סוללות במקום דלק - תכירו את הרכב הבא שלכם
תמונה: Unsplash

בשנים האחרונות כמות הרכבים החשמליים הולכת וגדלה ברחבי העולם וגם בישראל השוק החשמלי מתפתח יפה. לא מדובר ברכב ניסיוני אלא ברכב רגיל שנע על הכבישים בהצלחה רבה ויש לכך סיבות לא מעטות

כולנו רואים את שינויי האקלים ומרגישים את מזג האוויר הקיצוני שפוקד אותנו בתדירות גבוהה יותר ויותר. הסיבה המרכזית לשינוי האקלימי הוא זיהום האוויר והסביבה ואחד המזהמים הגדולים ביותר הוא ללא ספק התחבורה. מדובר בכלי רכב שבמשך עשורים שלמים פלטו עשן בכמויות גבוהות ועכשיו אנחנו משלמים את המחיר.

אלא שיש עוד מה לעשות ובעולם כולו החלו לנקוט יוזמה. אחת היוזמות היא דווקא של יצרניות הרכב שהחלו לייצר יותר רכבים חשמליים שאינם מזהמים ופחות רכבים המונעים על ידי דלקים. מה קרה שחברות הרכב שינו את עמדתן? מדובר בעיקר בדעת הקהל העולמית שהחלה לטפח תרבות אקולוגית ששומרת יותר על הסביבה. בנוסף, ישנן גם רגולציות והגבלות על תחבורה מזהמת במקומות שונים בעולם וקנסות על זיהום. מנגד, יש לא מעט מדינות שבהן ישנם תמריצים לרכישת רכבים לא מזהמים.

כך קרה שיצרניות הרכב הגדולות מייצרות רכבים חשמליים בכמויות גדולות יותר בכל שנה, מרחיבות פסי ייצור חשמליים ופותחות עוד ועוד מפעלים חדשים ברחבי העולם. מעבר לכך, היצרניות הללו מתכננות לעבור לייצור של רכב חשמלי בלבד בשנים הקרובות כדי להימנע מרכבים מזהמים. מדובר בלא פחות ממהפך תחבורתי- מתעשייה מזהמת לתעשייה נקייה ושקטה.

רכב חשמלי נוסע על ידי סוללה שמותקנת בו, אותה יש לטעון אחת לכמה זמן ממש כמו הטלפון הסלולרי שלנו. מחיר הסוללה הוא כמעט ארבעים אחוזים ממחירו של הרכב והנתון הזה הוא קריטי. עד לפני כמה שנים, מחיר הסוללה היה גבוה ולכן גם מחירי הרכבים החשמליים היו בהתאם. לשמחתנו, המחיר ירד משמעותית. משנת 2010 ועד היום, מחירי הסוללות ירדו בתשעים אחוזים והצפי הוא שהמחירים ימשיכו לרדת והטכנולוגיה תמשיך להשתפר, דבר שיגרום להוזלה נוספת במחירי הרכבים.

נכון להיום, סין היא יצרנית הסוללות הגדולה וחולשת על כשני שלישים מהייצור העולמי, אך באירופה מתכננים להשקיע בתקציבים של מיליארדים בשנים הקרובות על מנת להגיע לרמת ייצור של לפחות רבע מהעולם וזאת גם בשל הביקוש הרב לרכבים חשמליים ביבשת.   

בנוסף, יצרניות הרכב הגדולות החלו לייצר סוללות לרכב בעצמן כדי לא להיות תלויות בספקים חיצוניים ולא להאט את שרשרת ייצור הרכבים שלהן. על מנת להגיע לרמת ייצור כזאת, חברות כמו טסלה ופולקסווגן הקימו מפעלי ענק במטרה לפתח ולייצר סוללות מתקדמות לרכבים חשמליים בעצמן ולהוביל את השוק. 

ולמה חשוב כל כך להשקיע בסוללה? כי רכב חשמלי עם סוללה חזקה וטובה יותר, יכול להגיע לטווח נסיעה גדול יותר, אורך החיים של הסוללה נשמר לאורך שנים ולא צריך לזרוק אותה, דבר ששומר על הסביבה עוד יותר. בנוסף, במקום לזרוק את הסוללות, המחשבה היא למחזר אותן עד כמה שניתן. 

במיחזור של הסוללות, הכוונה היא שלוקחים את הסוללה שהגיעה לסוף חייה, בודקים אם אפשר להשתמש בה לשימוש חוזר או שצריך לפרק אותה באופן מסודר למרכיבים שונים שיוכלו לשמש מחדש עבור תעשיות אחרות. יצרניות רכב כמו הונדה, פולקסווגן, ניסאן ואחרות הגיעו כבר לאחוזי מיחזור גבוהים והשאיפה שלהן היא להגיע לקרוב למאה אחוזים על מנת להיות כמה שיותר ידידותיים לסביבה. 

ומה קורה בישראל? אצלנו ישנם רכבים חשמליים מדגמים שונים, החל מרכב קטן, דרך רכב משפחתי ועד לרכבי שטח ויוקרה. כל הרכבים הללו מתקדמים והסוללה שלהם היא חזקה ואיכותית. גם נושא התשתית החשמלית נמצא בפיתוח כאן ובשנה האחרונה הוקמו עוד ועוד עמדות לטעינה חשמלית של רכבים כדי לשפר את טווחי הנסיעה ואת הזמינות של הטעינה. ישראל החלה להדביק את הקצב של התחבורה החשמלית העולמית וכמו שזה נראה בשטח, העתיד התחבורתי כאן יהיה חשמלי ולא מזהם, לטובת כולנו. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here