תמר שליט אבני, מטולה בטבריה, 2024

האמנים- תמר שליט-אבני – בעבודות צילום,  ניצן יולזרי- בעבודות מייצב פתיחה- 5.7.25 בשעה 12:00. נעילה 2.8.25, אוצרת- נאווה הראל שושני  גלריית מחניים

מהו "בית"? התערוכה מציגה- מסע צילומים אישי בנתיבי הנדודים של המפונים מהצפון ומייצבים המדמים מחסה ארעי, איתם ניתן לנוע ממקום למקום

הנוהג של פינוי תושבים מביתם אשר ביישובים יהודיים בארץ ישראל בעתות מלחמה, החל בפינוי מטולה וכפר גלעדי ב-1920 והמשיך בפינוי יישובים במלחמת העולם השנייה, במלחמת לבנון השנייה וכן בפינוי רחב ההיקף במלחמה האחרונה, מלחמת חרבות ברזל.

הפינויים טלטלו תמיד את תושבי הגליל בין האתוס המקובל, שאין עוזבים בית, ושהבית הוא הקובע את קו הגבול, לבין המציאות, שחייבה אזרחים, בסכנת חיים, לעזוב את ביתם. כאז, כן עתה: בתים נפגעו, קהילות התפרקו, משפחות התפצלו.

ניצן יולזרי, מטולטלת, 2025

התערוכה המשותפת של האמנים הוותיקים, שהציגו בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות- תמר שליט-אבני וניצן יולזרי עוסקת בארעיות, זו החיצונית והפיסית וזו הפנימית, ובמופעים החוזרים שלה.

תמר שליט-אבני יצאה למסע צילומי אישי בנתיבי הנדודים של המפונים מהצפון, כשהיא נעה בין אנשים, חפצים, נופים, פורטרטים של הרכבים משפחתיים שונים, שצולמו במהלך שהותם במשכנם הארעי; וכן חפצי מפונים שנלקחו עימם למקומם החדש, המייצגים ניסיון לשמר זיכרון או חוויה. לצידם נשזרים חפצים מקוריים ומדומיינים שהיו (או שלא היו) ברשותם של המפונים ממטולה בשנת 1920. תזוזה זו של האמנית בנסיעותיה בין המפונים מייצרת תחושות של אי שקט, שאיפה להיאחזות וגעגוע לנופים המקומיים.

ניצן יולזרי- תושב להבות הבשן בגליל העליון, יוצר מייצבים המדמים מחסה ארעי, איתן ניתן לנוע ממקום למקום. המיצב פיסולי, בנוי מאלמנטים פיזיים מוכרים המרכיבים את הבית. באמצעות שינויי תצורה ופונקציונאליות נוצרת מבניות חדשה המעלה שאלות לגבי המושג "בית" האם הבית שלנו הוא מקום בטוח? האם הגבולות שלנו באמת קיימים, או שזו אשליה? עד כמה המרחב האישי שלנו חדיר? והאם אנחנו, כפרטים, יכולים לשלוט על שטחים ציבוריים? לצד המבנה הארעי המיועד לתזוזה מוצב פסל קינטי, שבתוכו מוטמעים אפקטים של קול המושפעים מהתנועה האקראית של הצופים. כך הופך הצופה להיות מושפע מהתנועה התמידית כמו גם משפיע עליה.

ניצן יולזרי, מטולטלת, 2025

מעשה היצירה של צמד האמנים, היוצרים במדיומים שונים, התכנס לתימה של התבוננות בחוויית הארעיות דרך המושג אַנִיצַּ'ה anicca (בשפת הפאלי), מושג המתאר אחד משלושת מאפייני המציאות על פי הבודהיזם, ומשמעותו שהכל זמני וחולף. שום תופעה אינה נצחית, החיים הם רצף של שינויים.

פתיחת התערוכה יום שבת ה-5.7 בשעה 12:00

שיח גלריה- יתקיים עם האמנים ביום שבת ה-19.7, בשעה 11:00. הכניסה חופשית.

גלריית אמנות, קיבוץ מחניים 052-6065026.

תמר שליט אבני, דן בדן, 2024, גודל 50 על 70

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here