סרטן לבלב שלב 4: עלייתן של בדיקות ההתאמה לטיפולים
קרדיט יח"צ

90%  מחולי סרטן הלבלב יאובחנו בשלב מתקדם של המחלה או יתקדמו אליה משלב מוקדם יותר. עבור מאות חולים אלה, טיפול ניתוחי לא יוכל לעצור את המחלה והם יאלצו לבצע טיפולים תרופתיים מורכבים.

במקביל לטיפולים הכימותרפיים המוכרים, היום מטופלים רבים יותר יכולים לקבל טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים מתקדמים שיכולים להביא ליעילות טובה יותר בהאטת המחלה תוך מיעוט תופעות לוואי. המפתח להתאמת טיפולים אלה עובר בבדיקות מתקדמות לתכונות הגידול.

סרטן לבלב נחשב אחת המחלות הממאירות המורכבות ביותר לטיפול. המחלה, שעיקרה הוא חלוקה לא תקינה של תאים בלבלב, איבר מפריש קטן ברום הבטן, מתגלה לעיתים קרובות בשלב מתקדם ומעמידה אתגר עצום בפני הרפואה של המאה ה-21.

מהו סרטן לבלב בשלב 4?

מחלות ממאירות רבות מדורגות בשלבים בין 1 ל-4 לפי מאפייני המחלה. לרוב, ככל שהשלב מוקדם יותר, כך ניתן לטפל ביעילות רבה יותר בסרטן, שכן הוא מפושט פחות וניתן לטיפול באמצעי טיפול מקומיים.

משמעות שלב 4 בסרטן לבלב היא שהגידול בלבלב שלח גרורות לאיברים הרחוקים מהלבלב. הגרורות הן תאים מהגידול המקורי בלבלב שנדדו לאיברים אחרים והתפתחו שם כגידולים. הופעת הגרורות משפיעה מאוד על מהלך הטיפול במחלה.

למה קשה לטפל בסרטן לבלב בשלב 4?

בסרטן לבלב, כמו מחלות ממאירות רבות, הטיפול הניתוחי להסרת הגידול הראשי הוא הדרך הטובה ביותר להבטיח השרדות. מטרת הניתוח היא להסיר את מלוא התאים הסרטניים בגוף לפני שהם מספיקים להתפשט לאיברים אחרים.

בשלב 4 של סרטן לבלב, אין טעם להסיר בניתוח את הגידול הראשי שכן הוא כבר הספיק לשלוח גרורות לאיברים נוספים בגוף. לכן, חולים אלה לא ירוויחו מהתערבות ניתוחית להסרת הגידול או הגרורות- אלא למעט  למטרת הקלה על תסמיני המחלה שגידולים אלה יוצרים.

זו הסיבה שמטופלי סרטן לבלב בשלב 4 יופנו לטיפולים תרפתיים שיטפלו בכל מוקדי המחלה בגוף, הן בגידול הראשי והן בגרורות.

מה האפשרויות הטיפוליות בסרטן לבלב מתקדם?

מכיוון שניתוח להסרת הגידול הראשי לא נמצא יעיל בחולי סרטן לבלב מתקדם, רוב החולים יופנו לקבלת טיפול תרופתי. הטיפול התרופתי, בניגוד לניתוח, יוכל להאט את קצב התקדמות המחלה בכל הגוף, ולא רק באזור הניתוח.

הטיפול התרופתי בסרטן לבלב מתקדם כלל עד השנים האחרונות אך ורק טיפול כימותרפי באמצעות תרופות שונות, אך בשנים האחרונות נכנסו לשימוש גם טיפולים ביולוגיים ואימונותרפיים, לצד טיפולים בכימותרפיות חדשות ושילוב בין כימותרפיות.

טיפולים אלה מתבססים לרוב על בדיקות מולקלריות מתקדמות לתאי הגידול שיוכלו לחזות את יעילות התרופות השונות.

