נחמיה רייבי (משמאל, יח"צ)

נחמיה רייבי מציג את החסרונות הרבים סביב הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל. מה היתרונות בהקמת שדה תעופה במגידו או באזור הצפון? אם תשאלו את נחמיה רייבי ואת מרבית תושבי עמק יזרעאל, התשובה על כך ברורה – יתרונות ריקים מתוכן, החלטת ממשלה ישנה ופזיזה שלא לקחה בחשבון חסרונות רבים לאזור, שינויים מהותיים לאזור ובלתי ניתנים להפיכה, לשיקום או לפיצוי.

היתרונות בהקמת שדה תעופה במגידו, היכן הם?

כבר בשנת 2004 החליטה ממשלת ישראל להניע את הגלגלים לכיוון הקמת שדות תעופה חדשים, כחלק מפיתוח המדינה והצרכים הפנימיים והבינלאומיים.

מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל') הרצל בודינגר, הגיש את המלצותיו להקמת שדה התעופה במגידו, בשנת 2009 המלצה זו אושרה על-ידי שר התחבורה דאז, שאול מופז וממשלת ישראל קיבלה את ההמלצות.

במהלך השנים חלופות רבות נפסלו משיקולים שונים, בחלקן הרב שיקולים כספיים.

בשנת 2014 בוצע שינוי נוסף בנוגע להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, כאשר בסיס רמת דוד נבחר כאזור החדש להקמת שדה תעופה בינלאומי ומנחת מגידו יהפוך גם הוא בהמשך כחלק משדה תעופה בינלאומי גדול.

מי שכיהן במספר תפקידים בכירים במועצה אזורית מגידו ואחד מהמנהיגים הבולטים במאבק כנגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, נחמיה רייבי , לא רואה עין בעין עם החלטת הממשלה: "מדובר בהמלצה ישנה, החלטת ממשלה פזיזה ויתרונות הקמת התעופה בעמק יזרעאל הם למעשה החסרונות מטעמי נוחות ותקציב של הקמת שדה התעופה במקומות אחרים".

נחמיה רייבי: הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל כוללת בתוכה חסרונות קיצוניים
חסרונות בהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל (Pixabay)

נחמיה רייבי עונה לגבי טענת שיקולי הביטחון שהקמת שדה התעופה בנבטים שבנגב: "כבודו של ממליץ ההמלצה במקומו מונח, אך ישנן דעות של גורמי ביטחון בכירים ובניהם האלוף (במיל') אליעזר שקד, מפקד חיל האוויר לשעבר שתמך בהקמת שדה התעופה בנבטים. על אף ההחלטה של הממשלה, גורמים רבים מכוונים לכיוון הקמת שדה התעופה בנבטים, מפלגות רבות שתומכות במהלך ואפילו בשנת 2018 נחתמה אמנה רחבת היקף התומכת בחלופת נבטים שכוללת ראשי רשויות מקומיות ואזוריות מכל חלקי הארץ – בכלל, אחד החסרונות העיקריים של הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל הוא גם איום ביטחוני מהצפון, את הבעיות המבצעיות בנבטים ניתן לפתור".

נחמיה רייבי: החסרונות בהקמת שדה תעופה במגידו או באיזור הצפון

ההתנגדות להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל ממשיכה מהחלטה הממשלה ב 2009 ועד היום, המאבק לא מגיע מטעמי נוחות ורצון מוכר של "לא אצלי בחצר", תושבי העמק והגליל מודאגים בעקבות חסרונות רבים שנראה כי לא נלקחו בחשבון.

הקמת שדה תעופה באזור עמק יזרעאל תפגע בהיבטים סביבתיים נרחבים, העמק משמש כראיה הירוקה הראשית של ישראל וכן בית אקולוגי לבעלי חיים מגוונים ורבים, כל אלו ועוד עלולים לעמוד בסכנת סביבתית עם פגיעה ממשית ומנוגדים לתכנית המתאר הארצית הכוללת פיתוח ושימור סביבתי לאזור.

המנוע הכלכלי העיקרי של עמק יזרעאל מתבסס על חקלאות, הקמת שדה תעופה בינלאומי פירושו הפקעת שטחי אדמה רבים, סגירת רפתות ולולים, משמעות הדבר היא פגיעה קשה בכלכלת העמק.

נחמיה רייבי מסביר על הנזק הבלתי הפיך שבהקמת שדה התעופה בצפון: " זה לא רק הסכנה הביטחונית, הפגיעה הסביבתית וההרס הכלכלי. הקמת שדה תעופה באזור עמק יזרעאל תהרוס את מרקם האזור, תפגע בחיי החברה הייחודיים לאזור זה ותדרדר את המצב הבריאותי של תושבי האזור. הקמת שדה תעופה באזור עמק יזרעאל היא לא רק לא נכונה, היא גם תהיה בלתי הפיכה, זה לא משחק מחשב שניתן למחוק ולבנות את השדה במקום אחר – הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל היא נזק אדיר לאזור שלא זקוק לה מבחינה כלכלית, הדרום לעומת זאת זקוק, יכול ומעוניין בהקמת שדה התעופה בשטחו".

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here