קרדיט canva

בין אם מדובר בנכות או מום מולד, או טראומה כתוצאה מתאונה או מחלה, רבים מאיתנו מגיעים לצורך לנצל קצבת נכות לאור קשיי היום-יום הנובעים ממצבינו הבריאותי הלא תקין. בין אם מדובר  בבריאות גופנית או נפשית. כמו כן, לנוכח העומס הרב על כתפיו של מי שעד כה היה במצב בריאותי מושלם, וכעת נאלץ להתמודד עם השינוי הדרמטי וחסר התקדים הזה במצב בריאותו, מדינת ישראל, נותנת פיצוי על כך, למשל קצבת נכות כללית, כאשר קיימים מספר תנאים והבהרות לקבלתה.

מהי ההגדרה של קצבת נכות כללית

קצבת נכות כללית הינה גמלה המתחייבת במקרה של נכות פיזית או נפשית אשר הפחיתה בהשפעתה את כושר השתכרותו של אדם ב-50% לעומת היכולת לפני הפגיעה, או עקרת בית אשר כתוצאה מאותה פגיעה איבדה את יכולתה לפעול בתוך משק הבית. בשני המקרים עורך דין לענייני תאונות עבודה הוא הכתובת עבורכם כדי לספק לכם ייעוץ והכוונה ולעזור לכם במהלך כל התהליך מול המוסד לביטוח הלאומי.

גובה הקצבה ומשך תוקפה משתנים מאוד בהתאם למצבו הבריאותי של התובע, כאשר נכות נמדדת במהלך בדיקת הוועדה הרפואית. במסגרת ועדה רפואית זו ישנן 4 דרגות נכות, המהוות מעין תנאי סף לקבלת קצבה מורחבת.

במילים אחרות, במהלך הערכת כושר העבודה של אדם, הוועדה תדון בעניינו ותקבע לו דרגת נכות כאשר קיימות הדרגות הבאות – 50% – 60% דרגת מינימום, 60% – 65% דרגה מורחבת, 65% – 74% כדרגה מקסימלית, ולבסוף – מי שנקבעו לו יותר מ-74% נכות זכאי לקצבה מלאה. כמו כן, תובעים שנקבעו להם דרגת נכות מרבית, כלומר 74% לפחות, ישולם חלק יחסי מהקצבה בהתאם לאחוזי נכותם.

קצבת נכות בעת חזרה לשוק העבודה

מאידך, קיומה של קצבת נכות כללית יכול ליצור תמריץ שלילי לאנשים עם ליקויים ומוגבלות לצאת לא לחזור לשוק העבודה. לעניין זה, על מנת לעודד זכאים לחזור לשוק העבודה, כל עוד העובד ישתכר עד שכר המינימום הקבוע בחוק, קצת הנכות שלא לא תיפגע.

כדי לזרז את התביעה בנושאי נכות ניתן להשתמש בשירות המקוון והמהיר של יטוח לאומי. לאחר הוצאת מסמכים המאשרים את זכאותו של האדם לקצבת נכות, ראשית עליו לבדוק האם הוא זכאי להגיש בקשה לנכות במסגרת ההליך המואץ או, בהתחשב בנכותו להגיש תביעה בדרך הרגילה. ההליך המואץ מיועד לבעלי ליקוי ונכות הקשורים לדברים הבאים:

  • חולים עם מחלות ממאירות העוברות טיפול קבוע.
  • חולים עם מוגבלות נפשית מעל 50%.
  • מטופלים עם ליקוי נפשי העולה על 40% לפי מסקנת משרד הרווחה.
  • חולים עם שחפת קשה.
  • חולים עם איברים מושתלים – כליות, לב, ריאות, כבד, לבלב ומח עצם – עד 12 חודשים ממועד ההשתלה.
  • סובלים ממחלות קשות ו/או זיהומיות העוברות טיפול מתוכנן.
  • בעלי תפקוד לקוי של 2 גפיים ו/או קשורים לכיסא גלגלים.

אולם, אם אחד מחברי הוועדה הרפואית או רופא מהמוסד לביטוח לאומי סבור כי יש צורך בבדיקת מצבו הבריאותי של התובע בטרם תתקבל החלטה בעניינו, הרי יתכן שלמרות זכותו של התובע להגיש בקשה להליך מזורז, הוא יזומן לבדיקה, בדומה להליך הרגיל, ובמקרה זה נוכחות וליווי מקצועי של עורך דין רענן ללזר יסייעו לכם לעבור את הוועדה על הצד הטוב ביותר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here