באדיבות יקב תל שיפון

חברת הכרם שמחה לבשר על הצטרפותו של יקב תל שיפון מרמת הגולן, לפורטפוליו היקבים הישראלים של החברה. הכרם החלה בהפצת היינות בינואר 2024.

ליקב תל שיפון שתי סדרות עיקריות: סידרת תל שיפון, ובה יינות לבן, רוזה ואדום, וסידרת 915 – סידרת יינות זניים. כן מייצרים בו את יין הרזרבה "געש". את הענבים המשמשים אותו בייצור היינות בוצר היקב בשני כרמים, המשקפים נאמנה את הטרואר המצוין והייחודי של רמת הגולן.

"זוהי תוספת חשובה לקטגוריית היינות הישראלים הצומחת במהירות רבה", אומרת מנכ"לית הכרם, נורית שמיר, "ואנו גאים על שאנו מוסיפים לה יקב איכותי מעין כמותו, שאף מעניק במגוון היינות שלנו נוכחות לטרואר וליינות של רמת הגולן. יתר על כן, ברור שבימים לא פשוטים אלה הגדלת היצע ספקינו הישראלים מלווה בתחושות מוגברות של שליחות וגאווה, קל וחומר כאשר מדובר ביצרן המצוי בחזית העשייה האיכותית של היין הישראלי, ולצערי, גם בחזית נוספת…".

אהבה ואידיאולוגיה
יקב תל שיפון הוקם בקיבוץ אורטל מתוך אידיאולוגיה ציונית עמוקה ואהבה גדולה ליין. מעליו מתנשא הר געש כבוי שעל-שמו הוא נקרא.
בעלי היקב הם שלושה שותפים שהכירו במהלך שירותם הצבאי: עופר מאירי, איש אזור הצפון, אגרונום בהכשרתו ה"חי, נושם ובועט" את אזור רמת הגולן; רביב צחי, ירושלמי ואיש עסקים בינלאומי הנושם ציונות וארץ ישראליות לכל מקום אליו מגיע; ודדו צורי, תל-אביבי ומייסד עמותת "מחוברים לחיים", הפועלת למען ילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים.

שלושת השותפים, הרואים עשייה, ציונות וחקלאות ברמת הגולן כערכים עליונים, החליטו להעביר את האידיאולוגיה לפסים מעשיים וב 2020- רכשו את יקב אורטל (שכבר פעל בקיבוץ( ובאופן מיידי החלו בהמרתו למה שהפך להיות כיום: יקב בוטיק אחוזתי אולטרא-איכותי, שאף מהווה מגדלור לתיירות, תרבות יין וגסטרונומיה באזורו. ביקב לא מסתפקים בייצור יינות איכות: אף מתקיימות בו הדרכות יין ונערכים על-ידו סיורי כרמים מודרכים )המהדרין יכולים אפילו להזמין מפגש יין אישי עם יינן היקב, יוסי סידון, בכרמים ובחוות המיכלים של היקב!). מרכז המבקרים של היקב מארח בכל ימות השבוע מאות אנשים שבאים לחוות שילוב של נוף רומנטי, אוכל טוב וכוס יין שעושה טוב על הלב.

סידון, יינן צעיר שזהו הסולו הראשון שלו, מנצח הן על הטיפול בכרמים, שאותם פוקדים הוא ועופר האגרונום כמעט מדי יום, והן על ייצור היין. כך ייעשה ביקב אחוזתי!

אודות הכרמים
צמד כרמי היקב נטועים באזור אידיאלי לגידול גפנים, אזור שאדמתו הוולקנית עשירה במינרלים, כמות משקעיו ייחודית לאזור זה בארץ והלילות בו קרירים גם בעונה החמה. החורף קר וגשום, ופעמיים או שלוש בשנה גם מושלג. הקיץ מתון ויבש.

