קרדיט - Canva

גמילה מסמים מתייחסת לתסמינים הפיזיים והפסיכולוגיים המתרחשים כאשר אדם שהפך להיות תלוי בסמים מפחית או מפסיק את השימוש בהם בפתאומיות. גמילה מסמים היא שלב קריטי ולעתים קרובות מאתגר במסע להתגברות על התלות בסמים, והיא משתנה באופן משמעותי בהתאם לסוג הסם בו משתמשים, משך וכמות השימוש, ובריאותו הפיזית והנפשית של האדם.

תסמיני הגמילה יכולים לנוע בין מתונים לחמורים ותלויים בדרך כלל בתרופה המדוברת. לדוגמה, גמילה מאופיואידים עשויה לכלול תסמינים כמו הזעה, כאבי שרירים, תסיסה ותשוקות קשות. לעומת זאת, גמילה מחומרים ממריצים כמו קוקאין עלולה להוביל לדיכאון, עייפות ותיאבון מוגבר. גמילה מבנזודיאזפינים יכולה להיות מאתגרת במיוחד, עם תסמינים אפשריים הכוללים חרדה, נדודי שינה, התקפים, ובמקרים חמורים, מצבים מסכני חיים.

תהליך הגמילה מסמים מתחיל בדרך כלל תוך מספר שעות עד מספר ימים לאחר השימוש האחרון, ומשך הזמן יכול להימשך בין מספר ימים למספר שבועות ואף חודשים במקרים ממושכים. השלב הראשוני הוא לרוב המאתגר ביותר, כאשר הסימפטומים הגופניים מגיעים לשיא, ולאחר מכן שוככים בהדרגה. תסמינים פסיכולוגיים כמו תשוקה, חרדה או דיכאון יכולים להימשך זמן רב יותר ועשויים לדרוש טיפול מתמשך.

תהליך משמעותי מבחינה רפואית

גמילה מבנזודיאזפינים הוא תהליך משמעותי מבחינה רפואית המתרחש כאשר אדם שמשתמש בבנזודיאזפינים (סוג של תרופות פסיכואקטיביות שנקבעות בדרך כלל עבור חרדה, נדודי שינה ומצבים אחרים) מפחית או מפסיק את השימוש בהן. הבנזודיאזפינים כוללים תרופות כמו ואליום, Xanax ו-Ativan, הידועים בהשפעות ההרגעה, ההיפנוטיות והחרדות שלהם. בשל פוטנציאל התלות והסובלנות שלהם, הפסקת בנזודיאזפינים יכולה להוביל למגוון של תסמיני גמילה, מה שהופך את התהליך למאתגר.

תסמיני הגמילה מבנזודיאזפינים יכולים להשתנות בחומרה ובמשך, בהתאם לאורך השימוש בתרופה, המינון, סוג הבנזודיאזפינים ובריאותו של האדם. תסמיני גמילה נפוצים כוללים חרדה, נדודי שינה, חוסר שקט, עצבנות, קשיי ריכוז, מתח שרירים וכאבי ראש. במקרים חמורים יותר, אנשים עשויים לחוות תסמינים כמו התקפי פאניקה, רעד, הזעה, דפיקות לב, בחילות, ובמקרים נדירים, התקפים.

הגמילה מתחילה בדרך כלל תוך מספר ימים עד שבוע לאחר הפסקת הטיפול ויכולה להימשך מספר שבועות או אפילו חודשים, במיוחד עבור משתמשים ארוכי טווח או במינון גבוה. התהליך יכול להיות מסובך בגלל אפקט ה"ריבאונד", שבו הסימפטומים שהתרופה נרשמה בתחילה לטיפול חוזרים בצורה אינטנסיבית יותר. למידע נוסף: ‎03-3760499

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here