קרדיט צילום: דוברות כללית מחוז צפון

צוותי הסיעוד במרפאות כללית חיספין ובכללית קצרין החלו לבצע לאחרונה בדיקות דם לאיתור של נשאיות הגן BRCA המעלה סיכון להתפתחות סרטן שד ושחלה בעיקר, כחלק מתכנית ארצית. נשים בגילאי 25 ואילך, ממוצא אשכנזי (שכיחות המוטציות הללו גבוהה במיוחד באשכנזים) מוזמנות לבצע את בדיקת הדם אשר בודקת 14 מוטציות בשני הגנים BRCA 1 ו-2.

במידה וקיים סיפור משפחתי של סרטן (כגון סרטן שד /שחלה או לבלב) או ידוע על נשאות משפחתית לסרטן

יש לפנות דרך רופא המטפל לייעוץ גנטי פרטני.

"רוב מקרי הסרטן באוכלוסייה לאו דווקא קשורים לגן מסוים שאנחנו יודעים לזהות. אולם בחלק מהמקרים (5-10%) קיים רקע גנטי  מולד, שמגביר משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן. שינויים (מוטציות) תורשתיים ברצף הגנטי של הגנים BRCA1 ו-BRCA2 ידועים כגורמים לשכיחות גבוהה משמעותית של סרטן, בעיקר סרטן שד וסרטן שחלות וכן למספר סוגי סרטן נוספים בשכיחות פחותה. שיעורי תחלואה אלה הם גבוהים משמעותית בהשוואה לסיכון בקרב אוכלוסיית הנשים הכללית. כמו כן, לנשאיות קיים סיכוי של 50% להעביר את המוטציה לצאצאיהן" מסבירה גילי לנדרר, מנהלת הסיעוד במרפאת כללית חיספין.

 

חשוב לציין שלא כל נשאית תחלה בסרטן לאורך חייה, אך כיום אין בידינו כלים לחזות מי תחלה ומי לא. כלי חשוב ביותר שכן קיים בידינו ועוזר בהצלת חיים הוא התאמת תכנית מעקב ומניעה מוגברת, לכל נשאית בריאה. תכנית זו מאפשרת להציל חיים, על ידי אבחון מוקדם של סרטן שד ועל ידי טיפולים והתערבויות שיכולות להקטין את הסיכון לחלות בעתיד. כמו כן, התכנית מאפשרת לאישה לקבל החלטות מושכלות לגבי תכנון המשפחה והילודה. המעקב וההמלצות ניתנים על ידי צוות מקצועי, הכולל מומחים לכירורגית השד, מומחים ברפואת נשים וגנטיקאים ובחשיבה משותפת עם האישה.

 

"בכללית מחוז צפון מקדמים לאורך כל השנה בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד ומעודדים את הנשים לבצע בדיקות מעקב כירורג שד באופן סדיר וכן בדיקות הדמיה כמו ממוגרפיה. בדיקת דם לאיתור הגן ל BRCA היא דרך נוספת לטיפול מניעתי מיטבי. אין צורך בהפניה, התור לקבלת הדרכה וביצוע בדיקת הדם ניתן דרך המוקד ב 2700*. אתן מוזמנות להתייעץ עימנו, אנחנו כאן בשבילכן" סיכמה נעמה הרשקוביץ, מנהלת הסיעוד במרפאת כללית קצרין

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here