משמעות המגורים בנפרד
קרדיט freepik

כאשר האישה גרה בנפרד מהבעל היא תזכה ברוב המקרים למזונות אישה. הסיבה לכך היא שעובדה זו מוכיחה מעל לכל ספק כי תמו חיי השיתוף הכלכליים בינה לבין בעלה. אך אישה הנוקטת פרובוקציות שונות בניסיון לגרום לבעל לעזוב את הבית המשותף, נוקטת תרגיל נבזי ומסוכן. אם ייחשפו מעשיה, עלול בית הדין להכריז עליה כאישה מורדת ולשלול ממנה את המזונות שהיא מצפה להם .

יש לזכור כי מטרת הפרובוקציות שמחוללת האישה במקרה הנזכר לעיל היא להשיג צו הרחקה מהבית נגד הבעל. תרגיל זה מעניק לאישה יתרון יחסי – מלבד השהייה בבית שמממן הבעל הילדים נותרים בשליטתה, היא יכולה לשלוט בהסדרי השהיה, והבעל יכול לאבד את הקשר עם הילדים. בעקבות זאת הוא עלול לחוש שמופעל עליו לחץ ולוותר לאישה בתחומים אחרים השנויים במחלוקת.

כמו כן, גברים מתגרשים שסבלו מפעולות שונות של נשותיהם בעבר נמנעים מלהגיע לבית המשותף מחשש שהאישה תבצע עוד תרגילים ופרובוקציות שעלולים להיגמר בלילה נוסף שלהם במעצר. יש לזכור כי בית המשפט נוהג בסטנדרטים שונים כלפי אישה שסבלה מאלימות, ובצדק, אך אם אישה טופלת על בעלה האשמות למעשי אלימות, והדבר לא מתגלה לבית המשפט, היא עשויה לקבל באופן אוטומטי מזונות אישה מוגדלים. כמו כן לרוב תשיג אותה אישה פיצוי בחלוקת הרכוש בגין הסבל שעברה כביכול, והרכוש לא יחולק בין הגבר לאישה שווה בשווה, כפי שמקובל. פיצוי זה על אלימות הבעל כביכול עלול להגיע לסכומי כסף נכבדים, ועל כן הפיתוי של נשים לטפול אשמה על הבעל הולכת וגוברת.

תפקידו של עורך הדין משפחה במסגרת עבירות אלימות במשפחה חשוב ביותר. אם הוגשה כנגדך תלונה על אלימות במשטרה, רק עורך דין משפחה מנוסה ומקצועי יוכל לבחון כראוי את תיק החקירה ולעבור על העדויות שנגבו. במקביל עורך הדין שלך ינסה לאסוף ראיות נוספות כדי לבחון את מידת האמינות של התלונה והאם מדובר באשמת שווא ריקה מתוכן. גם כאשר אתה שם בביצוע העבירה, עורך דין משפחה המתמחה בעבירות אלימות במשפחה יוכל לדאוג לצמצום הפגיעה ולעתים אף להפחתת כתב האישום.

אלימות במשפחה ילדים נגד נשים היא בעיה רצינית המצדיקה צעדים חריפים וחד-משמעיים נגד בעלים אלימים, אולם אם יתגלה כי האישה טפלה האשמות על הבעל, עלול בית הדין הרבני להכריז על האישה כמורדת ולכפות עליה גט מידי. כמו כן תלונות שווא פוגעות קשה בזכויות הנשים, שכן בגלל הריבוי בתלונות שווא רשויות החוק והאכיפה עלולות להתייחס לתלונה אמיתית כאילו היא תלונת שווא.

כשמוגשת תלונת שווא כולם נפגעים!

הילדים נפגעים: אבא שלהם בכלא והם לא יכולים לראות אותו.

הגרושה נפגעת: חקירת משטרה, רצף תשלום המזונות נפגע, נוצרת עבירה מוסרית.

בת הזוג הנוכחית נפגעת: הגרושה ממררת לה את החיים ומערערת לה את הזוגיות.

המשטרה נפגעת: הקצאת משאבים (שוטרים, חוקרים) על עבירה מדומה.

שאר הנשים נפגעות: עלולים לא להאמין למי שאכן סובלת מאלימות כלשהי.

כאשר הפרידות בין בני זוג קשות ומתישות הילדים הם הסובלים העיקריים מכך. אם נתייחס להיבטים השונים של הגשת תלונת שווא במשטרה, נבין כיצד ילד או ילדה שאביהם עצור לחינם מרגישים במלוא העוצמה את השליליות שבכך. ילדים כאלה יכולים להתבייש כשהם מגיעים לגן או לבית הספר, והם לא ממש מבינים מה הקשר בין האבא שהיה לצידם בלא מעט רגעים ובשגרת היום־יום לבין האבא שנמצא מאחורי סורג ובריח ומתואר כעת כאדם אלים שכלל לא כדאי להיות בקרבתו, מה גם שנאסר עליהם לראותו.

אין ספק שהגשה של תלונת שווא היא צעד מאוד לא מוסרי שיכולה לעשות אישה במסגרת תהליך של גירושים. מבלי לפגוע באישה אשר חוששת לחיי לחייה או לחיי ילדיה כשהיא נמצאת עם אדם מסוכן והיא מרגישה כיצד הוא יכול לסכן אותה ואת ילדיה, ניצבת מנגד אישה שכל רצונה לפגוע בבן זוגה. לכן לא תמיד הדרך להגשת תלונה צריכה להיות קצרה כל כך, ובשום אופן אין להגיש תלונת שווא כוזבת. אם דבר זה יתגלה לילדים, הם לא יראו את מעשיה של אמם בעין יפה, גם אם מדובר בילדים קטנים. ( גם אם לא יבינו זאת בשעת המעשה, הם יבינו זאת בעתיד, כשיתבגרו) זה חלק מהמשמעות של אלימות במשפחה ילדים.

