קרדיט: Freepik

חוק הירושה החדשה הוא חוק אשר מכיל שינויים בחוק המקורי. השינויים הללו הם פרי העבודה של ועדה שכונסה לראשונה בשנת 1999 ובראשה עמד שופט בית המשפט בדימוס יעקב טירקל. הרפורמה שיעבור חוק הירושה מגלם בתוכו השקפה מתקדמת ומודרנית במספר היבטים שונים כאשר התזכיר לתיקון החוק מבקש להתאים את חוק הירושה למציאות שאנו חיים בה ולאפשר לערוך צוואה בדרכים התואמות למציאות לרבות: צוואה באמצעות הקלטה, אך לא רק.

מהו חוק הירושה החדש?

חוק הירושה החדש כאמור מבקש להתאים את חוק הירושה למציאות של ימינו. בעוד שחוק הירושה המקורי מאפשר לערוך צוואה רק באחת מארבע דרכים שמפורטות בחוק, כאשר הקלטה היא לא אחת  מהן, הרי שהחוק החדש מאפשר לערוך צוואה גם באמצעות הקלטה, כאשר על המצווה לציין את התאריך, את השם שלו ולהראות את הפנים שלו לאורך כל הזמן שהוא מפרט את צוואתו. בסוף ההקלטה המצווה חייב לציין כי מדובר בצוואה שלו וההקלטה חייבת להיות רציפה. כמו כן, חייבים לאחסן את ההקלטה המדוברת אצל רשם הירושות.

שינויים נוספים של החוק החדש קשורים לתא המשפחתי. על  פי החוק הקיים בני זוג נשואים יורשים זה את זה גם אם הם נפרדו והם מנהלים הליכים. החוק החדש קובע כי אם בני הזוג פרודים יותר מ3 שנים הם לא נחשבים כבני זוג לצורך החוק . מעבר לכך, לפי החוק הקיים, ידועים בציבור יורשים זה את זה ובלבד שהם לא נשואים  שינוי נוסף שמורה החוק החדש הוא שמקרה שבו צד אחד מסורב גט והוא חי עם בן זוג אחר, הרי שאם הוא חי עם אותו בן זוג למעלה מ3 שנים, בן הזוג החדש ירש אותו ולא מסרב הגט, כפי שהחוק הישן קבע.

עוד שינוי בחוק החדש נוגע לירושה על פי דין. בהתאם לחוק הקיים אם אדם לא השאיר צאצאים אך השאיר בן זוג, בן הזוג  ירש ביחד עם הוריו של הנפטר. אולם בהתאם לחוק החדש נקבע כי אם אין ילדים בן הזוג יהיה היורש, ללא הורי הנפטר.

עוד שינוי שמציע החוק הוא שניתן לערוך צוואה החל מגיל 15 ואלך ולא רק מגיל 18.  בנוסף לכך ילד מאומץ לא יירש את ההורה הביולוגי שלו ואם  הוא אומץ כדין הוא יחשב ליורש של המשפחה המאמצת שלו.

מה הרעיון שעומד מאחורי תיקון החוק?

הרעיון החשוב מאוד שעומד מאחורי תיקון החוק הוא לבחון את מערכות היחסים בחייו של אדם מבחינה מהותית ולא מבחינה פורמלית, בכל הנוגע לצוואה. ניתן לראות כי בצוואה שמים דגש מהותי על מערכות היחסים הזוגיות בחייו של האדם, כאשר יורש לא מוגדר רק על פי קשר פורמלי כפי שקובע החוק הישן. החוק החדש מביא עימו בשורה חשובה ומתקן עוולה של ממש בכל הנוגע לירושת בני זוג. יחד עם זאת, כדאי מאוד לזכור כי עדיף תמיד לערוך צוואה באופן עצמאי ולא השאיר את קביעת חלוקת הרכוש שהוא מותיר אחריו למחוקק שכן, שיקול הדעת המדובר לעולם לא יחליף את שיקול הדעת האישי של האדם שבא לידי ביטוי בעריכת צוואה משלו. עריכת צוואה רצינית לא תאפשר התנגדות לקיום צוואה ובהתאם לכך, לא יהיו מאבקי ירושה.

 

 

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here