קרדיט צילום: unsplash

מהי עבירה פלילית?

עורכת דין הדס עדי אשר עוסקת בתחום הפלילי, כאן כדי לעשות לכם סדר בשפה המורכבת של עולם המשפט, ובפרט עולם המשפט הפלילי. שנתחיל.?

הקדמה:

בעולם המשפט, שהינו עולם מורכב, אחת ההבחנות העיקריות היא בין המשפט האזרחי למשפט הפלילי. בעוד שהמשפט האזרחי עוסק בסכסוכים בין אזרחים יחידים או גופים, המשפט הפלילי מתייחס לעבירות שבוצעו כלפי החברה כולה ובכך פגעו באחד מערכיו המוגנים של האינטרס הציבורי.. הבנה מהי עבירה פלילית חיונית לכל אזרח במדינת ישראל.

בואו נעמיק יחד בנושא כדי לקבל מושג מהם מרכיביה המהותיים של העבירה הפלילית. – זכרו שבמידה ועשיתם עבירה פלילית מומלץ לקחת עורך דין מעצרים מומחה שיעזור לכם!

עבירה פלילית – הגדרה:

ביסודה, עבירה פלילית היא פעולה או מחדל המפרים חוק שחוקק על ידי הממשלה ולצד כל סעיף חוק נקבע עונש. אך גם עבירות פליליות מתחלקות למגוון רחב של סוגים. לדוגמה – עבירות רחוב – שנתפסות כעבירות עם מנעד ענישה קל יחסית, שעונשם בדרך כלל הוא קנסות, שירות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי או מאסר של פחות משנה אחת. דוגמאות נפוצות כוללות גניבה קטנה, התנהגות פסולה תוך הפרת סדר והחזקת סמים שלא לצריכה עצמית.

אך מהצד השני, ישנן את העבירות בפליליות שמסווגות כפשעים חמורים יותר אשר חובקים לצידן עונשים מחמירים יותר, של מאסר של שנה ויותר, בתוספת קנסות ניכרים, או אפילו עונש מאסר עולם. עבירות פליליות כוללות מגוון רחב של פשעים, מפריצה ותקיפה ועד רצח ופשעי צווארון לבן.

יסודות של עבירה פלילית:

כדי להרשיע מישהו בעבירה פלילית, יש לקבוע שיסודות העבירה התקיימו, ולהוכיחם מעבר לכל ספק סביר. יסודות אלה משתנים בהתאם לפשע הספציפי אך כוללים בדרך כלל:

Actus Reus: בלטינית "מעשה פלילי", actus reus מתייחס למעשה או ההתנהגות הפיזיים המהווים את העבירה. זה יכול להיות כרוך בפעולות שבוצעו או במחדל כאשר יש חובה חוקית לעשות זאת.

Mens Rea: בלטינית "מחשבה פלילית", mens rea מתייחס למצב הנפשי או הכוונה מאחורי המעשה. הוא מקיף רמות שונות של אשמה, החל מהתנהגות מכוונת  או בזדון ועד פזיזות או רשלנות.

במקביל: חייבת להיות התרחשות בו-זמנית או בסמיכות זמנים הן של המעשה הפלילי (actus reus) והן של המחשבה הפלילית (mens rea) כדי שתתרחש עבירה פלילית. במילים אחרות, הכוונה חייבת להתלוות למעשה. כלומר, צריך להתקיים קשר סיבתי בין מעשיו של הנאשם לבין הנזק או העבירה הנובעים מכך.

לסיום:

עבירה פלילית היא כל מעשה או מחדל המנוגדים לחוק ועונשם נקבע על ידי המדינה. הבנת מרכיבי יסודות של העבירה הפלילית, הכולל מעשה וכוונה, וכן הקשר הסיבתי, חיוניים להבנת עקרונות המשפט הפלילי. על ידי תפיסת המושגים הבסיסיים הללו, אנשים יכולים להכיר את הסוגיות המשפטיות בצורה יעילה יותר, וללמוד שפה חדשה – שפט המשפט הפלילי.

מזמינה אותכם ליצור קשר כדי לקבל עדכונים וטיפים נוספים – עורך דין פלילי בחיפה הדס עדי
0547830110

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here