קרדיט PIXABAY

כאשר בעל נחלה נפטר ולא מותיר אחריו צוואה, אך הוא מותיר אחריו מספר יורשים, חשוב מאוד לדעת כי אין אפשרות לרשום את הנחלה על השם של כל היורשים, אלא, על היורשים להגיע ביניהם להסדר שלפיו אחד מהם יקבל את הזכויות בתמורה או שלא בתמורה. כאשר מדובר על מכירת נחלה בירושה, לא פעם מדובר על הסדר של היורשים שבו הם מוכרים את חלקם בנחלה לאחד מהם, כך שהוא מקבל את הזכות כולה בנחלה ויכול למכור אותה או להשתמש בה ואילו היורשים מקבלים תמורה כספית בגין החלק שלהם בנחלה. להסדרים הללו יש משמעויות מיסוי רבות ומורכבות ותוצאת המס תלויה לא פעם בדרך שבה בוחרים היורשים לחלק את העיזבון וכן בעיתוי של החלוקה.

חלוקת נחלה בין יורשים – כיצד?

אחת האופציות לחלוקת נחלה ביו יורשים היא מכירת נחלה מירושה וחלוקת התמורה בין היורשים. האפשרות המדוברת היא פחות אטרקטיבית וזאת בשל העובדה שהמיסים הגבוהים החלים במכירה נחלה מקטינים בצורה משמעותית את התמורה אשר תישאר בסופו של דבר בידיהם של היורשים. אופציה נוספת היא להעביר את הזכויות בנחלה ליורשה אחד כנגד מתן פיצוי כספי ליורשים האחרים. הפיצוי יכול ויהיה מכספים או זכויות שבתוך העיזבון או מכספים חיצוניים. כאשר יורשים מוותרים על הנחלה לטובת יורש אחד בתמורה או שלא בתמורה, חלים עליהם חוקי מיסוי שונים. כאשר מדובר על וויתור ללא תמורה, לא תחול חובת מס. אולם, אם היורשים יקבלו תמורת הוויתור שלהם על החלק שלהם בנחלה תמורה, הרי שהדבר יוכר כמו מכירת הנחלה ועל כן התהליך כולו ידרוש מס.

חשוב לדעת כי מראש, ההחלטה למי להוריש נחלה מציבה אתגר לא פשוט בפני כל משפחה שיש לה נחלה כלשהי במושב. כל החלטה של הורים יכולה להוביל לפגיעה במערכת היחסים בינם ובין הילדים שלהם וכן להתפוררות של התא המשפחתי ועל כן, חשוב לבחון את המצב ולקבל מראש את ההחלטה הנכונה לגבי הורשת הנחלה, הן מבחינת היבטי המיסוי העומדים על הפרק במקרה שבו היורשים יחליטו למכור את הנחלה והן בהיבט של איזו אופציית חלוקה לא תיצור סכסוכים.

מכירת נחלה מירושה – האם זה כדאי?

לא מעט הורים שעתידים להוריש נחלה, תוהים מהי האופציה הנכונה עבורם. האם כדאי להחליט איזה מהילדים ימשיך ויהיה בעל הזכויות בנחלה, האם כדאי להגדיר את כל הילדים כיורשי הנחלה או האם כדאי לבצע מכירת נחלה מירושה מראש על מנת שלא יהיו מריבות על הנחלה וכל אחד מהילדים יקבל תמורה כספית עבור חלקו בנחלה. לא מעט הורים אינם מעוניינים למכור את הנחלה שלהם שכן, מדובר על נחלה שהם השקיעו בה לא מעט דם, יזע, ממון ועמל על הפיתוח והביסוס שלה ומכירה משמעותה אובדן כל פרי עמלם. יחד עם זאת, הם גם לא רוצים לבחור רק צאצא אחד בלבד שאליו תעבור הנחלה. גם למנות בן ממשיך ולקבוע אותו כיורש כבר בחיי ההורים, יכול לגרום לסכסוכים בין ההורים לילדיהם ובין היורש שהוכתר לאחיו.

חשוב מאוד לערוך צוואה מראש, אשר בה ישוקפו כל ההסכמות והרצונות של ההורים וכן, לערוך הסכם משפחתי שבו תהיה התחייבות הדדית בין הילדים שיבטיחו ליתר הצאצאים את קבלת חלקם בירושת ההורים במגוון רחב של אפשרויות.

עוד אפשרות היא לפצל את הנחלה. מדובר על פתרון הרלוונטי במקרה שבו היורשים רוצים לשמר את הנחלה ולא למכור אותה.

אין ספק כי חלוקת נחלה בירושה וכן מכירת נחלה בירושה מהווים דברים לא פשוטים כלל. יורשים שמקבלים נחלה בירושה בהתאם לצוואה, צריכים קודם כל לדאוג להפיק צו קיום צוואה שיעביר את הזכויות בנחלה למי שנקבעו מראש ובהתאם לכך, יפעלו היורשים הן עבור מכירת הנחלה והן עבור שמירת הנחלה, בהתאם לרצונם ובהתאם למה שהכי רווחי ונכון להם.

 

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here