כימותרפיה לסרטן לבלב בדרגה 4

הטיפולים הכימותרפיים משמשים בעשרות השנים האחרונות כבסיס לטיפול בסרטן לבלב מתקדם. תרופות כימותרפיות פוגעות בתאי הסרטן גם בגידול הראשי וגם בגרורות, אך הן יכולות לפגוע גם בתאים בריאים. לכן, תופעות לוואי הן נפוצות יחסית בטיפולים כימותרפיים.

בשנים האחרונות נהוג לשלב מספר תרופות כימותרפיות בטיפולים על מנת לשפר את יעילותן. עם זאת, טיפול במספר תרופות כימותרפיות במקביל מגביר את הסיכוי לתופעות לוואי ולפגיעה באיכות החיים.

על אף שסרטן לבלב מתקדם מתאפיין בעמידות יחסית לטיפולים כימותרפיים, מחקרים רבים הראו שטיפול באמצעות כימותרפיה עבור סרטן לבלב בשלב 4 יכול להאריך תוחלת החיים במידה משמעותית סטטיסטית ורפואית.

מחקרים מסוימים רומזים על האפשרות שמוטציות שונות שהחולים נושאים, בראשן מוטציית BRCA, הנפוצה יחסית בישראל, יכולות להשפיע על התגובה של חולי סרטן לבלב לטיפולים כימותרפיים מסוימים, כך שעבור חולים הנושאים מוטציה זו ניתן לשקול טיפול כימותרפי מותאם אישית.

תרופות ביולוגיות לסרטן לבלב מתקדם

בניגוד לתרופות כימותרפיות, שפוגעות במידה דומה בכל תאי הגוף, תרופות ביולוגיות מתאפיינות ביכולת לפגוע באופן ממוקד יותר בתאי הסרטן, גם בגידול הראשי וגם בגרורות.

הטיפול באמצעות תרופות ביולוגיות עבור חולי סרטן לבלב מתקדם מתחיל לרוב בביצוע בדיקות מתקדמות לתאי הגידול שהוצאו בביופסיה.

בארה"ב כבר אושרו לטיפול תרופות ביולוגיות הפועלות נגד מולקולות מסוימות שמבטאים גידולי סרטן לבלב רבים.

אימונותרפיה בסרטן לבלב שלב 4

טיפולים אימונותרפיים עושים שימוש במערכת החיסון הטבעית של הגוף על מנת להילחם בתאי הסרטן. מכיוון שתאי סרטן מצליחים להסתתר מפעילות מערכת החיסון, יכולים טיפולים אימונותרפיים לחשוף את תאי הגידול בכל הגוף לפעולת מערכת החיסון ולהביא לשינוי מהלך המחלה.

במחלות ממאירות רבות, ובראשן סרטן ריאות, סרטן עור וסרטן ראש-צוואר כבר הצליחו האימונותרפיות להביא לשינוי משמעותי באופן שבו מטפלים בסרטן.

החל משנת 2017 מאשר ה-FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקני, את השימוש באימונותרפיות בכל גידול שהראה מאפיינים ביולוגיים מסוימים, לרבות בסרטן לבלב.

לכן, מטופלים שיראו בבדיקות מולקולריות שהם מתאימים לטיפולים אלה, על ידי עומס מוטציות גבוה בתאי הגידול למשל, יוכלו להפיק תועלת מטיפול באמצעות אימונותרפיות מסוימות.

המפתח להתאמת הטיפול – בדיקות מתקדמות

כאמור, כל קבוצות הטיפולים התרופתיים לסרטן לבלב בדרגה 4– כימותרפיה, טיפול ביולוגי וטיפול אימונותרפי, יכולות להרוויח מהכוונת הטיפול על ידי ביצוע בדיקות מתקדמות לתאי הגידול.

בדיקות אלה, הנעשות בדרך כלל במעבדות בחו"ל, מאתרות מרכיבים ייחודיים בגידול המשתנים מאדם לאדם. מרכיבים אלה יכולים לחזות את האופן שבו החולה יגיב לטיפולים מסוימים וכך למנוע טיפולים מיותרים ולשפר את הסיכוי לקבלת טיפול מיטבי בזמן.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here