קרדיט: pexels.com

מרכיב אינטגרלי של התעשייה העכשווית הוא האטם המכני. בדרך כלל, אטם משמש כדי לשמור על נוזל או גז בתוך כלי, מדחס או משאבה. משאבות ומכונות אחרות, שבהם ציר מסתובב עובר דרך בית נייח מצוידים כולם באטמי ציר. סוג מסוים של איטום המשמש במצבים שבהם יש למזער את הדליפה לאדים הוא איטום הפנים המכני. אטמים מכניים משמשים במגוון סוגי ציוד מכיוון שיש להם מגוון רחב של יישומים. מכוניות, ספינות, רקטות, משאבות תעשייתיות, מדחסים, בריכות ביתיות, מדיחי כלים ופריטים רבים אחרים הם בין היישומים הללו.

טבעות O המשמשות במשאבות צנטריפוגליות כאטמים מכניים

אטמים מכניים של משאבה משרתים את הפונקציה של חלוקת שתי סביבות כך שלא תהיה תקשורת נוזלית ביניהן. הטכניקה להחזקת נוזלים בתוך מיכל שבו ציר מסתובב עובר דרך בית נייח או שבו המיכל מסתובב סביב הציר מכונה באופן ספציפי אטם מכני. באופן ספציפי, טריבולוגיה – חקר הבלאי, הסיכה והחיכוך – היא הבסיס של טכנולוגיית האטמים המכניים.

O-ring הוא סוג של אטמים מכניים בעלי חתך עגול. ישנן שתי דרכים אפשריות לחבר את הרכיבים במקום שבו ממוקמת טבעת ה-O:

  • סטטי: אין תנועה של שני המרכיבים ביחס זה לזה.
  • דינמי: שני הרכיבים נמצאים בתנועה אחד ביחס לשני.

ניתן ליצור טבעות O ממגוון חומרים בהתאם לנוזל שהן יבואו איתו במגע, ויש לשמן אותן כראוי כדי למנוע חיכוך ויכולת לעמוד מול החום הגבוה הנוצר בתהליכי הייצור.

אטמי משאבה צנטריפוגלית ראשונית

סוגי האטמים המכניים העיקריים המשמשים בבנייה והרכבה של משאבות צנטריפוגליות הם:

מפוח אטמים מכניים- סוג אחד של אטם מכני הוא אטם מפוח מכני, כאשר הרכיב האלסטי מתפקד כמפוח. כתוצאה מכך, איטום דינמי משני – כמו O-ring – אינו נחוץ עוד. תפקידו של רכיב מכני זה הוא לשמור על תא כניסת הנוזל מבודד ממרכיבים מכניים אחרים כמו המנוע, הציר וכו'.

סוג זה של אטמים מכניים נראים בדרך כלל במכלולי משאבות צנטריפוגליות. בעיקר, אטם מכני מפוח משמש כאשר המשאבה מעבירה נוזלים המכילים חלקיקים מוצקים לא רצויים, ובכך מפחיתה את המעבר שלהם בצנרת.

אטמי שפתיים הפועלים בצורה מכנית- חלקים נעים מוגנים מלכלוך ומנוזלים אחרים על ידי אטמי שפתיים מכניים, השומרים על נוזלים בתוך הבית. באופן כללי, אטמי ציר רדיאלי או סיבובי מכונים אטמי שפתיים. ייצור משאבות צנטריפוגליות משתמשות לעתים קרובות בסוג זה של אטם. גם כאן תפקידו של רכיב מכני זה הוא לשמור על תא כניסת הנוזל מבודד ממרכיבים מכניים אחרים. בהשוואה לסוג המפוח, אטמי שפתיים מכניים משמשים בדרך כלל ביישומים פחות תובעניים.

לשמירה על פעילות תקינה של המכונות, השאירו את ההתקנה והתחזוקה של אטמים מכניים למומחים של חברת לאור הנדסה בע"מ.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here