קרדיט לתמונות FREEPIK

נזילות בצנרת דירה יכולות להוות סיבה מרכזית לדאגה, שכן הן עלולות להוביל לנזקי מים ורטיבות כלואה שאינה בריאה כתוצאה מלחות בתוך הדירה , צמיחת עובש ועלויות תיקון יקר. זיהוי מוקדם וטיפול בזמן הם חיוניים כדי למזער את ההשפעה ולמנוע בעיות ארוכות טווח. כתבה זו תעניק לך כלים לבדיקת נזילות בדירתך, תוך כיסוי מקורות נזילות נפוצים, סימני נזקי מים ואסטרטגיות מניעה יעילות.

זיהוי מקורות דליפות נפוצים

נזילות יכולות להתרחש בחלקים שונים של מערכת האינסטלציה המותקנת בדירה שלך, לרבות צינורות, ברזים וחיבורים. מומלץ לבדוק האם קיימים סימני דליפה סביב כיורים, שירותים, אמבטיות ומקלחות. יש לשים לב לקווי אספקה, לשסתומי סגירה ולחיבורי הצנרת, שכן אלו הן נקודות שכיחות להיווצרות נזילות.

גם מכשירי חשמל המשתמשים במים, כגון מכונות כביסה, מדיחי כלים ומקררים עם מכשירי מים או מכונות קרח, יכולים להיות מקור לדליפות. יש לבדוק את הצינורות, החיבורים והאטמים מסביב למכשירים אלה לאיתור סימני דליפה או בלאי.

דבר נוסף שמומלץ לבדוק הוא את דוד המים (בויילר). שם יש לוודא שלא קיימים סימנים של דליפות, במיוחד סביב הבסיס, החיבורים ושסתום שחרור הלחץ. נזילות בדוד יכולות להיגרם מגורמים כמו קורוזיה, חיבורים רופפים או שסתום שחרור לחץ פגום.

מקור דליפה נוסף עלול להיות קיים גם ביחידות מיזוג אוויר ובמערכות חימום, אם אלה לא מתוחזקים כראוי. יש לבדוק אם קיימת הצטברות מים במיכל הניקוז, קווי עיבוי סתומים או כל סימן אחר של דליפה סביב אותן יחידות.

זיהוי סימנים של נזקי מים

איתור סימנים של נזקי מים, יכולים להיעשות קודם כל על ידי אינדיקטורים חזותיים, כמו למשל כתמי מים – במקרה כזה יש לחפש שינוי צבע בקירות, תקרות או רצפות, מה שיכול להיות סימן לנזילת מים.

גם נוכחות של עובש או טחב יכולה להעיד על עודף לחות ודליפות פוטנציאליות. ריחות עבשים או לחים יכולים להיות סימן לנזקי מים סמויים או לצמיחת עובש, המעידים על פוטנציאל דליפה.

המקרה השכיח ביותר הינו עליה קפילרית הנגרמת בחלל הדירה, זוהי תופעה של רטיבות הנראית מעל פנלים, שכן הלחות עולה לקירות ורואים התפוררות טיח בחלק הקרוב לרצפה בה מתרחשת רטיבות כלואה.

סממן נוסף הוא של קילוף צבע או טפט מהמשטח. במקרה כזה ניתן יהיה להבחין אף בסימני בעבוע או סדקים. במידה והדירה מכילה חיפויי עץ, גבס או חברים אחרים, נזקי מים יגרמו להם להיות נפוחים או מעוותים.

אינדיקציה נוספת יכולה להגיע דווקא דרך האזנה – צליל של טפטוף או מים זורמים, גם כאשר הברזים והמכשירים כבויים, יכול להיות סימן לדליפה נסתרת.

טכניקות יעילות לאיתור דליפות

יש לערוך בדיקות חזותיות קבועות של הדירה כדי לזהות סימנים של נזקי מים או נזילות. ההמלצה היא לראות אם יש לחות, שינוי צבע או נזק סביב אביזרי אינסטלציה, מכשירי חשמל, קירות, תקרות ורצפות.

גם בדיקת מד מים יכולה לשפוך אור על נזילות נסתרות. כדי לבצע את הבדיקה, יש לסגור את כל המכשירים והברזים המשתמשים במים, ולאחר מכן לרשום את הקריאה במד המים. לאחר 30 דקות עד שעה המתנה ללא שימוש במים יש לבדוק שוב את המונה. אם הקריאה השתנתה, הדבר עשוי להצביע על נזילה בדירה.

מבחן נוסף שניתן לבצע, על מנת לזהות נזילות בשירותים, הוא מבחן הצבע. במקרה כזה יש להוסיף כמה טיפות של צבע מאכל למיכל האסלה ולהמתין כ-30 דקות. במידה ומי האסלה נצבעו גם, קיימת נזילה וכדאי לטפל בה.

לסיכום,  נזילות בדירה עלולות להוביל לנזק יקר וסיכונים בריאותיים אם לא בודקים אותן. איתור נזילות מוקדם הוא חיוני כדי למנוע עובש, נזק מבני והוצאות חשמל מוגדלות. יש לשים לב לסימנים נפוצים של דליפות, כגון כתמי מים, עובש וריחות מעופש. כדאי להצטייד בכלים כמו מדי רטיבות וגלאי נזילות, ולאמץ שיטות מעשיות כמו ניטור צריכת המים וביצוע בדיקות שוטפות. על ידי בדיקות נזילות יזומות בדירה, אפשר להגן על הבית ולחסוך בעלויות תיקון פוטנציאליות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here