שיעור השיבה הממוצע לצפון הוא 62%, והמועצה המקומית שלומי מובילה עם 93% מהתושבים שכבר חזרו הביתה * רבים מהתושבים השבים נתקלים בקשיי התאקלמות, בירוקרטיה מורכבת וקושי במיצוי זכויות * נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה מגיעה לשטח כדי להעניק סיוע אישי
בימים הראשונים למלחמה, עשרות אלפי תושבים ברחבי הארץ נאלצו להתמודד לא רק עם עזיבת בתיהם תחת לחץ, אלא גם עם חוסר ודאות בנוגע לזכויותיהם, ובפרט שאלת המימון של שהותם בבתי מלון. רבים הזמינו ושילמו בעצמם על שהות במלונות – גם כאשר התברר בדיעבד כי אותם מלונות נכללו ברשימת המלונות שאיתם קיימים הסדרים מול המדינה, שבמסגרתם המדינה אמורה לשאת בעלויות השהות של המפונים.
אחד המקרים הבולטים שטופלו במסגרת זו הוא של קבוצת מפונים מהמועצה המקומית שלומי, שבמהלך ימי הפינוי הראשונים שילמה מכיסה על שהות בבתי מלון שהיו כלולים בהסדר מול המדינה – מבלי שידעה על כך. לאחר שנתקלו בקשיים בקבלת כספם חזרה, פנו התושבים לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה בבקשה לסיוע.
נציבות תלונות הציבור פתחה בבירור יסודי, שכלל עבודה משולבת מול משרד התיירות, התאחדות בתי המלון והמועצה המקומית שלומי ובחנה את פרטי השהות של כל משפחה. בסיום התהליך, הוסדרו כלל המקרים הידועים, והמשפחות קיבלו את כספן בחזרה.

לאחרונה דווח כי שיעור השיבה הממוצע ליישובי הצפון עומד כיום על כ-62%, ושלומי מובילה עם שיעור שיבה של כ-93% – הגבוה ביותר מבין יישובי הגבול בצפון. הנתונים הללו מעידים על חוזקה של הקהילה המקומית והרצון לשוב לשגרה, אך לצד זאת, תושבים רבים עדיין מתמודדים עם קשיים במיצוי הזכויות שמגיעות להם על התקופה שבה היו מפונים.
בימים אלה, נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה נמצאת בפעילות רחבת היקף ברחבי הארץ: עובדי הנציבות מגיעים לשטח כדי לגבות תלונות מנפגעי המלחמה. המענה האישי ניתן ללא תשלום צורך בתיאום מראש.
ביום שני הקרוב, 9.6.25 בין השעות 10:00-13:30 תוקם עמדת נציבות תלונות הציבור בבניין המועצה המקומית שלומי (רח' ההשראה 1). תושבי שלומי והסביבה מוזמנים להגיע, לספר על קשיים ביורוקרטיים מול גופים ציבוריים – ולקבל מענה אישי, הדרכה וסיוע במקום. במקרים מסוימים, אף נרשמה הצלחה בפתרון בעיות עוד באותו היום.
ניתן להגיש תלונות במגוון רחב של תחומים מול גופים ציבוריים, בהם משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מפעלים ומוסדות של המדינה וחברות ממשלתיות, ובפרט במצבים שבהם התושבים חווים קושי במימוש זכויות.
תושבים ששבו לאחר פינוי ועודם מתמודדים עם השלכות ביורוקרטיות וכלכליות, יכולים להיעזר בצוות הנציבות כדי להבין את זכויותיהם ולמצותן. במקביל, גם אזרחים ותיקים, חיילי מילואים, נכי ופצועי צה"ל ותושבים המתקשים במיצוי זכויות מוזמנים להגיע לעמדה ולקבל ייעוץ וסיוע.
נתקלתם בבעיה מול גוף ציבורי בישראל? נציבות תלונות הציבור כאן וזמינה למענכם גם באמצעות פנייה מקוונת, באתר מבקר המדינה