הכשרת הון שחור: כל מה שחשוב לדעת
קרדיט pexels

לפי ההגדרה, כסף שחור כולל כספים שנצברו מפעילות בלתי חוקית ומהכנסות לא חוקיות אחרות שלא נרשמו לצרכי תשלומי מס. כסף שחור מתקבל בדרך כלל במזומן לאחר פעילות כלכלית נסתרת, וככזה הוא מן הסתם לא מחויב במס. מקבלי הכסף השחור צריכים להסתיר אותו, להוציא אותו בדרכים מחתרתיות או לנסות לשוות לו מעטה של לגיטימיות באמצעות פעולות להלבנת הון.

כיצד פועל כסף שחור?

קודם כל, אם חלילה הפעילות שלכם מעורבת בכסף שחור, ואתם רוצים להיחלץ ממצב זה ולחזור לדרך הישר, כדאי להיעזר בשירותיו של עורך מיסים מומלץ שיוכל להפחית או למנוע את האחריות הפלילית ולאפשר לכם להסדיר את תשלומי המס למדינה מבלי שייגרם לכם נזק רב.

בצורתו הפשוטה ביותר ׳הון שחור׳ הוא כסף שעליו לא משלמים מס למדינה. נניח שאתם בעלי חנות, מקבלים מזומנים עבור הסחורה שלכם ולא מנפיקים חשבוניות ללקוחות. כיוון שלא תשלמו את המס הנדרש על המכירות שלא רשמתם כחוק, אתם למעשה מבצעים עסקאות בכסף שחור.

הפעילות בשוק השחור עשויה לכלול:

  • עבירות חמורות, כמו מכירת סמים אסורים, טרור וסחר בבני אדם;
  • או עבירות חמורות פחות, כמו מכירת מוצרים מזויפים, שימוש בכרטיסי אשראי גנובים או שימוש בגרסאות פירטיות של חומרים המוגנים בזכויות יוצרים.

חלק מהכנסות המדינה שקשורות לכסף שחור משפיע על הצמיחה הכלכלית של המדינה. הכסף השחור גורם לדליפת כספים ולאובדן ההכנסות של המדינה.

בנוסף, הון שחור ברובו לא מגיע למערכת הבנקאית. כתוצאה מכך, עסקים קטנים ויזמים לגיטימיים עלולים להיתקל בקשיים כשהם נזקקים להשיג הלוואות לפעילות שלהם.

הדרכים להכשרת ההון השחור בישראל

כדי להתגבר על תופעת ההון השחור ולתמרץ אנשים להכשיר את ההון השחור שלהם, יזמה המדינה את הנוהל שנקרא ׳גילוי מרצון׳, שהיה בתוקף עד סוף שנת 2019.

במסגרת נוהל זה, נישומים, בעלי מניות וכל אדם אחר – היו רשאים לפנות לרשות המיסים, להסביר את עבירת המס שביצעו ולשלם את המס הנדרש – בין אם מדובר בעבירה על:-

  • חוק מס הכנסה
  • חוק מיסוי מקרקעין
  • חוק מס ערך מוסף (מע״מ)
  • חוק מס קנייה
  • פקודת המכס
  • ובכלל על חוק איסור הלבנת הון

כאשר נישום היה פותח בהליך של נוהל ׳גילוי מרצון׳, פרקליטות המדינה ורשות המסים נמנעו מלנקוט נגדו הליכים פליליים. המשמעות היא שלאחר אישור פקיד השומה לפעולת הגילוי מרצון, יכול היה הנישום לקבל אישור מהרשויות ולשלם את חובות המס שלו.

היום, נוהל גילוי מרצון כבר לא בתוקף. עם זאת, עדיין תוכלו להיעזר בעו״ד מומחה בתחום ולנסות לפנות לפקיד השומה, להסביר את העניין הספציפי שלכם ולקבל ממנו הסדר מס.

אמנם, במקרה זה אתם לא זכאים לחסינות פלילית, אבל תוכלו להקטין את הענישה הפלילית אם תגלו הכול לפקיד השומה ותסדירו את תשלומי המס שלכם כחוק. כך תוכלו להכשיר את ההון השחור מבלי לשאת באחריות פלילית כבדה, אם בכלל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here