קרדיט: pixabay

עצם הזנב הנקראת גם עצם העוקץ ממוקמת בקצה התחתון של עמוד השדרה. עמוד השדרה מורכב מחמישה אזורים עיקריים: עמוד השדרה הצווארי, עמוד שדרה טורקלי (חזי), עמוד שדרה לומברי (מותני), עצם העצה ועצם הזנב (קוקסיס). עצם הזנב היא העצם האחרונה במבנה ובשרשרת העצמות של עמוד השדרה, יש לה תפקיד חשוב מאוד בנשיאת משקל הגוף, בעיקר במצבי ישיבה, והיא תומכת בגוף כולו וכמובן מספקת תמיכה נחוצה לעמוד השדרה.

כאבים בעצם הזנב נחשבים לתופעה שכיחה יחסית באוכלוסייה הבוגרת, ברוב המקרים הכאבים מתחילים לאחר גיל 40, והתופעה שכיחה יותר אצל נשים. הכאבים יכולים להיות משמעותיים ולהפריע בתפקודי הגוף.

מהן הסיבות הנפוצות להופעת כאבים בעצם הזנב?

הסיבות הנפוצות ביותר לכאבים בעצם הזנב הן:

  • טראומה ופגיעה פיזית בעצם הזנב כמו שבר, פריקות, תאונה, חבלה, נפילה על הישבנים, פציעות ספורט שונות ועוד.
  • עבודה המחייבת ישיבה ממושכת.
  • עודף משקל.
  • דלקת פרקים ניוונית.
  • זיזים גרמיים.
  • עומס יתר החוזר על עצמו כמו בזמן רכיבה ממושכת על אופניים.
  • גידול סרטני.
  • גנטיקה ומבנה מולד.
  • הקרנת כאב ממקום אחר בגוף.
  • הריון הגורם ללחץ, לשינוי מבנה האגן ולכאב באזור עצם הזנב.
  • גיל מבוגר ושינויים ניווניים טבעיים.

כיצד מאבחנים את הבעיה שמקרינה כאבים בעצם הזנב כאשר הם לא נובעים מחבלה?

אדם המרגיש כאב בעצם הזנב חייב לעבור אבחון מקצועי כדי לאתר את הגורמים לבעיה ועל מנת להתאים עבורו טיפול נכון, את האבחון עוברים על ידי אורתופד מוסמך או פיזיותרפיסט מקצועי ומנוסה. הבדיקה כולל תשאול, בדיקת גיליון רפואי, בדיקה קלינית במרפאה הכוללת התייחסות לגורמים אפשריים לבעיה ולהתפתחות הכאב באזור, הערכת קושי של המטופל ובדיקה פיזיקלית.

ברוב המקרים, במהלך האבחון מבצעים גם הערכת יציבה בעמידה, הערכת תנוחת הישיבה של המטופל, בדיקת תפקודי רצפת האגן והערכת פעולות דינמיות שונות. בנוסף, בהתאם לצורך מפנים את המטופל לבדיקות מעבדה ולצילומי הדמיה של עצם הזנב ועמוד השדרה כדי לשלול מצבים רפואיים המחייבים טיפול מתאים, למשל כאבים הנובעים עקב גידול סרטני.

 

מה הטיפול המיידי והארוך טווח להופעת כאבים בעצם הזנב?

לאחר אבחון הכאבים בעצם הזנב מציעים טיפול מותאם אישית כדי להקל על סבלו של המטופל ולסייע לו. ברוב המקרים מסתפקים בטיפול שמרני כמו טיפולי פיזיותרפיה לגב, והתוצאות הן טובות ומיידיות, והטיפול מונע את הופעת הכאבים לטווח זמן ארוך.

יש מגוון טכניקות וטיפולים בתחום הפיזיותרפיה המתאימים להפגת הכאבים בעצם הזנב, בדרך כלל הטיפול במכון פיזיותרפיה מבוסס על עיסוי רקמות רכות, שיפור טווח תנועה והנעת המפרקים, מניפולציות שונות למפרקים, קומפרסים חמים או קרים להקלה מהירה על הכאבים, חיזוק ואיזון השרירים באזור עצם הזנב, וניתן לשלב גם טיפול אמצעות מכשור חשמלי כמו גלי הלם.

אם המטופל סובל מאוד מהכאב ומתקשה לתפקד, בדרך כלל משלבים גם טיפול תרופתי להקלה על הכאב, ובהתאם לצורך המטופל נוטל תרופות אנטי דלקתיות או תרופה ספציפית אחרת. במצבים חמורים ניתן להזריק לאזור חומר הרדמה מאלחש עם או ללא סטרואידים, הטיפול מסייע במהירות אך יש לשלב גם טיפולי פיזיותרפיה כדי לטפל בגורמים לכאב בעצם הזנב.

אם כל האופציות והטיפולים השמרניים אינם מסייעים למטופל והכאב הולך ומחריף, הרופא יכול להמליץ על ניתוח. יש לציין כי ההליך הכירורגי יוצע למטופל רק אם הטיפול השמרני לא הביא להקלה במצבו.

כדאי לדעת כי אביזרים אורתופדיים שיכולים להקל מיידית על הכאב, במיוחד אם הוא נובע במצב של ישיבה. יש כרית מיוחדת המפחיתה את הלחץ המועל על עצם הזנב כאשר יושבים, זו כרית בצורת U.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here