ציון ימי הקרב בקיבוץ עין גב במלחמת העצמאות בחודש יוני 1948 | צילום: שלמי מיכאלי

השבוע ציינו תושבי קיבוץ עין גב, מבוגרים, בני נוער וילדים, את ימי הקרב הקשים והעקובים מדם, בקיבוץ עין גב, במלחמת העצמאות בחודש יוני 1948.

התושבים עברו בין התחנות העיקריות בקיבוץ, בהן התרחשו קרבות קשים, בכל תחנה סיפרו וגם המחיזו את קורות הקרבות.

ציון ימי הקרב בקיבוץ עין גב במלחמת העצמאות בחודש יוני 1948 | צילום: שלמי מיכאלי

קיבוץ עין גב , נוסד בשנת 1937 על גבול סוריה, כאחד מיישובי חומה ומגדל, היה ישוב מרוחק, ללא דרכי גישה. אל הקיבוץ ניתן היה להגיע רק בסירות דרך הכנרת וגם אז נשקפה סכנה לשטים, עקב ההפגזות מהסורים ששלטו אז ברמת הגולן.

הצבא הסורי הטריד את הקיבוץ, ובמקביל ריכז את כוחו למתקפה על כלל יישובי עמק הירדן.  בין ה-4 ל-12 ביוני, הצבא הסורי ערך מספר התקפות על עין גב, כוח סיור סורי הכולל ארבעה משוריינים וכוח חי"ר התקרב אל הקיבוץ מכיוון דרום, נתקל בשדה המוקשים ונס לאחר שנורתה עליו אש מרגמות מהקיבוץ. לאחר מכן נערכה הפגזה ארטילרית על הקיבוץ. למחרת נערכה התקפה דומה, שכללה ירי ארטילרי והפגזה מהאוויר.

ציון ימי הקרב בקיבוץ עין גב במלחמת העצמאות בחודש יוני 1948 | צילום: שלמי מיכאלי

הצבא הסורי אף פוצץ את מתקן המים של הקיבוץ ונסוג. ב-8 ביוני כוח סורי הקים משלט על הר סוסיתא, ממזרח לקיבוץ וירה באופן אינטנסיבי על הקיבוץ. ההפגזות פגעו במתקני המשק ורבים מבתי הקיבוץ.

למחרת ב-9 ביוני, כוח חי"ר סורי התקרב לקיבוץ ונסוג לאחר שנורתה עליו אש מרגמות. הסורים המשיכו לנצל את מיקומם בהר סוסיתא ולהפגיז את הקיבוץ. אז הוחלט לכבוש את ההר בהתקפת לילה של חברי עמק הירדן ועין גב.

מאז שימש הר סוסיתא מאחז בטחוני חשוב לישראל, עד לכיבוש רמת הגולן במלחמת ששת הימים. חשוב ללמוד את העבר, לזכור ולהזכיר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here