זכויות עובדים בפירוק החברה
מקור pixabay

רבים בישראל נמצאים באי ודאות לגבי עתיד שלהם, מעסיקים מבולבלים נכסים לחובות וקשיים כלכליים ומדינה לא נותנת סיוע כספי הוגן ומצד שני עובדים דורשים את זכויות שלהם כדין !! מה עושים ??

אחד פתרונות זה לפתוח הליך לחדלות פרעון ע"י מעסיק בעצמו או ע"י עובד שהוא נושה !!

מתי מקבלים החלטה ללכת לחדלות פרעון של פירוק החברה או פשיטת רגל? שאלה בהחלט לא פשוטה אולם, לעיתים עדיף ללכת לפתרון זה שלרוב הינו פתרון טוב לשני הצדדים.

מה הן זכויות עובדים בפירוק חברה או פשיטת רגל של המעסיק?

יעקב שניטמן עורך דין לדיני עבודה מסביר כי במקרה שמעסיק נקלע לקשיים כלכליים ולא יכול לפרוע את חובותיו  כלפי העובדים לדוגמא כאשר לא שילם משכורות לעובדים, או כאשר הפסיק לשלם ולהפריש לפנסיה או קרן השתלמות, כאשר מנכה כספים בתלושי שכר אשר עתידים להגיע לקופת גמל אולם, כספים לא מגיעים ליעדם. לכן, כאשר מצב בלתי נסבל יותר צריך לפתוח בהליך חדלות פרעון פירוק חברה או פשיטת רגל של מעסיק. במצב כזה, מחד גיסא ניתן לשמור על  זכויות עובדים בפירוק חברה כדי שיוכלו לקבל כספים ברובם אשר מגיעים להם כחוק ומאידך לא לפגוע על מידה ניכרת במעסיק.

בהחלט, שחדלות פרעון הוא לא פתרון אבסולוטי לעובדים שכירים כי מצד אחד צריך להמתין כשנה לקבלת תשלום זכויות מביטוח הלאומי ומצד שני ביטוח לאומי לא משלם כל הזכויות והחובות של המעסיק. עם זאת, זה עדיף וזה בטוח !!

זכויות עובדים בפירוק חברה או פשיטת רגל של המעסיק ?

בעת פירוק החברה או פשיטת רגל של מעסיק, עובדים זכאים לסכום של 114,452 ₪  בגין פיצויי פיטורים, שכר עבודה, גמול שעות נוספות, פדיון חופשה, דמי הבראה, דמי חגים, מחלה ותנאים סוציאליים נלווים עפ"י החוק וכן, החזר חוב בגין אי ביצוע הפרשות לקופת גמל חלק מעסיק + חלק עובד עד סכום של 17,608 

יעקב שניטמן עורך דין דיני עבודה בחיפה ועורך דין דיני עבודה בכרמיאל יפרט במקצת מה הן זכויות עובדים בפירוק חברה בעת חדלות פרעון של המעסיק:

  1. תשלום פיצויי פיטורים לכל תקופת העבודה.
  2. תשלום הודעה מוקדמת של חודש ימים.
  3. תשלום דמי הבראה עבור שנתיים אחרונות.
  4. תשלום משכורת בגין חודשי עבודה שלא שולם שכר.
  5. תשלום גמול שעות נוספות בעבודה בגין שעות נוספות 125% או 150% (עבור 12 חודשים אחרונים)
  6. תשלום גמול בגין עבודה ביום מנוחה שבועית או בחג בגין שעות עבודה בשיעור 150% (עבור 12 חודשים אחרונים)
  7. תשלום פדיון חופשה בגין 3 שנים האחרונות המלאות (מינואר עד דצמבר) והשנה הרביעית השוטפת.
  8. תשלום דמי חגים בגין  9 ימי חג בשנה (עבור 12 חודשים אחרונים)
  9. תשלום משכורת 13 בהתאם לצו ההרחבה או הסכם קיבוצי או הסכם עבודה אישי שחל המעסיק והעובד.
  10.  תשלום הפרשות לקופת גמל: 10.1 אם לא נפתחה לעובד קופת גמל –  ניתן לתבוע את הסכומים שהמעסיק היה מחויב להעביר לקופה ולא עשה כן עבור שנת העסקה האחרונה.  10.2 אם נפתחה קופת גמל– התביעה לגמלה תוגש ע"י הקופה / חברת הביטוח באמצעות תשלום חוב לקופת גמל. תשלום עבור חוב המעסיק לקופה בעד ניכויים שהיה מחויב להעבירם לקופה, ללא רכיב פיצויי פיטורים.

יעקב שניטמן עורך דין דיני עבודה מציע שירות דיני עבודה, בדיקת זכויות עובד ומימוש זכויות עובדים בפירוק חברה הן למעסיקים והן לשכירים בישראל במיוחד במשל משבר קורונה בישראל בשנת 2020.

מאמר זה נכתב על ידי יעקב שניטמן. יעקב שניטמן הינו עורך דין דיני עבודה אשר צבר ניסיון של למעלה מעשור.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here