כרם תל שיפון ניטע ב 2010- בגובה של 915 מ' מעל פני הים, במשולש שבין הר שיפון להרים אביטל ובנטל, על קרקע עמוקה, מנקזת ועתירת בזלת, חרסית וטוף. סמוכים לו הקיבוצים עין
זיוון, מירום גולן ואלרום. חמישה תילי געש כבויים סובבים אותו: שיפון, יוסיפון, חזקה, אביטל ובנטל. נטועים בו קברנה סוביניון, סירה, מרלו, קברנה פרנק וסוביניון בלאן. התנאים האקלימיים שבו מאפשרים הבשלה איטית, מתונה ורציפה של הענבים.

ב– 2012 ניטע ממש סביב היקב ומרכז המבקרים שלו כרם הבית, ובו נטועות גפני סוביניון בלאן וקברנה פרנק המצמיחות בעקביות ענבים מצויינים. בזכות גודלו הקטן של הכרם, יינן היקב וצוותו הם מי שמעבדים את הכרם – החל בכיסוח עשבייה, עבור בזמירה בחורף וכלה בהכנה לבציר.

אודות היינות
סידרת תל שיפון
לבן – ממסך זה של ענבי סוביניון בלאן (72%), רוסאן (20% ) ושרדונה (8% ) שנבצרו בזמנים שונים, השביח בחלקו בחביות עץ אלון צרפתיות במשך חמישה חודשים, כשהוא תוסס ונשמר במהלכם על שמריו. שאר היין תסס במיכלי נירוסטה מקוררים בטמפרטורה נמוכה, כדי לשמר את הארומטיות והפריכות היחודיים לזנים השונים. זהו יין קל-גוף, קליל ומרענן, המפגין טעמים וניחוחות פירותיים עשירים (ספטרום הנע מהטרופי, דרך ההדרי, אל רמזים לתפוח ירוק(, בצד ארומות אגוזיות ורבדים מינרליים.
מחיר מומלץ לצרכן: 99 ₪

רוזה – זהו מפגש ים-תיכוני – אטלנטי של סירא (45%), סאנסו (35%) וקברנה סוביניון (20%). תירוש הסאנסו לבדו הותסס והושבח תקופה קצרה מאוד בחביות צרפתיות ותיקות, בעוד ששאר התירוש תסס במיכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה. למימסך זה, שגונו כגוון האפרסק, ארומטיות עדינה של פריחה אביבית ופירותיות קיצית שעוטפת מבחוץ מרקם רך וקטיפתי. זהו נעים שייטיב ללוות מיגוון מאכלים רחב או להיצרך בפני עצמו.
מחיר מומלץ לצרכן: 99 ₪

אדום – הענבים שנבצרו לייצור ממסך זה (65% מרלו, 15% סירא, 12% קברנה סוביניון והיתר קברנה פרנק) גדלו בגובה של 915 מ' מעל לפני הים בכרם תל שיפון. לאחר תסיסה קצרה במיכלי נירוסטה, חלק מהיין השביח במיכל עץ אלון צרפתי בנפח 3,000 ליטר שעבר קלייה עדינה במיוחד, ויתרתו בחביות עץ אלון גדולות וישנות ליישון של 16 חודשים. היין שופע פרי בולט בגוונים של שלל פירות יער, פטל, דובדבנים ותותי שדה טריים, יחד עם אדמתיות נעימה ברקע. גופו קל, הסיומת רכה, עגולה ונעימה. "יין אוכל" משובח.
מחיר מומלץ לצרכן: 99 ₪

סידרת 915
סוביניון בלאן – היין, העשוי על טהרת ענבי הזן שנבצרו בכרם הבית, השביח על משקעיו במשך תשעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי שנפחן 400 ליטר, שיובאו במיוחד מחבל קוניאק שבצרפת. גופו בינוני-קל, צבעו קש זהבהב עדין, והוא עתיר ארומות עשירות ומורכבות של עשב לימון, ג'ינג'ר, עשבוניות, טרופיות מעודנת ופרחי לנטנה ברקע. בחך נחשף יין אלגנטי וסוחף. הוא מיוצר בכמות מוגבלת מאוד.
מחיר מומלץ לצרכן: 125 ₪

