קרדיט - Pixabay

אם אדם הותיר אחריו צוואה, חלוקת עיזבונו תיעשה בהתאם למצווה בה כל עוד לא הוגשה התנגדות לצוואה אשר נמצאה מוצדקת. כאשר אדם לא הותיר צוואה, חלוקת העיזבון תיעשה בהתאם לחוק הירושה לאחר הגשת בקשה להוצאת צו ירושה. העיקרון על פיו יחולק העיזבון הוא בהתאם לדרגת קרבה משפחתית. כך למשל, אם למנוח יש אישה וילדים, מחצית מהעיזבון תקבל האישה והמחצית השניה תחולק בין ילדיו. כפי שניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה, ניתן להגיש התנגדות לצו ירושה, כשמומלץ לעשות זאת בליווי עורך דין המומחה בתחום. עילות להגשת ההתנגדות יכולות להיות ידיעה על קיומה של צוואה או השמטת יורש מן הצו, למשל נכדים אשר אביהם שהוא בנו של המנוח נפטר לפניו ולכן הנכדים הם יורשים חוקיים.

מהם תחומי אחריותו של מנהל עיזבון?

כאשר מתעוררות סוגיות או מחלוקות הנוגעות לניהול העיזבון וחלוקתו, מומלץ מאוד למנות מנהל עיזבון, כאשר רצוי לבחור עו"ד לענייני ירושות שיש לו ניסיון רב בתחום. למנהל העיזבון יש כמה תפקידים ותחומי אחריות. תפקידו הראשון הוא איתור נכסיו של המנוח, כולל כספים, חשבונות, נכסים, קרנות פנסיה וביטוח ועוד. תפקיד נוסף הוא איתור היורשים ויידועם לגבי חלקם בירושה. הדבר נדרש כאשר המנוח לא הותיר צוואה. תחום אחריות נוסף  הוא הסדרת חובותיו של המנוח ותשלום לכל נושיו וכן מיסים אם נדרש. כעת ניתן לעבור לחלוקת העיזבון: קביעת אופן החלוקה, הגשת בקשה לצו ירושה או קיום צוואה, ניהול ענייני העיזבון עד החלוקה ולבסוף חלוקת העיזבון בפועל תוך ניהול רישום מדויק של הדברים ומתן דין וחשבון לכל היורשים.

הסכמים ומסמכים הנערכים בתחום המשפחה

כאשר מדובר על המשפחה, נראה לרבים שהכל פתוח בין כולם, הכל ברור וניתן לפתרון בין בני המשפחה ללא התערבות גורם חיצוני. הדברים אינם בהכרח כך. כאשר מגיעים למחלוקת רואים עד כמה דברים אינם פשוטים לפתרון בתוך המשפחה. ישנם מסמכים או הסכמים הנערכים מבעוד מועד ויכולים להקל משמעותית במקרה הצורך. הסכם ממון למשל הוא מסמך שיקל מאוד במקרה של גירושין בכל הקשור לחלוקת רכוש. הסכם חיים משותפים הנערך ע"י ידועים בציבור כולל את כל הקשור להתנהלות בחיים המשותפים וגם במקרה של פרידה. מצב נוסף שהפך שכיח יותר בשנים האחרונות הוא הורות משותפת. גם כאן הסכם הורות משותפת הנערך אצל עורך דין לענייני משפחה במרכז אשר מכיר את הנושא היטב יכול להתוות דרך להורים אינם בני זוג כך שדברים יהיו ברורים ומוסכמים.

עו"ד עופרה קוניין היא עו"ד לענייני משפחה המתמחה בנושאים שונים, החל מירושות דרך גירושין ועד ייפוי כוח מתמשך. מוזמנים ליצור קשר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here