צילום נתנאל בן עמי

18 מתוך 60  חקלאים וחקלאיות השתתפו במיזם צילומים מיוחד.
'האוטוגרפרס', הינו מיזם חברתי בינלאומי שמטרתו חיבור הקהילה להיסטוריה הייחודית שלה. בו מפגישים בין אנשים שחוו מאורעות היסטוריים לבין אומנים שיתעדו את הסיפורים מנקודת מבטם האישית, כדי להמחיש את ההוויה התרבותית וההיסטורית המקומית, לציבור הרחב. לתערוכה הנוכחית אותרו חקלאים מראשית הקמת כפר תבור. מיכל חקוקי, אשת תרבות, יוצרת וכוריאוגרפית הוזמנה לתעד את החקלאי ממשיך השושלת לתימני הראשון מכפר תבור משה צפירה.
"קבענו אצלו בבית, הוא פותח עבורי את הדלת, דמיינתי אדם מבוגר והנה הפתעה, קוראת לעברו …אתה בכלל לא ותיק אתה חתיך. הוא אוסף ברכב GMC צהוב ויפיפה שרכש לפני 33 שנה עמוס שתילי שקדיות מוכנות לשתילה "אני יוצאת מפגישתנו עם חיוך, כי משה החליט לנטוע בשדה שלו שתי שקדיות על שמי: האחת מיכל והשנייה חקוקי".
החקלאי משה צפירה נולד בעפולה בשנת 1949. אימו חנה נולדה בגרמניה וברחה לישראל עם עליית הנוער בגיל 17. רוב משפחתה נספתה בשואה. סבא רבא שלום עלה לארץ מתימן בשנת 1882 עם בני משפחתו, והתיישב בירושלים בכפר סילואן, שם התגוררו תימנים" מספרת מיכל

בתחילת המאה העשרים עברו ליפו. דוד, בנו של שלום, התחתן ובנה בית בנווה צדק מחוץ ליפו. הוא עבד במושבות הברון, ברחובות ובקריית עקרון, ובהמשך קיבל נחלה בכפר תבור. בנחלה גידל ירקות שונים לצורכי הבית בעזרת חמורים ושוורים. בנו של סבא דוד, שמעון, גידל כרמים, מטעי זיתים, ענבים ושקדים והמשיך להיות חקלאי עד סוף ימיו. שמעון נישא לחנה, ונולדו להם ארבעה ילדים. משה הוא בכור ילדיהם, שממשיך לעבוד במשק המשפחתי עד היום.
״לא הרגשתי אף פעם שונה או מקופח, הרגשתי שווה לשאר החקלאים. עבדנו עם משפחות מכפר כנא, יהודים וערבים, חוגגים יחד חתונות ומגיעים להלוויות. אבי גידל גידולי בעל כי לא היו מי השקייה. הייתה עזרה הדדית בין החקלאים, אם מישהו לא הספיק לזרוע, לחרוש, או יצא למילואים ולא הספיק לחלוב פרות, חקלאי אחר היה עוזר״.
"לזרוע, לגדל ולקטוף זה כמו לגדל ילדים"
בעיניים נוצצות הוא מדבר על השדות ועל החקלאות. ״עבדתי לאורך השנים ברפת, מטעים, כרם, מלונים, אבטיחים, חיטה, חומוס, שקדים, פלפלים, בצל, שום, עגבניות. אני עדיין אוהב לעבוד ומתעורר כל יום לשדה.
פתיחת התערוכה תתקיים בתאריך 16.5.23 בשעה 17:30 אולם מופעים בית יגאל אלון כפר תבור בתערוכת אמנים משותפת בה יוצגו תמונות לצד סיפורי חיים.

מיכל חקוקי, זוכת המקום הראשון לשיר 'שבת בעמק' שייצג את עפולה בתחרות מילה במקום הליקון בית לשירה העמותה לקידום השירה בישראל. יצירתה 'אדמה' מוצגת בגלריית Assemblage Gallery בתל אביב כחלק מתערוכה שעוסקת בתקינות פוליטית. מחקרה האחרון עסק בתפיסת זהות אצל ספורטאים לאחר פציעה וכך גם יצירותיה האחרונות עוסקות בזהות, שורשיות וקשר אדם לאדמתו. סרטה "צבעים", חקר את יכולות הגוף במעוף הוצג במתחם Ma Mu Mi בכפר סבא ובסינמטק ת"א במסגרת מיזם אהבה ותשוקה. סרטה "ביני ובינם", הופק ע"י מכללת עמק הירדן, הרשות השנייה, קרן סנונית. הוצג בבית גבריאל ובערוץ 12. ב- 2021 בשיא מגפת הקורונה העולמית הצטלמה מיכל עבור סי היימן לקליפ יומולדתך היום. והצטלמה לשיר החדש של חנן בן ארי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here