קרדיט צילום: איגוד ערים כינרת

שילוט חדש המציג את סיפור ההתיישבות היהודית בדגניה מידע על תשתיות המים, החי והצומח בחוף  הוצב בחוף דגניה המחודש ביוזמת 'איגוד ערים כינרת'

שילוט חדש המציג את סיפור ההתיישבות היהודית בדגניה בראשית המאה ה-20, מידע על תשתיות המים בעבר ובהווה, ומדריך מאויר לזיהוי החי והצומח בחוף, הוצב בחוף דגניה המחודש ביוזמת איגוד ערים כינרת, לרווחת תושבי האזור וציבור המטיילים ב'שביל סובב כינרת'.

עידן גרינבאום, יו"ר איגוד ערים כינרת: "האיגוד רואה חשיבות רבה בחיבור קהילת האזור והמטיילים למורשת החשובה של המקום ולערכי הטבע והנוף הייחודיים" אומר גרינבאום ומוסיף: "השילוט מהווה נדבך נוסף בתכנית מקיפה של האיגוד לטיפוח חוף דגניה המחודש, בו הרחצה אסורה על פי תקנות משרד הפנים, כמוקד טיילות ומנוחה על שפת הכינרת. במסגרת התכנית נעשו עבודות הנגשה לאנשים עם מוגבלויות, הוצבו ספסלי ישיבה וספרייה קהילתית, נערכה נטיעת עצים, גינון ועוד".

מבקרי החוף יוכלו מעתה ללמוד אודות סכר דגניה שבנה פנחס רוטנברג מייסד חברת החשמל, במטרה לווסת את זרימת מי הכינרת לירדן לפי הכמות שנדרשה להפעלת תחנת הכוח ההידרואלקטרית שבנהריים, והתמורות שחלו בו עד היום, כמו גם על בית 'אבו מסמס' שנבנה בשנים 1937-1938 על ידי הבריטים ושימש מעגן לסירת השיטור הימי בכינרת, ומקור השם, כשמו של תושב צמח הערבית שהופקד על השמירה וזכה לכינוי 'אבו מסמס' בקרב תושבי דגניה, בשל המצמוץ התכוף בעינו היחידה.

קרדיט צילום: איגוד ערים כינרת

לצד הסיפורים המרתקים שנכתבו על ידי יעקב שקולניק, צילומים היסטוריים באדיבות ארכיון דגניה א', המציגים עגלה חוצה את מוצא הירדן על רקע בתיה הראשונים של דגניה א' (1921), גשר עץ שחצה את הירדן ליד דגניה טרם פורק בעת בניית סכר דגניה (שנות ה-20), עגלה עמוסה כדי חלב חוצה את הירדן על סכר דגניה בימי מלחמת העולם השנייה, ועוד.

נוסף על ההיבט ההיסטורי, מציג השילוט החדש את מאפייני החוף ועבודות השיקום שנעשו בשנים האחרונות טרם פתיחתו המחודשת לציבור הרחב, כמו גם מדריך מאויר על ידי המאיירת גליה שליט

לזיהוי החי והצומח בחוף, כגון מיני עופות המבלים בכינרת בעונות מסוימות או כל השנה, בהן שחף האגמים הנצפה בלהקות גדולות וניזון מדגים קטנים ומחרקים, והטבלן הגמדי, שחיין מעולה הצולל במים וצץ מחדש בכל פעם במקום אחר, וכן מיני צמחים כגון הקנה מצוי המתפשט במהירות ויוצר סבך המשמש מסתור ומקום קינון לציפורי שיר ואשל הירדן שזרעיו הזעירים, הנפוצים ברוח, נובטים בכל מקום שמי הכינרת נסוגים ממנו.

חוף דגניה המחודש, רצועת חוף בשטח של כ-3 דונם וקו חוף שנפרש לאורך כ-75 מטרים, שוקם וטופח לרווחת הציבור על ידי איגוד ערים כינרת ונפתח לקהל בסוף ינואר 2023 לאחר שבשנים האחרונות היה סגור עקב עבודות נרחבות שביצעה חברת המים הלאומית מקורות, שכללו הקמת תשתית הולכה לצנרת מים תת-קרקעית, כחלק מפרויקט אספקת מים לממלכת ירדן, במסגרת הסכם שנחתם בשנות ה-90, בין המדינות. עם השלמת הפרויקט שוקם החוף על ידי איגוד ערים כינרת ובמימון חברת מקורות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here