התעמרות במקום העבודה
צילום יח"צ

שנים האחרונות עלתה המודעות לכך שהתעמרות בעבודה הינה תופעה חברתית חמורה, פסולה ורחבה שקורבנותיה רבים. אל התופעה מתייחסים לאחרונה בתשומת לב רבה חוקרים מענפי הפסיכיאטריה הפסיכולוגיה וכן בענפי המשפט הישראלי והעולמי. רועי סבג, עורך דין דיני עבודה חיפה ידון בקצרה בסוגית ההתעמרות בראי משפט העבודה הישראלי.

ההבנה כי התופעה פוגעת בכבוד האדם וראויה להגנה משפטית הובילו לכך שבחודש יולי 2015 עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק פרטית למניעת התעמרות בעבודה. למרות שלא חלה התקדמות בהליכי החקיקה בכנסת מאז וטרם נכנסה ההצעה לתוקף, רוח הצעת החוק מהווה בסיס לפסיקות בתי-הדין האזוריים לעבודה בסוגיית ההתעמקום במקומות עבודה.

בדברי ההסבר להצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה הובהר כי התעמרות בעבודה היא תופעה חברתית נפוצה הפוגעת בעובדים רבים. בסעיף הראשון להצעת החוק, שכותרתו מטרת החוק, מצוין כי מטרת החוק היא \"לאסור התעמרות בעבודה, בשירות או במוסד להשכלה לבוגרים, כדי להגן על כבוד האדם וחירותו, על רווחתו ועל חופש העיסוק\".

במסגרת הצעת החוק הוגדרה התעמרות בעבודה כ"התנהגות פוגענית המופנית כלפי אדם באופן חוזר ונשנה, לא במסגרת אירוע "חריג" וחד-פעמי אלא במספר אירועים נפרדים, ויוצרת עבור האדם סביבה עוינת במסגרת עבודה\". עוד צוין, כי ביטוייה המעשיים של התעמרות בעבודה הם רבים ומגוונים. כך התעמרות בעבודה יכולה לבוא לידי ביטוי בצעקות, בקללות, בהאשמות שווא, בהפצת שמועות מזיקות, בגרימת נידויו של אדם או החרמתו, במתן משימות משפילות, בפגיעה בדימויו, בפגיעה ביכולתו לבצע את תפקידו או בפגיעה בסיכוייו להצליח או להתקדם בעבודה וכיוצא באלה.

בתי הדין לעבדו ניתחו את תופעת ההתעמרות בעבודה (העסקה פוגענית או התנכלות תעסוקתית), וציינו כי מעבר להצעת החוק כאמור, בכל הנוגע להתעמרות בעבודה עילת התביעה היא חוזית ובמרכזה חובת המעסיק לבצע את חוזה העבודה בתום לב. כלומר, עילת ההתעמרות בעבודה יונקת את כוחה מעקרון תום הלב בו מחויבים כל הצדדים ליחסי העבודה.

כדי לאתר מקרי התעמרות, אימץ בית-הדין לעבודה את ה"מבחן המשולב" לפיו נדרשת פגיעה סובייקטיבית, כמו גם יסוד אובייקטיבי. כך יבחן בית הדין אם מדובר בהתנהגות פוגענית גם מנקודת מבט חיצונית ואובייקטיבית. אותה בחינה אובייקטיבית היא חיונית, בהיותה מסננת שתגן על מעסיקים מפני תביעות במקרים שבהם נגרמה לעובדים פגיעה רגשית-אישית אולם בחינה אובייקטיבית של הסיטואציה אינה מצדיקה סעד.

עורך דין רועי סבג מוביל בהליכי התעמרות במקום העבודה. רועי סבג – משרד עורכי דין מייצג את לקוחותיו במסירות רבה ודואג להם במקצועיות ויעילות. המשרד מעניק שירותים משפטיים בתחום עיסוקו העיקרי – דיני עבודה. המשרד מייצג עובדים ומעסיקים כאחד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here