יו"ר ארגון קבלני הצפון אלון רחמיאן. צילום יחצ

בחודשים אפריל-מאי-יוני החלו להיבנות בצפון 1,837 יחידות דיור 15% מכלל התחלות הבנייה בישראל

התחלות הבנייה במחוז הצפון הסתכמו ברבעון השני של השנה ב-1,837 יחידות דיור, לעומת כ-1,500 יח"ד ברבעון הראשון ו-1,608 יח"ד ברבעון השני של 2019 – כך עולה מניתוח נתוני התחלות הבנייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבוצע בארגון קבלני הצפון. מדובר בעלייה של 23% בהתחלות לעומת הרבעון הקודם ושל 14% לעומת הרבעון המקביל. התחלות הבנייה במחוז הצפון ברבעון השני היוו 15% מכלל התחלות הבנייה בישראל.

בהתפלגות לפי ערים מרכזיות במחוז הצפון עולה, כי בעפולה היו 154 התחלות בנייה מתחילת 2020 ועד סוף הרבעון השני, לעומת 268 התחלות בכל 2019; בטבריה היו במחצית הראשונה של השנה 223 התחלות בנייה, לעומת 163 בכל שנת 2019; במגדל העמק בשני הרבעונים הראשונים היו 37 התחלות בנייה, לעומת 4 בלבד בכל 2019.

ברמה ארצית התמונה שונה, ברקע משבר הקורונה: ברבעון השני נרשמה צניחה של 29% בהתחלות הבנייה בכל הארץ לעומת הרבעון הראשון, וגם לעומת התקופה המקבילה אשתקד נרשמה צניחה של כ-27%. לפי הנתונים, ברבעון השני החלו להיבנות בישראל 9,445 יחידות דיור חדשות, לעומת 13,309 דירות ברבעון הראשון השנה ולעומת 12,678 דירות ברבעון המקביל ב-2019.

המשבר התפרץ בישראל ברבעון השני של השנה – החל מחודש מרץ ובחודשים הבאים אחריו. מתוך זה כחודשיים עם ישראל כולו היה ספון בבתים בסגר שהוטל ובשאר הזמן הוטלו מגבלות התקהלות של משרד הבריאות שצמצמו משמעותית את ההתנהלות במרחב הציבורי. אמנם ענף הבנייה הוחרג מהתקנות לשעת חירום ואושר לו להמשיך בעבודה כרגיל, אך בפועל במקרה הטוב רמת הפעילות בשוק עמדה על 50% – וזה מתבטא היטב בכמות התחלות הבנייה ברבעון.

לדברי אלון רחמיאן, יו"ר ארגון קבלני הצפון, "בתחילת השנה שוק הנדל"ן בצפון הארץ עבד, ועבד טוב – היתה בנייה והיו מכירות של דירות, אבל אז באה הקורונה ושיבשה את הכל. הנתונים של הרבעון השני אלה הם פרויקטים שקודמו עוד בטרם התפרצות המשבר והבשילו לבנייה רק עכשיו, אבל עדיין ערי הצפון סובלות ממחסור חמור ורב שנתי בדירות. בעפולה למשל ישנה דרישה גוברת והולכת לדירות חדשות ואיכותיות אך ההיצע נמוך מאוד, וכל זאת יתבטא בעליית מחירי הדירות".

רחמיאן התייחס גם לצניחה הארצית בהתחלות הבנייה ואמר כי מדובר בתמונה עגומה. "לירידה תהיה השפעה מכרעת על השוק בשנה-שנתיים הקרובות – מבחינת היצע הדירות ומחירי הדירות. הביקושים עדיין גבוהים וימשיכו לגדול בשנים הקרובות בשל הגידול הצפוי באוכלוסיה. בעשורים הקרובים צריך לבנות עוד 3 מיליון דירות לפחות, ואני לא מצליח לראות איך זה קורה והפער רק גדל. נכון להיום חסרות כ-100 אלף דירות בישראל, וכדי לגשר על הפער צריך לבנות כ-70 אלף דירות בכל שנה, בעוד שכיום בונים 50-55 אלף בלבד".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here