לפני שבעים וחמש שנים 'חגג' מוישלה את בר המצווה שלו במרתף חשוך , בלי אימא ,בלי אבא.

"סיפורו של משה פורת, אשר השיא משואה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה לפני שלש שנים, הוא סיפורו של העם היהודי בכלל , הילדים והנוער בפרט", אומר הסופר, המחנך והפובליציסט עמנואל בן סבו המביע בספר ילדים חדש את סיפורו המיוחד של הנער מוישלה פורת אשר בתוך כל הסופה והסער בימי האימה והצלמוות ,'חגג' בר מצווה במרתף אפל עם קומץ יהודים , מתעטר בתפילין שרכש לו אביו  חודשיים לפני שנרצח ע"י הנאצים. שבעים וחמש שנים חלפו מאז הלילה האפל והמרגש ומשה מרגיש כאילו היה זה היום. "כשהרוחות הרעות הגיעו לביתנו ,אבא הושיב אותנו וכשהוא בוכה גזז את פאותינו , אחד אחד, מספר משה ובעיניו דוק של דמע  ,אבא הספיק לקנות לי את התפילין אך לא הספיק להיות נוכח בבר המצווה שלי".

 

כשהוא מחזיק את ספר הילדים החדש: "בר המצווה של סבא מוישלה" אחוז כולו התרגשות ,אומר מוישלה פורת מקיבוץ שלוחות: " זהו עוד רגע בו החוויה האישית שלי כנער יהודי בימי השואה , מ קבלת צורה ומשמעות חדשה, הרעיון שילדים יקראו את הסיפור וילמדו ממנו ערכים , הוא חלק מהאמונה שככל שנספר ונדבר את השואה ומראותיה כך היא תהייה נוכחת בשיח המאפשר לפעול שלעולם לא תהיה עוד ".

משה פורת ,88, הוביל במשך שנים רבות כאיש עדות מסעות בני נוער,  חיילים וקצינים במחנות המוות בפולין , חמישים פעמים סיפר בחוויית מי שהיה שם את מוראות הימים ההם. פורת גם זכה לכינוי "סבא בר מצווה" לאחר שהכין במשך מרבית שנותיו  מאות ילדים מהעמק ,חינם אין כסף , ללימוד קריאת התורה בטעמים לרגל בר המצווה שלהם.

משה  התרגש מאוד כאשר קיבל את העותק הראשון של ספר הילדים החדש המספר את סיפור 'חגיגת' בר המצווה שלו במרתף לפני 75 שנים.

"כשנפגשתי עם הסופר עמנואל והוא הגיש לי את הספרים שכתב לילדים בנושא השואה , חשתי מיד בחיבור, במשך שנה שלימה ארך המסע עד לרגע בו יצא הספר המרגש והייחודי לאור." אומר משה פורת. בעת שקיבל את הספר אמר משה אחוז ההתרגשות כשאינו יכול לעצור את דמעותיו: " אני ממש זוכר את הימים ההם ,למרות הכל הגענו לארץ ישראל, התחתנו הקמנו משפחה לתפארת ,ילדים, נכדים , נינים ,אבא אימא , אנחנו מבטיחים לכם לשמור על ארץ ישראל".

" כשהתוודעתי  לסיפורו של משה לפני עשור בדיוק  , כמנהל חינוכי בפנימייה טיפולית, הזמנתי את משה לחגוג את התיקון לבר המצווה שלו שהתקיימה במרתף חשוך  עם ילדי הפנימיה באור יום  , עם סוכריות ושירים ובעיקר בן חורין, אומר הסופר , המחנך והפובליציסט  עמנואל בן סבו ומוסיף,  זה היה מפגש עוצמתי עם חיבור בין העבר להווה, משה התרגש מאוד מהמעד ושם הבשיל הרעיון לספר את סיפורו של משה בהלימה לגילאים הצעירים.

"הספר " בר המצווה של מוישלה" הינו הספר החמישי בסדרת ספרים מעצבי זהות שכתב עמנואל בן סבו כחלק מהנגשת השואה לילדי ישראל. הספרים הקודמים : 'הנרות שרעדו', 'אחי', 'סוכריות החיים' ו'הקבצן הקטן מדאראבאן' זכו להערכה רבה מאישים בולטים ובהם , הרב ישראל מאיר לאו , אבנר שליו , פרופ' שבח וייס, פרופ' אדיר כהן , פרופ' משה ארנס ופרופ' אביגדור  שנאן וכן הסופר הנודע שמחה רז ואחרים . הספרים ונמצאים גם בספרייה בוושינגטון וכן בספרייה הממלכתית במחנה אושוויץ.

כיתוב תמונות

1  משה פורת עם הסופר עמנואל בן סבו והספר החדש.

2  משה פורת בבית הכנסת בקיבוץ בו הוא מניח עשרות שנים תפילין בכל בוקר.

3  משה פורת באנדרטת  הזיכרון לנספי השואה ובהם בני משפחתו

4 משה פורת מצביע על לוח הזיכרון בו מונצחים אביו, אימו ואחיו שבח שלא שרדו את השואה .

צילומים: מותרים בשימוש חופשי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here