קרדיט - Canva

הפרישה בישראל, כמו בכל העולם, מביא לשינויים באורך החיים הרגילים ושאלות רבות מצד האזרחים. הפסקת עבודה זה דבר לא רגיל למרות שרוב האנשים מצפים לזה. לעתים קרובות אנשים לא יודעים מה לעשות אם החיסכון הפנסיוני מתחלק בין מספר חברות ביטוח, ממה הם מורכבים האם כספי פיצויים הוא חלק מתשלום הסופי ועוד המון שאלות שרוב האנשים לא ידעים תשובות עליהם.

רמת החיים בישראל גבוהה, וממוצע של תוחלת הוא כ-82 שנים. המדינה מנסה לספק את כל התנאים לשהייה נוחה לגמלאים, לרבות באמצעות הטבות: נסיעה זולה בתחבורה ציבורית, ביקורים במקומות תרבות ועוד. על פי החוק, ישראלי יכול לפרוש לאחר גיל 67. משנת 2021 הביעו הרשויות רצון להעלות את גיל הפרישה לנשים מ-62 ל-65, בהתאם לתאריך הלידה. במספר חברות ישראליות נצברים תשלומים מגיל 67 לגמלאים משני המינים.

 האם תשלומי פנסיה חייבים במס?

תשלומי פרישה חייבות במס. עם זאת, לא כל התשלומים  חייבים במס, אלא רק חלק מהם, בהתאם לקבוצת המס, פטור ממיסים, זיכויים או זיכויים אחרים, לכן תכנון מס בפרישה הוא חלק לא פחות חשוב. למשל משיכת כספי פיצויים עלולה לגרום לניכוי מס הכנסה, אבל אפשרי לקבל פטור ממס עד לתקרה מסוימת, ואפשרות לפרוס תשלום מס על פני תקופה של מספר שנים, משיכות עשויות להשפיע גם על גובה הפטור ממס המשולם לקצבה החודשית., מומלץ מאוד להתייעץ עם מומחה (יועץ מס או רואה חשבון).

אם סכום תשלומים לעובד בפועל הפיטורים אינו עולה מגבלה, סכומים אלו פטורים ממס. כאשר סך הכסף ששולם לעובד בגין פיטורין מהעבודה חורג מהתקרה בכפוף למס הכנסה, ניתן לפרוס את המס על פני מספר שנים (לא יותר מ-6 שנים), אשר עשויות אף להפחית את גובה המס. חשוב ביותר להתייעץ עם יועץ מס או רואה חשבון המתמחה בתחום בעיות פנסיה.

פנסיה מוקדמת

רבים עייפים משגרת העבודה שלהם ושוקלים פרישה מוקדמת או פיטורים. מהן ההשלכות של החלטות כאלה על הפנסיה העתידית?

הפנסיה התקציבית נקבעת לפי גובה השכר ומספר שנות העבודה. לעיתים השכר הקובע מחושב מהשכר הממוצע במשך 3 שנים לפני הפרישה ולעיתים הוא מחושב מהשכר הממוצע לכל תקופת העבודה. כך, ירידה בהכנסה יכולה להקטין את גובה הקצבה.

במקרים מסוימים, אולי עדיף לעזוב את העבודה. עם זאת, חשוב לזכור כי גודל הקצבה נקבע גם על פי משך השירות, ולכן פרישה מוקדמת מפחיתה את אחוזי הקצבה.

ליועץ ותכנון פנסיה תשאירו פרטים באתר חברת אפיקים נ.מ. מתכננים פיננסים בישראל ונחזור אליכם!

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here