש לפגיעה בהם בשל הרפורמות המתוכננות בענפי הלול והפירות. 

מזכיר ארגון מגדלי העופות, שמעון אלקבץ אמר, כי אם לא ישמר התכנון בענף ההטלה, המשק המשפחתי ביישובי הצפון לא יוכל להמשיך להתקיים וכל המרחב ידרדר לאבטלה.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, חקלאי מרמות נפתלי אמר: "אני מברך את ועדת הכלכלה בראשות ח"כ מיכאל ביטון שהגיעו לסיור במשקי הגליל על גבול הצפון. אנו החקלאים מצפים כעת, כי הרפורמה בחקלאות תידון בכובד ראש וכי לא ייקבעו החלטות הרות גורל לעתיד חקלאי ישראל, הממוקמים בגבולות המדינה והיחידים השומרים על ביטחון המזון בישראל, כלאחר יד. כבר ידוע, כי המדיניות הפרועה של ייבוא תוצרת חקלאית ב-0 מכס, המוצעת היום ברפורמה, הינה מכת מוות לחקלאים, לחקלאות ובטווח הקצר תפגע גם בצרכן הישראלי שיהיה נתון למצב רוחן של מדינות זרות שיחליטו באם לספק לנו פירות וירקות או לאו. אנו ממשיכים להילחם נגד הרפורמה וקוראים לממשלה לשמור על חקלאי ישראל, להילחם בפערי התיווך ולהגן על ביטחון המזון הטרי והבריא לכלל תושבי ישראל ומקווים כי יעמדו לנגד עיניהם ערכי הציונות, החקלאות וההתיישבות בישראל".

ראש מועצה אזורית מרום הגליל, עמית סופר אמר, כי ב-2018 נרקם מתווה לרפורמה בענף הלול. לדבריו, לא פשוט לשמר את האמון מול החקלאים, אך צריך לחשוב איך לעשות זאת. 

שמעון ביטון, תושב אביבים אמר, כי שום לול קטן לא ישרוד מול יבוא לא מפוקח ושום פיגוע או מצב ביטחוני לא גרם לאנשים לעזוב את אביבים, אבל הרפורמה בלולים עלולה לפרק את היישוב. הוא מתח ביקורת על רשתות השיווק ואמר כי בעלי הרשתות מכנים את החקלאים מאפיונרים, אבל החקלאים לא נוסעים על רכבי מרצדס. 

יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי אמר, כי החקלאים קיבלו 90 יום לנהל משא ומתן מול משרדי האוצר והחקלאות. הוא הוסיף כי הרפורמות המוצעות לא יובילו להורדת מחירים לצרכן. 

ח"כ אופיר סופר אמר, כי הוא מקווה שהזמן שניתן ינוצל לטובת הגעה להסכמות עם החקלאים. 

ח"כ ענבר בזק אמרה, כי אין ספק שהחקלאות הישראלית היא נכס אסטרטגי שצריך לשמור עליו והלב של הכלכלה. 

ח"כ ניר ברקת אמר, כי נקודת המוצא של הרפורמה שגויה וכי חקלאות היא לא טקסטיל ואי אפשר לוותר עליה. הוא הוסיף כי צריך לראות איך מקפיצים את יצוא החקלאים מ-5 ל-50 מיליארד שקל בשנה. 

ח"כ לימור מגן תלם אמרה, כי הנושא חשוב גם לשר האוצר ליברמן וגם לשר החקלאות עודד פורר וכי משרדיהם פתוחים לשמוע את החקלאים ולהגיע איתם להבנות.

היו"ר מיכאל ביטון אמר, כי עם הרשמים והאנרגיה שקיבלו חברי הכנסת בסיור הם יחזרו לכנסת וינהלו את הדיונים בצורה רצינית ומקצועית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here