נישואים אזרחיים בישראל
קרדיט FREEPIK

בגלל שישראל היא מדינת הלכה ומבוססת על היהדות, ישנם זוגות רבים אשר אינם יכולים להינשא, היות ואחד מבני הזוג הוא נתין זר ואינו יהודי. הפתרון המתבקש הוא נישואים אזרחיים בישראל. למעשה אין עדיין סמכות או מוסד או מי שהוסמך לערוך נישואין אזרחיים ולכן, זוגות מעורבים כאשר אחד מהם הוא אזרח ישראלי, טסים לחו"ל על מנת לערוך את נישואיהם האזרחיים ולהראות את תעודת הנישואין במשרד הפנים , על מנת להתחיל בהסדרת מעמד תושב לבן הזוג הזר. הארצות שאליהן טסים זוגות שמעוניינים להינשא בנישואין אזרחיים הן קפריסין וצ'כיה. יש לציין, כי מדינת ישראל, אינה מכירה במעמד של ידועים בציבור אם מדובר במטרות מיסוי, ירושה וזכויות אזרחיו אחרות. למשל טיפולי הפריה, משכנתא, שירותים עירוניים והטבות בצה"ל.

זו הסיבה כי יש להראות תעודת זוגיות שהיא זו שתעיד על הקשר הזוגי והיא מוכרת בישראל וכן מוכרת גם באיחוד האירופי. זוגות מעורבים שבן הזוג הזר אינו מעוניין להתגייר, כי אם להישאר בדתו, הפתרון היעיל ביותר הוא נישואים אזרחיים בישראל. הסטטיסטיקה מראה, כי למעלה מ-700,000 אשי בישראל אינם יכולים להינשא בנישואין דתיים כמו למשל אזרחים זרים שחיים עם ישראלים, כהן וגרושה או בני זוג חד מיניים. למרוות זאת, ישנם יהודים כשרים שגם הם אינם מעוניינים בנישואים רבניים. היום, מוסד הנישואים האזרחיים מקובל באופן בינלאומי וכל מדינה מחזיקה מרשם תושבים ובו נרשת המעמד האישי, מבלי שייעשה טקס דתי.

האם משרד הפנים מכיר בנישואין אזרחיים בישראל?

בגלל שישנם זרים רבים שחיים יחד עם ישראלים בחיי זוגיות, יש להינשא בחו"ל בנישואין אזרחיים בחו"ל. לאחר מכן, על מנת שבן הזוג הזר, יוכל לקבל ויזה הומניטארית , עליהם להיות מוכחים כזוג נשוי לכל דבר ועניין. שי להגיע למשרד הפנים עם תעודת זהות ישראלית של האזרח הישראלי ודרכון של בן הזוג הזר. תעודת הנישואין האזרחיים, צריכה להיות מתורגמת וחתומה בחותמת אפוסטיל  מנוטריון. שימו לב כי תעודת הנישואין האזרחיים בחו"ל תהיה חתומה, שכן לא יהי לה תוקף רשמי בישראל. במידה ונשיאתם במדינה שאין בה חותמת אפוסטיל, ניתן יהיה לגשת לשגרירות ישראל במדינה שבה נישאתם ושם תקבלו חותמת אפוסטיל על תעודת הנישואין. 

שימו לב, כי תעודת הנישואין האזרחיים, חייבת להיות מתורגמת לשפה העברית על מנת שניתן יהיה להציגה במשרד הפנים.  יש לדעת, כי נישואים עם אזרח ישראלי, אינם מקנים מיד אזרחות ישראלית לתושב זר. יש לעבור תהליך התאזרחות הנקרא בשפה אחרת "תהליך מדורג". תהליך זו אורך כמה שנים בד"כ כ-4 שנים. בכל תקופה מסוימת, בן הזוג יקבל אשרה של הארכת שהייה בישראל ולאחר שלוש שנים, יוכל לבקש בקשה להתאזרח. התהליך די ארוך ומתיש לאזרח זר שמבקש להסדיר את מעמדו בישראל. מדובר על ראיונות במשרד הפנים, תחקירים שונים, הצהרת נאמנות למדינת ישראל. תהליך זה, אמנם פתוח גם לזוגות שנישאו הנישואים אזרחיים או גם לידועים בציבור. היתרון של נישואים אזרחיים בישראל, הוא שהתהליך לזוגות שבידיהם כבר תעודת נישואין התהליך יהיה בפחות זמן, למשל שנה פחות.

אז כיצד מתבצע הליך רישום נישואים אזרחיים בישראל?

יש להגיע למשרד הפנים עם תעודת נישואין מתורגמת, לא יאוחר מ-30 יום מיום הנישואין, איחור או אי רישום במרשם האוכלוסין, יגרור אחריו עונש מאסר בפועל של 6 חודשים וקנס כספי. תהליך זה של רישום בני הזוג במשרד הפנים אינו כרוך באגרה והבקשה לשינוי שם המשפחה יתבצע 6 חודשים מיום הנישואין.. זהו למעשה כרטיס הכניסה הרשמי של בני זוג מעורבים כאשר האחד ישראלי והאחר זר, כאשר הם מעוניינים להתחיל בהליך של הסדר תושבות האזרח הזר בישראל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here