קופחתם בעבודה? דע את זכויותיך בדיני עבודה
מקור PIXABAY

לכל עובד יש זכויות רבות ומגוונות הניתנות לו על פי חוק. העניין הוא, שהחוקים הקיימים הינם רבים ונוגעים בתחומי עבודה שונים. החשובים בהם הם אלו המדברים על שכר עבודה והתנאים הסוציאליים הנלווים להם, אבל סביבם יש עוד רבים אחרים הנוגעים בדרכים שונות במערכת היחסים המורכבת בין המעסיק לעובדיו. לעובד מן המניין יש קושי להכיר את כולם, אבל מי שכן מתמחה בהם הוא עורך דין דיני עבודה המכיר את כל הנושא  מבחינה עיונית ומעשית מתוקף לימודיו את הנושא, פעילותו השוטפת בייצוג לקוחות והתמודדות בבתי דין לעבודה.

ייעוץ וטיפול

לכן, מומלץ לכל מי שעולה בליבו חשד לקיפוח משמעותי או אחר בתנאי העבודה שלו או בשכרו, ליצור קשר עם עורך דין דיני עבודה מנוסה בתחום לצורך קבלת ייעוץ. גם למי שנדמה כי הוא מכיר את החוק יכולה להיות הפתעה, כי החוקים משתנים ומתעדכנים כל העת בגלל חקיקות חדשות, עקב פסקי דין המהווים מעין תקדימים משפטיים. אלו ניתנים בעיקר בבתי הדין האזוריים לעבודה, אבל גם בבית הדין לעבודה הארצי, ובמקרים מורכבים, גם בבג"ץ. כך שעורך דין יכול לסייע רבות בהשבת תנאים, בפיצוי, בלחץ על מעביד לחזור בו מקיפוח שנעשה לעובד ובמקרים חשובים אחרים. ניתן לפנות לטיפול לאחר פיטורין או סיום עבודה, אבל טיפול של עורך דין יכול להיעשות ולהועיל גם במסגרת העבודה.

פגיעות מגוונות

כאמור, הפגיעות העיקריות הן בתשלומי שכר ובתנאים הסוציאליים הנלווים אליהם. מדובר על אי תשלום שכר על פי שכר מינימום, אי תשלום חופש הבראה, דמי מחלה, פיצויים, הודעה מוקדמת וכדומה. נושאים אחרים הם פיטורין שלא על פי חוק, ללא שימוע וללא הודעה מוקדמת. יש גם אי הפרשות כספי פנסיה לאורך שנים ועוד. נושאים אחרים קשורים למחלות ותאונות. הקיצוניים ביותר הם העסקת עובד ללא דיווח עליו, מה שמונע ממנו זכויות בסיסיות בביטוח לאומי, אבל יש גם אי טיפול בעובד שנפגע בעבודה עקב תאונת עבודה, התנערות מעובד כזה, התרשלות של מעסיק בנושאי בטיחות במקום העבודה ובאספקת אמצעי מיגון ועוד.  

מצבים מורכבים

היות והעסקת העובד מזמנת מצבים שונים הרי, שלעיתים, נוצרות סיטואציות מגוונות הדורשות טיפול מורכב וניסיון רב של עו"ד. כך, למשל, נושא של פגיעה בעבודה היכולה להיעשות בנסיבות שונות. בעת ההגעה אליה או הליכה ממנה. מה קורה כאשר העובד יצא מבית בדרך לעבודה אבל התעכב במקום מסוים ונפגע בו בדרך לעבודה? מה קורה כאשר הפגיעה בו היא עקב עבודה ליד קו ייצור רעשני במיוחד הגורם לנזקים מתמשכים ואז היא מוגדרת מחלת עבודה? האם רצף שברכיו נפגעו בגלל שעבודתו כרוכה בהישענות על הברכיים לאורך השנים יחשב כעובד עם פגיעה מתמשכת בעבודה, וכן, מקרים לא ברורים אחרים.

ייצוג משפטי 

מעבר לייעוץ שוטף, קיים טיפול מורכב ביותר שהינו בתביעות לבית דין עבודה. עורך דין דיני עבודה יקבל לידו את התיק וילמד מהלקוח על נסיבות המקרה שגרמו לעובד לפנות אליו בבקשה להגשת תביעה. כאשר יתברר כי אכן נגרם לו עוול הוא יפעל בכל המרץ להגשתה כדי לקבל סעד מבית הדין לעבודה. צריך לזכור כי עובד יכול לתבוע את כל הנזקים שנים רבות אחורה. יש מצבים בהם הוא לא היה מודע לעוול שנעשה לו, או מקרים בהם  ניסה לדבר עם המעסיק במשך שנים ארוכות ולא נענה ועוד. עו"ד בעל מוניטין מכיר את החוק, פסיקות קודמות, תקדימים משפטיים, את דרכי פעולתו של בית הדין ויכול לנצל הידע והניסיון שלו לתועלתו. 

הערה 1

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here