קרדיט: שאטר סטוק

תושבי קריית שמונה רגילים לחיות במתח, אם זה המצב הביטחוני המערער, קשיי הפרנסה או הקצב התובעני של החיים (לימודים, עבודה וכדומה). יכולים להשפיע על כל אחד ובכל גיל, ושני צעירים מהאזור שחוו קשיים החליטו לנסות ולהתמודד עם המתחים בעזרת טיפולי רפואה משלימה ויצאו לדרך חדשה

 

כל אחד מהמטופלים הגיע לייעוץ עם רופא של כללית רפואה משלימה והופנו לטיפולי ביופידבק במרפאת כללית רפואה משלימה בקריית שמונה אצל המטפל אורי וייס.

תחילה טיפל וייס ב-א', צעיר בן 25 שהתלונן על מתח וחרדות שהפריעו לו להתנהל ביומיום והקשו מאוד על חייו. וייס הקדיש חלק ניכר מהמפגש הראשון כדי לערוך תשאול ולאבחון פסיכופיזיולוגי שבו הוא למד כיצד מגיב המטופל לטריגרים מעוררי מתח וכך הוא בנה לו תוכנית טיפול מותאמת אישית.

אחר כך, באמצעות מכונת הביופידבק שאותה מחברים אל המטופל בעזרת חיישנים (הטיפול אינו כואב) הוא קיבל משוב על מה שמתרחש בגופו של המטופל בחשיפה לאותם הטריגרים. יש אולי דימיון בטיפולים אלה לבדיקות פוליגרף שיכולות לתת משוב על הנתונים הפיזיים באמצעות מכונה, אך בעוד הפוליגרף שואף לאתר את הפגמים שלנו, הביופידבק מנסה להשתמש בנתונים של המכונה וללמד את הגוף טכניקות לשליטה עצמית ולוויסות המתח שפוגע כל כך באיכות החיים של האנשים.

בזכות הטיפולים א' למד להכיר את הקשר בין הגוף לבין הנפש שלו, הוא ראה כיצד גופו מגיב באופן ספציפי לגירויים מעוררי מתח ובעזרת המטפל למד שיטות שונות לווסת את מידת המתח בגופו.

אייל וייס סיפר כי "השיטות שלמדנו בטיפול כללו נשימה נכונה, מיינדפולנס, דמיון מודרך ועוד. ההתמדה של א' בהגעה למפגשים לצד התרגולים בבית, סייעו לו להפחית באופן ניכר את החרדה והמתח בהן הוא היה מצוי כשרק הגיע למפגשים".

א' עצמו סיכם ואמר כך: "חבל שלא הכרתי את התחום המופלא הזה קודם".

במקביל לטיפולים ב-א' הגיעה אל וייס מטופלת צעירה יותר, מ' שמה, תלמידת תיכון בת 16 שהתמודדה באותה העת עם חרדת מבחנים קשה. בכל פעם שמ' ידעה שמצפה לה מבחן, התחושות הידועות והלא נעימות היו מתעוררות, והן התבטאו בצורות שונות: כאב בטן, קשיי שינה, קושי להתרכז בללמוד למבחן והמתסכלת ביותר מבחינתה – "בלק-אאוט" ביום המבחן עצמו.

בעזרת השימוש במשוב של מכונת הביופידבק הצליחה מ' ללמוד את מנגנון החרדה המתפתח בגוף, ומהן הסיבות שהתחושות האלו מתעוררות אצלה. כך למשל, היא ראתה כיצד קצב הלב שלה עולה בזמן סימולציות מבחן שהם ביצעו בחדר הטיפולים, למדה לא לברוח מהתחושות וכיצד הכוח נמצא ביידים שלה – היא יכולה לווסת את תחושות הלחץ.

התוצאה של סדרת הטיפולים הייתה שיפור ניכר ביכולת הריכוז של מ' ויותר מכך – היא הצליחה להיפטר מהתחושה הנוראית של אובדן שליטה כאשר יש מבחן. "המפגשים תרמו לי רבות, לא רק למבחנים גם לחיים!", סיכמה מ' בסיפוק.

ביופידבק הוא טיפול לא כואב ולא פולשני שיכול לסייע למגוון רחב של אנשים, הוא מומלץ מאוד לילדים וניתן מגיל 8 ומעלה. אורי וייס, שמטפל בשיטה זו לאורך שנים הסביר כי היתרון הגדול של הביופיבדק "הוא היכולת לראות הליכים של גוף ונפש בזמן אמת ולפעול על פיהם על מנת לשפר מגוון רחב של תחומים בחיי היומיום".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here