קרדיט PIXABAY

יש לכם רעיון לעסק למוצר או לשירות חדש? למרבה הצער המציאות מלמדת שלא כל הרעיונות והפתרונות הם טובים ולא כל ההשערות נכונות. לכן, לפני שתשקיעו זמן וכסף, חשוב לקבל מושג טוב יותר אם אתם בכיוון הנכון. כאן נכנס לתמונה המחקר העיקרי שיגלה את דעת הקהל ויאפשר לכם לקבל את התשובות הנדרשות לכם כדי להתקדם.

על דעת קהל

יש המגדירים דעת קהל, כהשקפה קולקטיבית של קהל יעד מוגדר. אבל כיצד אפשר לגלות דעת קהל זו? כאן אפשר להיעזר במכון מחקר.

דעת קהל היא חשובה, במיוחד לאור העובדה שהציבור נוהג לפעול לפי האמונות שלו. לדוגמה, למרות שעל פניו ברור שגם חברה בעלת מוניטין עשויה למכור לנו מוצרים גרועים, בסקר דעת קהל התקבלה תשובה שונה. אבל, סקר שבדק מבוגרים בריטים ושאל: ״באיזו מידה הם מסכימים או לא מסכימים כי חברה שיש לה מוניטין טוב לא תמכור מוצרים גרועים״, מצא, למרבה הפליאה, כי 3 אנשים מתוך 4 אמרו שהם מסכימים!

מחקר שוק

יש המתארים חקר שוק כשילוב בין אמנות שאילת השאלות לבין מדע הדגימה. למה הכוונה? פשוט מאוד, כל מה שאתם צריכים לעשות במהלך מחקר שוק זה לשאול את השאלות הנכונות, עם המדגם הנכון, ולחבר את הנתונים בצורה נכונה.

יש הרבה דברים שצריך לקחת בחשבון כשעורכים מחקר שוק. אבל כתיבת שאלות מחקר מעולות יכולה להוביל לקבלת התשובות שאתם צריכים, כדי לקדם את הארגון או העסק.

במאמר זה נתמקד בשלושת השלבים הראשונים לבחירת שאלות מחקר טובות.

שלב 1 – להתחיל עם למה ומי?

אולי זה מפתה להתחיל לכתוב שאלות שצצות לכם בראש. אבל עצרו! לפני כל דבר אחר, עליכם:

  • לתאר את הבעיה
  • להגדיר את מטרת המחקר
  • לקבוע את קהל היעד שלכם

רשמו זאת לפניכם, ושובו לרשומות בהמשך. זה יעזור לכם למסגר את השאלות ולהבטיח שמחקר השוק ישיג את מטרתו. למרות, שבסופו של דבר יתכן שמשיבים לא יוכלו לתת לכם תשובה סופית לבעיה שזיהיתם, אבל איסוף כל הקלט שלהם יעזור לכם להסיק מסקנות ולחשוף דפוסים שבאו לביטוי בתגובות שלהם. בכול אופן, חשוב לשקול היטב את קהל היעד שלכם למחקר, ולבחור אותו בקפידה.

שלב 2 – סיעור מוחות לניסוח השאלות

חשוב להפריד בין מה שאתם באמת ׳יודעים׳, לבין מה שאתם מאמינים שהוא נכון. איך אתם יודעים? האם יש לכם נתונים או תוצאות מחקר קודם שאתם בטוחים שהן מדויקות?

בתהליך זה כדאי לחשוב במונחים של מי? מה? מתי? איפה? למה? ואיך?

שלב 3 – בחירת השאלות

כעת, כשהנושאים המרכזיים ברורים, חשוב לסקור אותם אל מול המטרה שלכם. סלקו כל מה שלא עוזר להשגת המטרה. בחרו את השאלות החזקות ביותר מכול נושא שנותר, וקבעו אותן בסדר הגיוני – התחילו בשאלות כלליות וסיימו עם השאלות הספציפיות יותר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here