השלכה נוספת של תלונה כוזבת שמגישה אישה במשטרה יכולה להיות בומרנג, אם נגדיר זאת כך. מאחר שאנו חיים בעולם שבו כלכלת המשפחה מאותגרת לא מעט במסים, הוצאות שוטפות של משק הבית וכיוצא באלה, אנו מבינים עד כמה הכנסה זוגית בטוחה ויציבה הרבה יותר מאשר הכנסה של רק אחד מבני הזוג. מכאן אפשר לזהות את הקשר בין כליאתו של אחד מבני הזוג ובין מצוקה כלכלית מיידית ולא פשוטה.

בין שמדובר בגבר שיש לו עסק או חברה משלו ובין שמדובר בעובד שכיר שמפרנס את משפחתו בכבוד ותורם את חלקו הכלכלי לרווחת המשפחה, כמעט לכל אישה יהיה קשה מאוד להסתדר כלכלית ללא ההכנסה החודשית של בעלה. כאשר בן זוגה נמצא בכלא על התשלום על ההוצאות השונות שמאפיינות את משקי הבית בישראל ועל גידול הילדים יוטלו על כתפיה של האישה. עקב כך לא יהיה מפתיע לראות אותה מבקשת עזרה כספית מבני משפחתה או מחברים, וייתכן שאפילו תדרדר לניסיון להשיג כסף במקומות קלוקלים, כמו למשל השוק האפור.

את הטעות של הגשת תלונת שווא במשטרה יכולות לעשות לא מעט נשים. כאשר הן מזהות שחברה מסוימת או מישהי אחרת שהן מכירות הצליחו בכך, הן יכולות לפתוח נגד הבעל או בן הזוג תיק במשטרה ובכך להרחיק אותו בגלל סיבות כאלה ואחרות שנראות להן מספקות. אולם חשוב מאוד לדעת שמלבד ההשפעות השליליות שתיארנו לעיל, הרי שהגשה של תלונת שווא יכולה לפגוע בעוד לא מעט נשים אחרות בצורה כוללת, רחבה, מעוותת ומיותרת לחלוטין.

כך למשל במקרה שתגיע למשטרה אישה דוברת אמת הסובלת מאלימות מבעלה ומצויה בהליך גירושים, ייתכן שבגלל ריבוי של מקרי השקר ותלונות השווא על גברים שונים, החוקרים במשטרה לא ממש יאמינו לה. נוסף על כך, אם הגבר שהתלונה מוגשת נגדו התחיל בחיים חדשים עם בת זוג, הוא ובת הזוג החדשה עלולים לסבול מגרושה שממררת את חייהם בתלונות שווא. יש להבין כי באלימות במשפחה יש לטפל במלוא החומרה ויש למנוע פגיעה בכל אישה, אך הדרך חייבת להיות כנה והוגנת כדי למנוע פגיעה מיותרת בבעל, בבן זוג ובאנשים אחרים.

תלונות שווא על אלימות במשפחה

היום אנו עדים לעוד ועוד תלונות בגין עבירות של אלימות במשפחה. לפיכך נשאלות השאלות: כמה מהן תלונות אמיתיות וכמה תלונות שווא ומה אדם יכול לעשות כאשר הוא מוצא את עצמו מואשם בתקיפת משפחתו.

כיום הרבה נשים מגישות תלונות שווא לבני הזוג שלהן, מה שנחשב לכוח רב בבתי המשפט בתהליכי גירושים, וגברים רבים נפגעים רגשית וכלכלית מתלונות השווא הללו. גברים המואשמים בהאשמות פליליות חסרות כל בסיס נגד ילדיהם או נשותיהם נמצאים בסיכון מבחינת מקום עבודתם. לכן גם פרנסתם בסיכון, ולרוב הכנסתו של הגבר משמשת מקור פרנסה יחיד.

חשוב להתייעץ עם עורך דין משפחה החל מהשלב הראשון של החקירה

לידיעתכם: עבירות אלימות במשפחה נכללות בתוך עבירות תקיפה בחוק העונשין. בעבירות אלימות במשפחה הכוונה לתקיפה במסגרת המשפחה, כלומר אלימות כלפי בן או בת הזוג (לרבות ידוע/ה בציבור), ילדים והורים. במקרים רבים חקירה של מקרי אלימות במשפחה נפתחת דווקא עקב דיווח של שכנים, קרובי משפחה או בעלי תפקידים – כגון עובדות סוציאליות, פקידות סעד, רופאים בבית חולים או גורמים בבית הספר (במקרה של אלימות כלפי ילדים) ולא כתגובה לתלונה של קורבן האלימות עצמו.

החטא ועונשו

מה קורה לגבר שאשתו מתלוננת עליו? מתברר שהרבה – הוא מורחק לאלתר ממשפחתו, לעתים מבלה לילה או יותר בתא המעצר ועובר חקירה נוקשה ומשפילה. נשים מסוימות גילו את הקלות הבלתי נסבלת של תלונת שווא, ולעתים הן אפילו קיבלו עצת אחיתופל מעורך הדין שלהן ומשתמשות בנשק זה נגד בעליהן במהלך הגירושים, בייחוד כשמדובר במאבק מר וממושך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here