ניצולי שואה סובלים יותר מתחלואה

ניצולי שואה סובלים יותר מתחלואה ומפתחים בזיקנתם תופעות של פוסט טראומה פעילות יזומה ונמרצת שנערכת בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי לאיתור זכאים להכרה כניצולי שואה ומימוש זכויותיהם. לקראת יום השואה, מוסר צוות הגריאטריה של שירותי בריאות כללית בחיפה, בראשותה של ד"ר לאה אהרוני, נתונים מדאיגים על מצבם הבריאותי והנפשי של ניצולי השואה, ההולך ומדרדר עם הזדקנותם. מחקרים מראים, מציין צוות כללית, ששכיחות האוסטאופורוזיס (בריחת סידן) בקרב ניצולי שואה, בעיקר נשים, גבוהה בהרבה מאשר בקבוצת בקורת, ככל הנראה על רקע תזונה לקויה בגיל צעיר, במהלך המלחמה. כך גם שיעור השברים בעצם הירך אצל ניצולי שואה גדול פי 2 מאשר בקרב קבוצת הביקורת.

אלו הן רק חלק מהדוגמאות לבעיות גופניות האופייניות לניצולי השואה. במישור הרגשי, הם סובלים מקשיי שינה, כאבי ראש, תופעות של דכאון, רגזנות, סף גירוי נמוך וחוסר יכולת ליהנות. צוות כללית המטפל בניצולי השואה מציין כי הם פוגשים בניצולי שואה שהצליחו לתפקד היטב והקימו משפחות לתפארת ועתה, בזיקנתם צפים זיכרונות העבר ולמעשה מופיעה תסמונת הלם קרב וטראומה שהודחקה שנים רבות. מצב זה, כאשר הוא גם מלווה לא אחת במצוקה כללית, מחייב הירתמות מיוחדת לקבוצת מטופלים חלשה המתמודדת עם קשיים רבים. על רקע זה יזם צוות כללית פעולות לאיתור הזכאים להכרה כניצולי שואה והביא לאיתורם של אלפים שלא היו מוכרים משך שנים רבות. ניצולים רבים מספרים כי תודות להתערבות יזומה של צוות כללית, הוסדרה ההכרה בזכויותיהם, ההקלות והזכאויות שקיבלו מאפשרות להם לחיות מעתה ברווחה מסוימת, עם הגיעם לגיל הזיקנה.

בעוד שקודם לכן נאלצו לבחור בין רכישת מזון לתרופות. "נתקלנו ביותר מדי מקרים", מסבירים בכללית, "בהם מטופלים לא נטלו תרופות מסיבה כלכלית והיה לנו חשוב שזכויותיהם ימוצו ואכן יוכלו ליהנות מהטיפול לו הם ראויים וזכאים". עו"ס עדי רייז, אשר מרכזות את הטיפול בניצולי השואה ויפעת אלון רכזת תחום זקנה במחוז ועובדת סוציאלית אחראית בשירות הגריאטרי של כללית במחוז חיפה, מציינות כי מחוז חיפה וג"מ הינו המחוז הגדול ביותר מבין מחוזות כללית ובעיקר מוביל בכמות ניצולי השואה המבוטחים בו – למעלה מ- 13 אלף . כ 60% מהם בני 80 עד 90 ו- 11% בני 90 ומעלה. משמעות הדבר היא כי מרביתם היו ילדים או צעירים מאד בתקופת השואה. כאמור, לתנאי חייהם בשואה יש השלכות נרחבות על בריאותם הפיזיולוגית והנפשית, שבאות לידי ביטוי שהולך ומחמיר בזקנתם. רבים מניצולי השואה לא היו זכאים עד לאחרונה לקבלת זכויות רפואיות או פיצויים ואף נדחו פעמים רבות בניסיון לקבלם. אחרים, נמנעו ממימוש זכויותיהם, בשל הביורוקרטיה הכרוכה בכך והחשש לעמוד בפניי וועדות רפואיות ולגולל שוב ושוב את סיפורם. חלקם אינם עוד במצב קוגניטיבי או נפשי שמאפשר להם להתמודד מול הרשויות בסבך האישורים. צוותי כללית במחוז מובילים גם בפעילותם ליישום פרוייקט סול"ם שמאפשר 50 שעות סיעוד מיידיות לקראת ולאחר ניתוח של ניצולי השואה וכן כאשר הם עוברים טראומה גופנית או התדרדרות , כעזרה ראשונית קצרת מועד. בעבר נועד הפרוייקט רק למאושפזים בבתי חולים. לפני כ- 4 שנים, הורחב גם למנותחי כללית בלין וזבולון ולפני כחצי שנה הורחבה התוכנית, בהחלטת הרשות לניצולי שואה ומשרד הבריאות לכלל מרפאות קופות החולים.

צוות הע"ס של כללית במחוז מוביל ארצית באיתור הזכאים ומימוש זכויותיהם, כך שרק במחצית השנה האחרונה זכו כבר 200 ניצולי שואה תושבי האיזור לסיוע בפרוייקט סול"ם. ניצולת שואה ערירית, בת 85, שעברה ניתוח קטקרט בקריית בריאות זבולון ספרה: חששתי נורא כי אין מי שידאג לי. למזלי העובדת הסוציאלית בזבולון סידרה לי ביוזמתה ליווי שהחל כבר ביום הגיעי לניתוח. קשה לתאר איזו הרגשה זו ועד כמה הסיוע הזה היה חשוב לי, היא מסכמת בחיוך מהול בדמעות. חשוב להדגיש שבדיקת התאמה לזכאות לפרויקט מחייבת החלטה של רופא משפחה/רופא מקצועי. כחלק מהפעילות למען ניצולי השואה והעמקת מודעות הצוותים, יוקמו בכל מרפאות כללית ברחבי המחוז דוכני הנצחה ונערכו בערב יום השואה טכסים, יחד עם הלקוחות, לציון יום השואה

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here