קרדיט: Freepik

פוסט טראומה (PTSD) היא תסמונת של דחק חריף המתייחסת לתופעות נפשיות ולרוב גם פיזיולוגיות המופיעות מיד לאחר אירוע טראומתי עם סטרס קיצוני. אם התופעות החריפות של סטרס קיצוני נמשכות יותר מחודש ימים, מאבחנים את המטופל כסובל מתסמונת פוסט טראומה, באנגלית Post Traumatic Stress Disorder.

מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין פוסט טראומה לבין בעיות וקשיים בזוגיות ובמערכות יחסים. אנשים המאובחנים בתסמונת פוסט טראומה מתקשים לווסת את הרגשות שלהם, הם מאבדים עניין בפעילויות משפחתיות, עשויים לפתח תלות מופרזת בבן או בבת הזוג ורבים מהם אינם מעוניינים בפעילות מינית או שהם חווים טראומה מחודשת כאשר הם מנסים לבצע פעילות מינית. לפוסט טראומה יש תסמינים רבים ומגוונים המשפיעים על מערכת היחסים עם בני הזוג, וכדי לסייע לאדם המאובחן עם PTSD בני הזוג שלהם חייבים לספק תמיכה נפשית, מרחב הדרוש להחלמה, עידוד תמידי ולהפנות את בן או בת הזוג לאבחון ולטיפול מקצועי.

איך אירועים טראומטיים גורמים להתפתחות פוסט טראומה?

כל אדם מתמודד עם חוויות קשות במהלך חייו, יש אירועים טראומטיים העלולים לגרום להתפתחות של תסמינים ותגובות פוסט טראומטיות, לדוגמה תאונה קשה, מלחמה, אסון טבע, פעולת טרור, אלימות מינית או גופנית, עבודה הכרוכה במראות קשים כמו פרמדיק, רופא, שוטר, לוחם וכו'.

אדם שעבר חוויה טראומטית בחייו בדרך כלל יפתח סימפטומים לאחר האירוע הקשה, אם הסימפטומים נמשכים מעל חודש הוא מתאים לאבחנה של תסמונת פוסט טראומה. כדאי לדעת כי מאפייני הפוסט טראומה הם תסמינים נפשיים ופיזיים הנובעים מפחד או אימה, ומי שחווה אירוע טראומתי בעבר רגיש יותר למקרים חוזרים של טראומה, מצב הנקרא על ידי המומחים רה-טראומה.

המוח האנושי מסוגל להתמודד עם מצבי סטרס וסיכון רגילים, לדוגמה חיים בצל הקורונה, אך חשיפה לאירוע טראומתי עלולה לגרום להתמוטטות של מנגנוני ההגנה וההסתגלות של האדם ומכאן הדרך קצרה להתפתחות פוסט טראומה עם תסמינים קליניים חמורים, מרביתם משפיעים על הזוגיות.

כיצד פוסט טראומה משפיעה על יחסים בין בני זוג?

  • חוסר עניין והימנעות מפעילויות משפחתיות.
  • חוסר עניין בפעילות מינית.
  • הסתגרות והתבודדות.
  • כעס מופרז והתפרצויות זעם.
  • קושי בוויסות רגשי.
  • היעדר רגשות חיוביים כלפי בני המשפחה.
  • הפרעות שינה.
  • תלות מופרזת בבן או בבת הזוג.

בנוסף, בן/בת הזוג של אדם הסובל מפוסט טראומה נאלץ "ללכת על הביצים" כדי לא לפגוע ברגשות האדם הטראומטי. יש הסובלים מפוסט טראומה שמצפים מבן/בת הזוג שלהם להפוך למטפלים צמודים, ולרוב מתפתחים עימותים בין בני הזוג ורבים מהזוגות סובלים מתסכול ומקשיים במערכת היחסים.

ראוי לציין כי מחקרים רבים בנושא פוסט טראומה וזוגיות נעשו גם בישראל, מאחר ויש במדינה לא מעט הלומי קרב ואנשים שחוו אירועים טראומטיים כמו מלחמות ופיגועי טרור.

דרכי טיפול

הטיפול המומלץ לאנשים הסובלים מפוסט טראומה מבוסס על טיפול ראשוני ומיידי בטראומה הנפשית, בדרך כלל על ידי צוות מיומן בבית החולים. בשלב הבא יש לעבור אבחון על ידי פסיכיאטר מומחה לפוסט טראומה, ודרכי הטיפול הנפוצות הן שילוב נכון בין טיפול תרופתי לטיפולי פסיכותרפיה. הטיפול התרופתי מותאם לתסמינים מהם האדם הטראומטי סובל, ומומלץ לשלב שיטות טיפול יעילות ומוכחות כמו טיפול ממוקד בטראומה על ידי פסיכיאטר, CBT, חשיפה ממושכת EMDR, וכיום ניתן לשלב גם טיפול בקנביס רפואי.

במקרים מסוימים המומחים ימליצו לזוגות לפנות לייעוץ זוגי כדי להתמודד עם בעיות של פוסט טראומה וזוגיות. הטיפול היעיל והמומלץ לזוגות נקרא טיפול CBCT זוגי, בנוכחות שני בני הזוג, הטיפול כולל כ-15 מפגשים שבועיים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here