שרדונה – ענבי השרדונה, שעל טהרתם עשוי היין, נבצרו ידנית באור ראשון לקראת סוף חודש. לאחר הסחיטה נשפה התירוש לארבע חביות עץ אלון (שרובן לא חדשות) בנפח של 500 ליטר, שיוצרו במיוחד עבור היקב על ידי חבתן בוטיק בבורגון. לאחר סיום התסיסה היין שהה והתישן על משקעיו במשך תשעה חודשים. זהו יין השרדונה הזני הראשון של תל שיפון, וככזה הוא מרשים מאוד. סל ניחוחותיו שופע פירותיות בולטת ומגוונת של פירות קיץ רעננים, עשבוניות ותבלינים. גופו בינוני ורך והסיומת ארוכה ומורכבת.
מחיר מומלץ לצרכן: 125 ₪

סירא – לאחר חורף קר וגשום במיוחד, עמל רב של עונת גידול ייחודית במינה ומעקבי הבשלה קפדניים, נבצרו ענבי הסירא מהחלקה המערבית של כרם תל שיפון, ותוך זמן קצר מאוד כבר נסחטו ביקב. התירוש תסס במיכלי נירוסטה. התסיסה המאלו-לאקטית כבר אירעה בחביות עץ אלון צרפתיות בנפח 400 ליטר (20% מהן חדשות), שבהן השביח על משקעיו במשך 16 חודשים. ליין קשת ארומטית רחבה שנעה בין הפירותיות המובהקת של הסירא, ארומות מפולפלות ומתובלנות וארומות מורכבות שמקורן בתהליך שעבר היין בחביות. בחך, הגוף קל-בינוני, והחמיצות המרעננת מסייעת ליין להיות מאוזן להפליא.
מחיר מומלץ לצרכן: 125 ₪

קברנה פרנק – מקור הענבים בחלקה האהובה על אנשי היקב במיוחד בכרם תל שיפון. לאחר תסיסה קצרה
של התירוש במיכלי נירוסטה, השביח היין במשך כ 16- חודשים בחביות צרפתיות, ש 10%- מהן היו חדשות. היין מציג פירותיות בולטת וארומות זניות ומפולפלות הבולטות מייד. בשלות מאופקת, אדמתיות קלה ומינרליות מתקבלות ללא מיסוך או השפעת חבית חדשה, חוברים לייצור יין אלגנטי במיוחד.
מחיר מומלץ לצרכן: 125 ₪

קברנה סוביניון – חורף קר, גשום ומושלג במיוחד וקיץ מתון הבטיחו לענבי הקברנה סוביניון מכרם תל שיפון הבשלה ארוכה וטובה. בתום התסיסה במיכלי נירוסטה השביח היין בחביות באריק צרפתיות במשך 18 חודשים. ליין צבע עשיר ועמוק, ובסל ניחוחותיו בולטות ארומות של פירות אדומים ופירות יער שחורים. גופו בינוני. רובד של אדמתיות נוסף בחך האלגנטי לאופי הפירותי. הסיומת ממושכת.
מחיר מומלץ לצרכן: 125 ₪

יינות מיוחדים
געש – מימסך זה של ענבי סירא (53%), קברנה סוביניון (40%) וקברנה פרנק, שנבצרו בשורות הגפנים המובחרות ביותר בכרם תל שיפון, נוצר בבציר שייזכר הן כחם וקצר במיוחד, והן כבציר שהניב ברמת הגולן יינות גדולים ומרוכזים. תירושי הזנים השונים תססו במיכלים נפרדים כשכל זן קיבל תשומת–לב משלו במטרה להבליט מאפיינים ייחודיים וטיפוסיים. לאחר מכן השביח היין לא פחות מ 28- חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות. הבוקה מורכב, עם שכבות ורבדים ארומטיים שונים של פירות יער ופירות קיץ, אדמת יער לחה, קפה קלוי ווניל. בחך זהו יין רחב ועשיר עם גוף מלא, סיומת ארוכה ומענגת, והמון נוכחות.
מחיר מומלץ לצרכן: 280 ₪

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here